Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Handgereedschap van een oude franse timmerman

Hoi iedereen
    een tijdje terug stond hier op onze marktplaats
    een leuk berichtje over een hoop handgereedschap
    waar een bijltje bijzit om te bekantrechten dit stond al heel lang op mijn verlanglijstje
    na wat berichtjes over en weer
    heb ik bijna al het gereedshap gekocht ( eigelijk gekregen heb maar een tientje hoeven betalen)
    nou al bij het ophalen werd ik echt wel happy van al dit leuke gereedschap
    in de dagen hierna alles eens rustig uitgesorteerd en ongeveer 85 % van de spullen heb ik in het afgelopen jaar willen kopen

image.jpg
    image.jpg

alleen zei een klein stemmetje in mijn achterhoofd nee niet kopen het komt nog wel eens op je pad
    blijkt dat stemmetje verdorie helemaal gelijk te hebben
    daar komt bij dat ik als ik nieuw gereedschap koop
    het eerste wat ik toch doe altijd weer de vernis laag van het hout halen en in de olie zetten ik hou niet van vernis in mijn handen ik wil het hout voelen anders zou ik ook plastic handvaten kunnen houden
    Al het gereedschap ziet er erg slecht uit maar bij nader inzien is het alleen erg veroest en vuil
    hier was geen flesje citroensap tegen opgewassen dus citroenzuur besteld en het meeste een nachtje te weken gelegd
    wat ik niet kon demonteren of wou demonteren ingesmeerd met een mengsel van WD40 met citroenzuur dit werkte best goed ik vraag me alleen af of er een makkelijke manier is behalve verven om het metaalwerk terug te zwarten zodat het niet gaat roesten

Dit heb ik voorlopig al klaar voor mij persoonlijk toch veel meer waarde hebbend dan nieuw gekocht spul bijna allemaal made in france en veel van het merk peugot lol
    mvg tom
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door tom op eigen houtje; 26-09-15 om 14:55.
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Ziet er netjes uit zonder een roestvlekje, alsof het dagelijks gebruikt wordt.
    sometimes you just need a bigger hammer

Hoi Ronald
    het gereedschap word vanaf nu ook terug dagdagelijks gebruikt
    je ziet aan het gereedschap dat het met zorg gebruikt is
    geen afgebroken tanden aan de tangen
    na ontroesten zijn de beitels zelfs nog redelijk scherp

Ernest bij het ontroesten van de kantbijl heb ik ondekt dat er een barst door het ijzer loopt aan de achterkant
    werkt wel een stuk prettiger dan mijn gewoon bijltje
    image.jpg
    en dat het bijl een beetje uit center is geslagen met een zware hamer
    ik ben nu een nieuwe steel aan het maken en dan moet ik kijken of het allemaal nog een beetje recht te krijgen is
    Dan opzoek naar hoe het bijl juist te houden
    ik vind de steel die er nu aan zit te dik ?
    Mvg tom
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    "You have your way.
    I have my way.
    Friedrich Nietzsche

Dike stelen, daar houden de ouwe Fransen van, verschrikkelijk.
    Komen de gereedschappen uit het noorden van Frankrijk rond Lille?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest Dubois Bekijk Berichten
    Dike stelen, daar houden de ouwe Fransen van, verschrikkelijk.
    Komen de gereedschappen uit het noorden van Frankrijk rond Lille?
    Ze komen inderdaad uit de buurt van Lille, Bethune om precies te zijn
    Joep

Dat dacht ik want de bijl is een mijnwerkers bijl.

Hmmm laat ik nu juist een vader en grootvader hebben die alle in de mijn gewerkt hebben
    zou dit bijl dan gebruikt worde voor het bekantrechten van de stutten in de gangen ? Mvg tom
    "You have your way.
    I have my way.
    Friedrich Nietzsche

Yes, precise maar ook allerlei hout werk die moest in de mijn plaatsvinden. De mensen, kan ik me voorstelen, geef niet zo veel aan het netjes uitziend daar diep ondergronds dus als er wordt veel bekantrecht heb ik mijn twijfels maar waar nodig dan ja zeker. Ik zou het eerder, na mijnwerkersbijl een sort timmerbijl noemen. Aan de raar hoek van de snij in verhouding tot de steel en kort steel zie je dat er werd zonder veel beweging ruimte gewerkt. Meestal is de oog en blad met klinkers vast gemakt. Met de foto's kan ik het niet zien.

Forum Rechten