Deze zaagtafel uitbreiding moeten ze importeren

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zag 'm al een tijdje terug maar Ryobi is het enigste merk wat een hele goede oplossing heeft voor precisie afkorten.
Anders zit je altijd aan Incra vast oid en incra is niet echt goedkoop.
Het merk is hier wel te krijgen en ook een zaagtafel heb ik wel gezien van ze maar deze uitbreiding ben ik nog niet tegen gekomen.
Toch lijkt me dit in de budgetrange voor zaagtafels een prima oplossing.
Eigenlijk zou elk merk zoiets moeten leveren en waarschijnlijk zal het een kwestie van tijd zijn dat anderen ermee komen.
https://www.youtube.com/watch?v=lH4-V_vo4bU
[h=1][/h]
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Bedoel je de sliding table specifiek? De Bosch PTS10 heeft die al... Geen klemmen voor het werkstuk op de geleider, maar het sliding table concept werkt erg goed.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Waar het mij om gaat is in dit geval behalve de roltafel ook de geleider op meerdere punten vastzit om speling te voorkomen.
Ik krijg hier het idee dat je goed kan afkorten en waarschijnlijk ook in verstek kan zagen, dat scheelt je een afkortzaag.
Ik vind het krankzinnig dat je bij zo ongeveer elke zaagtafel tot zo'n 7 a 800 euro niet fatsoenlijk in verstek kan zagen omdat de geleider speling heeft of moet het nou altijd duizenden euro's kosten voor je fatsoenlijk kan afkorten op je zaagtafel?
Ik vind het systeem met een t geleider niet optimaal want er zit meestal speling in de geleiding, ook bijv bij een makita die toch rustig een 750 euro kost.
Dit systeem van ryobi zt ook aan de zijkant vast wat mij het idee geeft dat er dan minder speling is.
Het is toch te gek dat je zelfs op een Mafell of Festool eigenlijk nog een Incra nodig hebt?
Je zou dit gewoon als uitbreiding op je zaagtafel moeten kunnen kopen voor iets van 200 euro of iets in die richting, dat zou een stuk beter zijn dan al die t geleiders die je nu hebt en wat in de praktijk meestal niet geweldig werkt.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik denk dat het gros van de gebruikers van dit soort budget machines hier geen behoefte aan hebben. Ik zou het een prima uitbreiding vinden die erbij hoort te zitten.
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Ik heb een soortgelijke afkortgeleider op mijn Elektra Beckum PK200. Voor korte stukken is het wel handig, maar bij lange stukken moet je naast de tafel extra ondersteuning maken en moet je heel zorgvuldig doorvoeren om de boel niet te laten afbuigen. Daarom heb ik er uiteindelijk ook nog een afkortzaag bijgekocht. Dat werkt veel sneller, vooral als je veel hout met dezelfde lengte moet afzagen.
En wat betreft de nauwkeurigheid bij brede stukken zagen, dus een lange zaagsnede, hierbij moet de geleider heel nauwkeurig haaks worden gezet en ook de loopwagen moet zuiver evenwijdig met het zaagblad staan. Alleen een winkelhaak er langs is niet voldoende. Ik meet eerst voor en achter de afwijking t.o.v. van het zaagblad en corrigeer dan de geleider met kleine tikjes. Ik heb weliswaar geen kliksysteem op vaste hoeken, zoals bij de Ryobi, maar ik vraag mij af hoe nauwkeurig die is. De cruciale onderdelen zijn van kunststof. Dat slijt snel en heeft altijd wat vering. Ik zag hem er ook geen winkelhaak langsleggen om aan te tonen dat hij werkelijk haaks heeft gezaagd.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik denk dat het gros van de gebruikers van dit soort budget machines hier geen behoefte aan hebben. Ik zou het een prima uitbreiding vinden die erbij hoort te zitten.

Dat kan dat sommigen het niet nodig hebben maar als je voor je hobby zoals velen hier op het forum bezig bent met werk wat enige precisie vereist dan is een investering voor een zaagtafel al gauw een hoop geld, zeker omdat het niet het de enigste machine is zie je nodig hebt en velen hebben niet de ruimte voor een wat grotere stationaire zaagtafel van de professionele merken
Voor deze mensen zou zoals je al zegt het een prima uitbreiding zijn, al zou er dus gewoon de mogelijkheid zijn, nu kan je het hier niet krijgen voor zover ik weet.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb een soortgelijke afkortgeleider op mijn Elektra Beckum PK200. Voor korte stukken is het wel handig, maar bij lange stukken moet je naast de tafel extra ondersteuning maken en moet je heel zorgvuldig doorvoeren om de boel niet te laten afbuigen. Daarom heb ik er uiteindelijk ook nog een afkortzaag bijgekocht. Dat werkt veel sneller, vooral als je veel hout met dezelfde lengte moet afzagen.
En wat betreft de nauwkeurigheid bij brede stukken zagen, dus een lange zaagsnede, hierbij moet de geleider heel nauwkeurig haaks worden gezet en ook de loopwagen moet zuiver evenwijdig met het zaagblad staan. Alleen een winkelhaak er langs is niet voldoende. Ik meet eerst voor en achter de afwijking t.o.v. van het zaagblad en corrigeer dan de geleider met kleine tikjes. Ik heb weliswaar geen kliksysteem op vaste hoeken, zoals bij de Ryobi, maar ik vraag mij af hoe nauwkeurig die is. De cruciale onderdelen zijn van kunststof. Dat slijt snel en heeft altijd wat vering. Ik zag hem er ook geen winkelhaak langsleggen om aan te tonen dat hij werkelijk haaks heeft gezaagd.

Ik was wel benieuwd omdat je vertelt dat de elektra beckum ook een soortgelijk systeem zou hebben maar ik zag op youtube een filmpje en die man kortte gewoon af dmv een t geleider in de tafel en geen roltafel of zo dus ik ben wel benieuwd naar de loopwagen waar je het over hebt.
Ik had vroeger toen ik nog een robland combi had ook een soort roltafel en daar kon ik wel goed mee afkorten maar dat was ook wel allemaal gietijzer en dus behoorlijk stabiel.
Blijft natuurlijk dat als je de afwijking kent van je loopwagen dat je dan toch goed moet kunnen afkorten zolang het aluminium niet gaat wijken natuurlijk.
Een stevige balk palissander van een cm of 8 dat zal ook niet gaan maar wel gewoon wat regels van 2 a 2,5 cm als je een dressoir of kastje maakt als je dan maar rustig zaagt.
Ik vind het Ryobi systeem juist zo goed omdat die dus op meerdere punten vergrendelt zit en dat maakt het wel wat stabieler denk ik alhoewel de praktijk dat zou moeten uitwijzen.
Ik vind het in ieder geval een goede poging om een veel voorkomend probleem misschien op te lossen.
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
De Elektra Beckum PK200 van mij wordt niet meer gemaakt, ook niet onder de naam Metabo, dat EB een aantal jaren terug heeft overgenomen. De PK255 is nog wel hier en daar verkrijgbaar. Dat is het zwaardere broertje van de PK200. Daar kan dezelfde afkortgeleider op. De afkortgeleider is een uitbreiding en maakt geen vast onderdeel uit van de tafel, zoals bij de Robland formaattafelzagen. Daarom is het niet zo stabiel en het is natuurlijk een hobbymachine, niet te vergelijken met een Robland.

Ryobi is hiermee niet uniek. Er zijn meer fabrikanten met zo'n systeem. Ik had voorheen een Scheppach bouwzaagtafel, waar ook een loopwagen op zat voor afkorten. Die maken ze nog nog steeds, dacht ik. Ook Metabo heeft dergelijke uitbreidingen voor hun zaagtafels. Daar noemen ze het een aanvoerslede. En zo zullen er nog wel meer merken zijn.
Dus het probleem, zoals je het noemt, is al vele jaren geleden opgelost. Dat je er nu pas bekend mee bent geworden, komt denk ik, dat je meestal alleen de kale tafel in de winkel ziet staan en nooit de uitbreidingen.

In dit draadje is een foto van mijn tafel te zien.
www.woodworking.nl/showthread.php?15410-Zelfbouw-combimachine&p=160283#post160283

Er kan ook nog een poot onder de geleiderail, maar die had ik op dat moment niet gemonteerd.
De afstand zaagblad - rand loopwagen is ca. 45 cm. De aanslag is 80 cm lang. Een balkje van 1 m lang, mits niet te zwaar, is nog goed en nauwkeurig af te korten. Als het langer wordt, moet je een extra rollenbank naast de zaagmachine hebben staan om het overstekende deel van de balk te ondersteunen. Om brede platen te zagen gebruik ik dat ook, omdat mijn afkortzaag maar tot 30 cm breed gaat en dan eigenlijk ook te onnauwkeurig wordt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De Elektra Beckum PK200 van mij wordt niet meer gemaakt, ook niet onder de naam Metabo, dat EB een aantal jaren terug heeft overgenomen. De PK255 is nog wel hier en daar verkrijgbaar. Dat is het zwaardere broertje van de PK200. Daar kan dezelfde afkortgeleider op. De afkortgeleider is een uitbreiding en maakt geen vast onderdeel uit van de tafel, zoals bij de Robland formaattafelzagen. Daarom is het niet zo stabiel en het is natuurlijk een hobbymachine, niet te vergelijken met een Robland.

Ryobi is hiermee niet uniek. Er zijn meer fabrikanten met zo'n systeem. Ik had voorheen een Scheppach bouwzaagtafel, waar ook een loopwagen op zat voor afkorten. Die maken ze nog nog steeds, dacht ik. Ook Metabo heeft dergelijke uitbreidingen voor hun zaagtafels. Daar noemen ze het een aanvoerslede. En zo zullen er nog wel meer merken zijn.
Dus het probleem, zoals je het noemt, is al vele jaren geleden opgelost. Dat je er nu pas bekend mee bent geworden, komt denk ik, dat je meestal alleen de kale tafel in de winkel ziet staan en nooit de uitbreidingen.

In dit draadje is een foto van mijn tafel te zien.
www.woodworking.nl/showthread.php?15410-Zelfbouw-combimachine&p=160283#post160283

Er kan ook nog een poot onder de geleiderail, maar die had ik op dat moment niet gemonteerd.
De afstand zaagblad - rand loopwagen is ca. 45 cm. De aanslag is 80 cm lang. Een balkje van 1 m lang, mits niet te zwaar, is nog goed en nauwkeurig af te korten. Als het langer wordt, moet je een extra rollenbank naast de zaagmachine hebben staan om het overstekende deel van de balk te ondersteunen. Om brede platen te zagen gebruik ik dat ook, omdat mijn afkortzaag maar tot 30 cm breed gaat en dan eigenlijk ook te onnauwkeurig wordt.

In ieder geval heb je met die loopwagen een behoorlijke oplossing, da's al heel wat in ieder geval.
Ik heb ook een afkortzaag die zo'n 30 cm doet en als het groter moet gaat het op de lintzaag omdat ik ivm ruimte geen zaagtafel meer heb.
Blijft onnauwkeurig natuurlijk dus gaat het daarna over de vlakbank.
Ik zit wel na te denken om op termijn misschien een zaagtafeltje te kopen met een inklapbaar onderstel, dat neemt niet zoveel ruimte in.

Interessant trouwens dat je een combimachine bouwt!
Ik kijk even naar de frees want je zegt dat die niet heel stabiel is bij wat zwaarder werk.
Is het misschien een idee om die frees te laten verzinken met een plaat in de tafel?
Dat is wel een stuk steviger lijkt me en als je niet freest dan laat je 'm zakken.
Als je dan niet freest heb je ook nog een extra stuk als je bijv plaatwerk wilt zagen.
Volgens mij zou je die freesmotor als je 'm 90 graden verplaatst dus horizontaal plaatst ook nog een prima langgatboor van kunnen maken?
Met dat boorstatief kan je 'm dan prima op diepte instellen en het hout klemmen op een soort mdf tafeltje die je heen en weer schuift.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Op you tube staat een leuk en interresante video over het maken van een goedkope zeer precieze verstek geleider, zie: https://m.youtube.com/watch?v=UbG-n--LFgQ. Vooral de uitleg is zeer uitgebreid en inspirerend.
Het probleem met de lange latten en balken blijft ook hier bestaan...

Da's een uitgebreid filmpje en duidelijk.
Sleds met 2 geleiders in de t rails zijn ook een goede oplossing denk ik omdat je gebruik maakt van 2 geleiders.
Wordt meteen een stuk stabieler.
Vreemd dat fabrikanten hier niets mee doen, in ieder geval niet in de budgetrange voor zover ik weet.
 
Laatst bewerkt:

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hallo Willem,

Kom hier in Polen een hoop merken tegen die niet bestaan in Nederland, althans niet onder dezelfde naam.
Bij mijn vaste leverancier hebben ze ook een Ryobi die aan je beschrijving voldoet. Ik kan niets zeggen over de kwaliteit, maar de zaag is hier niet duur, ruim 1200 Zlotty, dus omgerekend een kleine 300 euro. Hier een linkje: http://www.megamaszyny.com.pl/pilarka-stolowa-cat-1132-id-32472.aspx

Groetjes,
De Poolse timmerman Hendrik.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hallo Willem,

Kom hier in Polen een hoop merken tegen die niet bestaan in Nederland, althans niet onder dezelfde naam.
Bij mijn vaste leverancier hebben ze ook een Ryobi die aan je beschrijving voldoet. Ik kan niets zeggen over de kwaliteit, maar de zaag is hier niet duur, ruim 1200 Zlotty, dus omgerekend een kleine 300 euro. Hier een linkje: http://www.megamaszyny.com.pl/pilarka-stolowa-cat-1132-id-32472.aspx

Groetjes,
De Poolse timmerman Hendrik.

Dag hendrik, bedankt voor je link.
Ik keek even maar dat is de 1500 watt zaagtafel, die verkopen ze hier ook.
Het gaat om de roltafel, die zag ik in een filmpje met een tafel met een code met 3100 erin.
Hoogstwaarschijnlijk is dat alleen in Amerika te koop omdat daar een grotere markt is.

Groetjes Willem
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Da's een uitgebreid filmpje en duidelijk.
Sleds met 2 geleiders in de t rails zijn ook een goede oplossing denk ik omdat je gebruik maakt van 2 geleiders.
Wordt meteen een stuk stabieler.
Vreemd dat fabrikanten hier niets mee doen, in ieder geval niet in de budgetrange voor zover ik weet.

ik heb voor mijn Bosch GTS10XC ook een paar van deze crosscut sleds gemaakt. Een kleine, handzame en een grote nogal lompe waar delen tot 70 cm breed inpassen. De lengte vsn een "plank" mag natuurlijk wel wat groter zijn dan de slede lang is. Met een zware lading heeft die grote slede natuurlijk wel neiging naar voren te kiepen, maar dankzij de standaard uitschuif tafel van Bosch blijft hij in balans. In de sledes heb ik een paar T-tracks om dingen vast te kunnen zetten en een toprail waar een stopblok en maatverdeling aan zit. Ideaal voor het precies afzagen van een hele serie kastplanken bijvoorbeeld. In die toprail heb ik ook wel eens een verleng-lat vastgezet met een geïmproviseerd stopblokje er aan vastgeschroefd, dat was omdat ik toen overmaatse lengtes wilde afzagen. In mijn geval glijden die sledes op beide tracks in de zaagtafel. Als je die sledes goed maakt en nauwkeurig uitricht zijn ze spatzuiver!
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Trouwens.... voor mijn pas verworven oude lintzaag ga ik ook een kleine slede maken voor kleine pruts-dingetjes. Kijk maar eens op YouTube bij Jack Houweling, die heeft leuke DHZ- oplossingen voor allerlei alledaagse problemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.