Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014

servo motor als aandrijving draaibank

hallo
    ik heb een iets oudere grotendeels zelfbouw draaibak vastgekregen , maar er zit geen motor bij .
    Ik kan nu ze schappelijk geprijst een complete dc servo set bekomen de motor loopt echter maar 140rpm ( de rest is niet echt leesbaar maar betwijfel dat het 1400 zou zijn ) met 4.5 NM torque
    bedoeling zou eerder zijn van bredere stukken te draaien dan het echt lange spindelwerk .
    iemand die hiet ervaring mee heeft ?

Je hebt niets aan die servomotor, als aandrijving voor het draaigedeelte van een houtdraaibank is die niet geschikt. Een servomotor is een regelmotor zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Servomotor . Wanneer je een cnc draai- of freesbank zou hebben dan is dat een ander verhaal , maar als primaire draaimotor heeft het geen nut .
    Je moet een draaimotor hebben geen servo.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    er zijn blijkbaar toch banken die deze ervoor gebruiken
    en bedoel dan ook niet de kleine of zelfs de nema 23 oid
    deze zijn 750 watt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Katan Bekijk Berichten
    Je hebt niets aan die servomotor, als aandrijving voor het draaigedeelte van een houtdraaibank is die niet geschikt. Een servomotor is een regelmotor zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Servomotor . Wanneer je een cnc draai- of freesbank zou hebben dan is dat een ander verhaal , maar als primaire draaimotor heeft het geen nut .
    Je moet een draaimotor hebben geen servo.
    eerlijk gezegd begrijp ik de beschrijving niet op Wikipedia.

is het een steppenmotor?

Impuls geeft verdraaiing?

Waarom zou je een servomotor willen gebruiken ? Misschien snap ik de vraag niet goed ?

Een servo motor zou gebruikt kunnen worden,het is een gewone gelijkstroom motor met een detectie sensor er op zodat hij weet waar hij staat.
    de vraag is wel of het toerental en het koppel voldoende zijn.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Waarom wil je een servo motor gebruiken? Als het een kosten overweging is dan is het een slechte keus. Goede servomotoren zijn factoren duurder dan draaistroommotoren. Als je je servomotor goed gedimensioneerd dan kan het prima. Maar niet andersom.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    is voor een stuk uit kosten overweging . ik kan deze relatief goedkoop krijgen , (goedkoper dan de meeste 2dehands 220v motoren laat staan de 3fase met een frequentieregelaar ( geen 3 fase in huis )

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Hm, Ik zou het (nog) moeten weten maar dat is niet zo. Dat gezegd zijnde toch een opmerking die zou kunnen pleiten voor een servomotor (of eigenlijk liever een ""gewone"" toerengeregelde compoundgelijkstroommotor): Het koppel bij lage toertallen is hoog. Dit in tegenstelling tot een draaistroommotor met freq. regelaar.
    Ikzelf zou alleen voor deze weg kiezen (toerengeregelde gelijkstroommotor etc) als je naast houtbewerking ook elektrotechniek als hobby hebt.

Kun je de aansturing voor de servomotor erbij kopen en werkt het allemaal? Vind je het vermogen groot genoeg?
    En wat is het koppel als functie van het toerental? (ik denk dat het min of meer vlak is. Dat zou mooi zijn, maar.... Is het ook zo, in dit geval??)
    mvg
    klaas0639

Forum Rechten