Nog eens wat gedraaid

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Ik heb eens geprobeerd een holle vorm (hoe noemt men deze vorm eigenlijk?) te draaien uit perenhout.
Ronny
 

Bijlagen

  • DSC_2467 (Custom).jpg
    DSC_2467 (Custom).jpg
    55,4 KB · Weergaven: 157
  • DSC_2470 (Custom).jpg
    DSC_2470 (Custom).jpg
    67 KB · Weergaven: 157
  • DSC_2469 (Custom).jpg
    DSC_2469 (Custom).jpg
    41,4 KB · Weergaven: 157

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Knap stukje draaiwerk in lastig hout: weinig tekening, dus elk foutje en elke oneffenheid valt direct op. Het is een donutvorm.
Ga je de onderkant nog verder bewerken, waardoor de plaats van de chuck een onderdeel wordt van het ontwerp.
Waarmee heb je hem uitgehold en hoe dik is de wand?
De foto geeft een wat vertekend beeld. Is de bovenkant vlak of loopt ie mee in de kromming van onderop.
Waarmee heb je de schaal afgewerkt?
Vr.gr. Jan Pranger.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Knap gedaan Ronny en vooral in perenhout kan dat nogal langs de taaie harde kant zijn om erin te draaien.
Proficiat.
Wat er mooi bij zou passen is een dekseltje uit een donkere houtsoort met een een gedraaid piekje erop.
Dit is mijn bedenking/visie Ronny.
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
>Ga je de onderkant nog verder bewerken, waardoor de plaats van de chuck een onderdeel wordt van het ontwerp.
Ik denk dat ik het beter zo laat, want meestal gaat het mis wanneer ik het omgekeerd inspan. Misschien later als ik meer ervaring heb met inspannen

>Waarmee heb je hem uitgehold en hoe dik is de wand?
Met 2 Simon Hope 10mm uitholbeitels, een rechte en een zwanenhals. De wand is een halve cm aan het gat, tot een dikke cm op andere plaatsen, dit is zeker voor verbetering vatbaar, het stuk voelt vrij zwaar aan.

>De foto geeft een wat vertekend beeld. Is de bovenkant vlak of loopt ie mee in de kromming van onderop.
De bovenkant is zo goed als vlak.

>Waarmee heb je de schaal afgewerkt?
Chestnut 'Sanding Sealer', daarna 'Wax 22'

Ronny
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Knap gedaan Ronny en vooral in perenhout kan dat nogal langs de taaie harde kant zijn om erin te draaien.
Proficiat.
Wat er mooi bij zou passen is een dekseltje uit een donkere houtsoort met een een gedraaid piekje erop.
Dit is mijn bedenking/visie Ronny.
Dank je, dat is zeker iets dat ik wil proberen.
Ronny
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Even wat gedraaid noemt hij dat lol
ik vind het erg strak afgewerkt
ik ben ook benieuwd welke beitel je gebruikt hebt
zo een uithol beitel om dit werk te doen heb ik nog niet
mvg tom
Met 'Nog eens wat gedraaid' bedoel ik dat het al een tijd geleden was dat ik nog gedraaid had, zeker niet dat het zonder slag of stoot ging. Info over de beitels staat 2 berichten hoger.
Ronny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.