Plunge bar voor Festool Freesmachine OF 1400 EBQ

Klusser

Nieuw lid
14 jun 2008
10
0
Hier het (voorlopig) laatste stukje om de opstelling van de WoodRat compleet te maken.

Er moest natuurlijk een freesmachine op de WoodRat komen want het is onhandig om de freesmachine steeds te monteren om hem vervolgens weer te demonteren voor een andere klus.
Dus naar de winkel en daar gekozen voor een Festool. (Stabiel, Goede! verticale geleiding, voldoende groot vermogen, voldoende spantangmogelijkheden i.v.m. opname van frezen met verschillende schachtdiameters)

Het enige nadeel.... Een plunge bar verzinnen voor deze machine met een niet gespiegelde vorm is geen envoudige opgave.
- Ik wilde een plungebar maken die stabiel is en gemakkelijk te bedienen.
- Niet in de weg zit.
- Indien mogelijk in alle standen een gelijke kracht behoeft om de freesmachine op en neer te laten bewegen.
Het is wat ingewikkeld geworden maar het resultaat is bevredigend.
Let wel: Enige handigheid is met het bewerken van metaal is hier gewenst indien je het ontwerp na wilt bouwen.



Beschrijving
- De basis is gemaakt van een Trendhopper tafelonderstel (Zwarte galg waar alles aan hangt)
- Deze galg is met een lange bout M6 vastgebout aan de freeszool. (Op deze positie kan normaal een hulpstuk van de freesmachine worden bevestigd)
- De verticale geleiding is een stuk vierkant getrokken stafmateriaal.
- De lineaire geleiding is gemaakt van een 6mm dikke aluminium plaat die ik nog had liggen.
- 8 Lagers met een afgeschuinde rand zijn gemaakt om 4 paren te vormen waartussen een vierkante staaf kan bewegen.
- 2 van de 4 gepaarde lagers zijn gemonteerd op een excentrisch asje waardoor je de vierkante staaf spelingsloos kunt opsluiten tussen de lagers.
- Op de freesmachine is een perspex plaat gemonteerd met kunststof stelboutjes (Staan los in de schroefgaten die boven in het huis van de freesmachine zitten) Deze perspex plaat wordt samen met de freesmachine door een hefboom naar beneden geduwd.
- Het bovenste en onderste handvat zijn gemaakt van 8mm rond getrokken stafmateriaal.
- Het bovenste handvat zit aan de aluminium plaat gebout. Het onderste handvat is opgenomen in zool van de frees waar normaal de 8mm stangen zitten waar de langsgeleiding aan kan worden bevestigd. Deze zet je dus vast met de middelste zwarte knop vóór aan de freeszool.
- Het onderste handvat is aan de linkerkant schuin zodat er meer ruimte is om eindmaten (werkstukmateriaal) tussen de diepteinstelling te stoppen tijdens het afstellen van de freesdiepte.
- Aan het onderste handvat is een extra aanslag gemonteerd





Uitleg over de Hefboom
Ik wilde dus een gelijkblijvende kracht nodig om de freesmachine te laten bewegen. Wanneer de freesmachine naar beneden wordt geduwd neemt de veerspanning in de verticale geleiding immers ook toe.
Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een paar dingen in het ontwerp opgenomen.
-1- Onder de hefboom zit een lager om de perspex plaat naar beneden te duwen. Dit lager zit onder de hefboom tussen twee schetsplaten. Wanneer de hefboom beweegt wordt de verhouding tussen X-y veranderd naar x-Y en omgekeerd. Hierdoor kun je in de onderste stand, waar de veerkracht het hoogst is, meer kracht uitoefenen met de hefboom. (Zie blauwe lijnen die de bovenste en onderste stand voorstellen van de hefboom)
-2- Aan het eind van de hefboom is een schuine kant gevijld. Doordat deze schuine kant in de bovenste stand ongeveer horizontaal en in de onderste stand ongeveer onder 45 graden staat kun je met de looprol B in de onderste stand een grotere kracht op de hefboom geven. Hierdoor ontstaat ook een grotere horizontale kracht op de vierkante vertikale geleiding maar die is samen met de "galg" voldoende stijf.
Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden; het onderstaande plaatje.



Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die oplossingen hebben bedacht voor een plung bar voor deze freesmachine.
Groeten,
Rik

Attached files -content/uploads/861=324-DSC03702 kopie.jpg">
861=324-DSC03702 kopie.jpg
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Zeer mooie constructie!

Ik heb zelf ook wel gekeken naar de Woodrat. En besloten dat ik in ieder geval voorlopig veel met de hand blijf doen, een deel met een freestafel en/of van bovenaf. Deels financieel, maar ook deels voor het plezier in het houtbewerken (ipv machinebediener)

Mijn conclusie was juist dat een festool voor de woodrat niet zo geschikt is.
Daarbij komen een aantal mooie features van de 1400 niet uit in de Woodrat (zool verwisseling, eenvoudige manier van kopierring plaatsen, mogelijkheid van railgeleiding). Mij leek een ander type dan handiger. Heb je nog andere merken overwogen? Want dan ben ik extra nieuwsgierig waarom dan toch juist de 1400 van Festool.
 

Klusser

Nieuw lid
14 jun 2008
10
0
Hallo koffiedrinker, (ook één van mijn hoby's)

Wat betreft de features van de 1400 die niet gebruikt worden heb je gelijk. Echter 4 schroefjes loshalen en vervangen voor de originele en je hebt weer een losse freesmachine met alle mogelijkheden die zijn bijgeleverd. (nog geen 5 minuten werk)
Ik heb de bevestigingsgaten in de plaat van de WoodRat zo nauw geboord dat de freesmachine vanzelf op de juist plaats komt.

Wat een voordeel blijft, wanneer de machine op de WoodRat is gemonteerd, is de eenvoudige manier van freesjes wisselen op de 1400. Ook blijven de freesjes in de spantang geklemd als je de moer hebt losgedraaid, dus nooit vallende freesjes die beschadigd op de grond eindigen....

De belangrijkste redenen om toch voor de 1400 te kiezen is (Aflopend in belangrijkheid)
- de stabiele vertikale geleiding zonder speling. Zeer belangrijk als je wilt frezen zonder dat de vertikale geleiding is vastgeklemd!!!!! Indien hier speling op zit is de kans dat je freesjes breken veel groter. (vergelijkbaar effect wanneer een lagering in de freesspil die niet meer 100% is)
- De eenvoud waarmee freesjes gewisseld kunnen worden
- De nauwkeurigheid van de diepte-instelling (Stabiliteit van de machine)
- Het vermogen is voldoende groot
- De beschikbare formaten spantangen die verkrijgbaar zijn voor de opname van freesjes met verschillende schachtdiameters
- Het grote bereik van de vertikale slag (70mm, belangrijk bij gebruik op een WoodRat)
Dat de machine niet geheel makkelijk kan worden voorzien van een plungbar heb ik op de koop toe genomen. Ik heb nu wel een zeer degelijke opstelling en een freesmachine die, gedemonteerd van de WoodRat, zeer goed "los" gebruikt kan worden.

PS: In antwoord op je vraag, Ook overwogen:
Bosch
Metabo
Black & Decker
Makita
en andere maar die kunnen allemaal niet tippen aan de bovenstaande voordelen van de 1400 van Festool. Overigens is dit voor mij de eerste machine van Festool, ik kende het hele merk niet eens en heb toch heel wat electrisch gereedschap staan.

Succes met kiezen als je dat nog moet doen,
Rik
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Beste klusser,

Dank voor de uitvoerige uitleg.
Het was met name nieuwsgierigheid. Ik heb serieus naar de Woodrat gekeken, en de DVD besteld en bekeken. Daarbij had ik de conclusie dat een festool niet zo handig was ivm de plungebar (heb zelf een 1010, dit ivm het lagere gewicht ondanks de paar mooie extra features van de 1400 en nu de 2200)

Voorlopig hou ik het nog op handwerk. Het gevaar is toch anders een beetje dat alles met machine's gaat en ik meer een machine bediener word dan een houthobbiest. Maar misschien over een paar jaar als ik toe ben aan een nieuwe "uitdaging" of geen zin meer heb in de "eenvoudige" dingen.

Dank voor je reactie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.