Gezocht messen en snaar voor een HBM MBY8

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt fantic door de jou aangegeven zoek omschrijving ben ik via google bij eBay terecht gekomen en daar wat gevonden voor 8,41 euro per stuk excl verzending totaal met verzending zou je dan op ongeveer 15 euro uit komen. Dus ook maar besteld :)

De messen zijn ook besteld via eBay voor 25,80 incl verzending, goedkoper kon ik ze niet vinden :)

Nu alleen nog langs een winkel voor een paar bouten (inbus met ronde kop) om de messen vast te zetten en dan is die weer compleet.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
De messen zijn vandaag binnen gekomen, snaar is nog onderweg.
Intussen ben ik een aantal winkels langs geweest en gebeld voor nieuwe bouten om de messen vast te zetten, inbus M6 met een bolle kop schijnt iets speciaals te zijn :(
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@Joop, dat was de gouden tip.
Bij de rijwielzaak geweest en heb 8 bouten gekregen :eek: ze zijn alleen iets langer maar met het mes en aandruk plaat gaat dat perfect.
Vandaag maar eens monteren en afstellen en eens proberen hoe het vlakken werkt :cool:

Update:
De messen geplaatst en ik hoop goed afgesteld. Het aan en afvoer blad heb ik op gelijke hoogte gezet daar een groot waterpas overheen en de messen zo afgesteld dat ze net het waterpas raken en het waterpas blijft liggen.

Ook een stukje hout erover komt er mooi glad af, het vandikte deel is nog even wachten maar hiervoor zal de riem deze week ook wel binnen komen.
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
:eek: mijn gedachte gang was beide (aanvoer / afvoer) bladen gelijk zijn gaat er niets af zet je het aanvoer blad 1mm lager dan haalt die er 1mm af en dat heb ik ook gemeten.
Stel ik het blad in op 1mm gaat er 1mm af zet ik hem op 0,5mm dan haalt die dat eraf.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
als het zo werkt prima, ik heb het anders geleerd.
nog even wat opgezocht.
beitel stellen.JPG
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Hmm dan is de vraag hoeveel mm moet die dat dan meenemen? Dat zal vast niet gelijk zijn voor alle machines.
maar denk dat ik maar eerst wacht tot de snaar binnen is en kijk hoe die het materiaal eronder door trekt.
zal ook eens gaan zoeken als er nog een handleiding ergens te vinden is op het internet, en ook al gevonden.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
Je neemt iets dat perfect recht is.
image.jpg

Aan het begin van het afvoerblad zet je een streepje
image.jpg

Dan draai je de as in de draairichting, en als de afstelling goed is moet dit +/- 6mm meegenomen worden als de messen de lat aanraken. Dit kun je controleren door nog een streepje te zetten aan het begin van het afvoerblad.
image.jpg

Dit is zoals het mij geleerd is
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
@PBT, bedankt voor de uitleg.

De goede snaar van de week ontvangen en gisteren geplaatst en de machine doet het weer zoals die het hoort te doen :)
Als ik een stuk hout door het vandikte deel haal klopt de maat met die wordt aangegeven aan de zijkant, het lijkt me dat dan de messen er dan wel goed in zitten.
Wat ik nog wel wil doen is het aan en afvoer blad wat gladder zien te krijgen en een kap maken dat het schaafsel niet alle kanten opvliegt.

Nu alleen eens proberen met verschillende stukken hout, ik had er een plank (van een oud tuinhuisje) doorgehaald en vond het resultaat niet echt glad, weet ook niet wat voor een hout het is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.