Gezocht messen en snaar voor een HBM MBY8

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Hallo,

Wie weet waar ik nog aan onderdelen kan komen voor de HBM MBY8 vlak en vandiktebank?
HBM heb ik gemaild maar die hebben geen reserve onderdelen meer.

De messen moeten vervangen worden (1 mes mist en de ander is super bot) en de snaar die de aanvoer en aantrek rol aandrijft mist.

Hoop toch dat ik dit machientje weer aan het werk krijg.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Bedankt voor de reactie ik zal bij Slijpservice eens informeren wat een set messen kosten.

Snaar is er niet meer :( dus daar kan ik helaas geen foto van maken, morgen zal ik een foto maken van de MBY waar de snaar op moet (voor en zijaanzicht).
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
die snaar is dat er een met meerdere ribbels? zo ja leg dan een ouderwets naaimeetlint om de beide wielen en bekijk de maat, alle die snaren worden in inches (hele en halve) gemaakt en daar is wel weer een mm variant van.

Voor de messen is het van belang te weten hoe lang ze zijn en of er al dan niet gaten inzitten...
Ik heb een oude witte HBM 10" en de messen voor de neiuwere passen er wel op maar met een kleine aanpassing van de aandrukblokken (pennetjes eruit halen).
Model nummer van de mijne is CP2542 wat op de zijkap staat.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Hierbij de foto's van het mes, type plaatje/sticker en de aandrijving waar de snaar mist.

De snaar is er niet meer het exacte model kan ik dus niet nakijken wel heb ik op youtube een filmpje gezien en als ik het goed zag is het zo'n zelfde snaar als die erop zit alleen korter.
 

Bijlagen

  • IMG_1314.jpg
    IMG_1314.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 182
  • IMG_1315.jpg
    IMG_1315.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 183
  • IMG_1309.jpg
    IMG_1309.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 179
  • IMG_1313.jpg
    IMG_1313.jpg
    95,6 KB · Weergaven: 180

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
als je op de andere snaar kijkt staat daar een code op die op de foto net niet te zien is, wat is die code?

Voor de messen, de gleuven die daar inzitten vallen die alleen over een paar metalen pennetjes die in de andrukplaat zitten? Ik kon ze bij de 10" eruit trekken dus ik heb een vermoeden dat dat hier kko moet lukken. je zou even de exacte maten kunnen opmeten en even kijken ze hier of hier te krijgen zijn.

Schrijnwerker, nog mooier is als er een codering opstaat, daar kun je ze namelijk op vinden.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
als je op de andere snaar kijkt staat daar een code op die op de foto net niet te zien is, wat is die code?

Voor de messen, de gleuven die daar inzitten vallen die alleen over een paar metalen pennetjes die in de andrukplaat zitten? Ik kon ze bij de 10" eruit trekken dus ik heb een vermoeden dat dat hier kko moet lukken. je zou even de exacte maten kunnen opmeten en even kijken ze hier of hier te krijgen zijn.

Schrijnwerker, nog mooier is als er een codering opstaat, daar kun je ze namelijk op vinden.
De snaar die erop zit vanaf de motor is veel te lang en volgens mij ook iets te breed, we wachten op het verlossende antwoord van schrijnwerker hierover :)

Die 2 rechthoekige gaten vallen de koppen van de inbusbouten in om de hoogte te kunnen stellen lijkt me wel handig om dit te behouden.
Nu in ieder geval al 3 adressen voor messen :)
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Breedte 3/4 inch
Dikte 1/4 inch
Lengte ca.49 cm
Lengte is om de buiten diameter gemeten.
Het is een rubber riem zonder wapening.
Er staat helaas geen code o.i.d. op.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Het is gewoon een platte snaar zonder groeven of tanden.
En de snaar is een beetje eleastisch.
Ik zie dat ik een foutje gemaakt heb.
Het moet 3/8 en 1/8 zijn.
Oftewel 9,6 en 3,2 mm.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Voor de messen ben ik weer verder, de messen van een PT85 zijn qua maat het exact zelfde kwam ik achter na een zoekopdracht op google, daar kwam ik een plaatje tegen met maten en die heb ik vergeleken.
Via eBay zijn die messen te koop voor een kleine 28 euro incl. de verzending, dus die laat ik denk ik maar overkomen. Bij de genoemde messen bedrijven ben ik waarschijnlijk meer kwijt misschien dat de kwaliteit ook wel beter is maar voor de zachte houtsoorten is dit denk ik goed genoeg.

Als ik de PT85 via een plaatje op google bekijk is die aan de binnenkant (aandrijving) ook het zelfde alleen daar kan ik geen maten van vinden helaas maar de riem voor de PT85 heeft de maat 10mm breed en 2,7mm dik op eBay (35 euro) en is gewoon glad bij Baptist (53 euro) is die 12 mm breed en 467mm lang buitenzijde en heeft in de lengte ribbels net als de aandrijf vanaf de motor.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
je zou eens kunnen zoeken op de volgende codes: POLY-V BELT PJ 483/190J 4 of 5 ribs (elke rib is 2,34mm) dit soort riemen wordt ook op de andere modellen gebruikt, maar dan langer, ik heb er pas 2 op aliexpress besteld voor 13,5 dollar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.