Advies bovenfrees

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Lemen

Elektrolytische corrosie treed op door het potentiaal verschil van verschillende metaalsoorten, maar alleen als er, jawel, vocht in het spel is. Bij droge toestand zal de corrosie niet optreden. Je schrijft ook dat RVS een andere uitzettingscoefficient heeft als staal, maar dit is marginaal, aangezien het hoofdbestanddeel van RVS ook ferro(ijzer) is. Het verschilt wel met bijvoorbeeld koper, en nog veel meer met aluminium, dat twee maal zoveel uitzet als staal bij hetzelfde temperatuurverschil.

@Iedereen

De milieudiscussie staat denk ik los van de kwaliteit die Festool zou moeten leveren. Er zijn voldoende staalsoorten die corrosiebestendig, dan wel corrosievast zijn, en daar wordt de prijs van de totale bovenfrees echt niet hoger van. Maar de vraag blijft, of het aan de frees of aan de gebruiker ligt, en die is nog niet beantwoord.

Zolang hij de enige is met deze klacht, zal Festool terughoudend blijven met een oplossing. Het zuur van de huid is een hele slechte voor het staal, en als je de stangen vaak vastpakt, zou ik toch beginnen met een beetje vet op de stangen. Droog teflonsmeermiddel voor fietskettingen is een mooie, daar blijft weinig stof aan hangen. Blijven de problemen, dan kun je alsnog terug naar de leverancier met je klacht. Als jij er alles aan doet, mag ik aannemen dat je nog steeds serieus wordt genomen met je klacht.

Ik ben het helemaal met je eens dat festo als eerste prioriteit zou moeten hebben dat ze kwaliteit leveren, zeker gezien de prijzen die ze hanteren.
Als er dan iemand een klacht heeft over roestvorming, vrij kort na aanschaf dan mogen ze dit zich aantrekken en zich niet er van af maken met een antwoord dat roestvorming normaal is.
Het vastpakken zou niet zo'n grote rol mogen spelen.
Houtklemmen pak je elke keer vast op het metaal en die roesten toch ook niet na een half jaar?
En steek-en ringsleutels dan?
Daar staat dan wel chroom/vanadium op maar daar zit ook een portie chroom in en toch roesten ze niet (binnen korte tijd) en vertel nou niet dat die niet aangeraakt worden met de hand.
En ik kan me niet voorstellen dat alle steek-en ringsleutels alleen maar in millieu onvriendelijke landen worden geproduceerd.
Dus het is wel mogelijk om een goed produkt te maken wat voldoende roestvast is denk ik zo.
Er is kans dat er een produktiefout heeft plaatsgevonden en dat hij er de dupe van is, misschien een maandagochtend model?
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Even een korte update met enkele foto's.
Gisteren heb ik voor de laatste keer de bovenfrees gepoetst en voor één keer w40 op een machine gebruikt. En omdat ik geen staalwol heb, heb ik met keukenpapier goed gepoetst. Ik was bang dat als ik heel fijn schuurpapier zou gebruiken, ik meer zou weg schuren dan goed zou zijn en ik helemaal geen "kwaliteit en garantie" meer zou overhouden. :(
as okt 2015.jpgbegrenser 1.jpgbegrenser 2.jpgdiepte instelling 1.jpggeleider 1 okt 2015.jpggeleider 2 okt 2015.jpggeleider 3 okt 2015.jpgas okt 2015.jpg

Ik heb steeds meer het idee dat mijn bovenfrees bij of door de dealer slecht was opgeslagen, nat of vochtig was geworden.
Dit is voor mij in ieder geval nooit meer Festool.
Bedenk dat ik de frees brandschoon had terug gekregen van de dealer en dit het resultaat is na enkele "zomerse" maanden.
De foto's hier onder behoren bij de bovenste serie. Alle foto's zijn "vers". En nu ik zo deze foto's bekijk, heb ik hier en daar een stofje laten zitten. (Me bad.) ;)
 

Bijlagen

  • geleider 4 okt 2015.jpg
    geleider 4 okt 2015.jpg
    66 KB · Weergaven: 199
  • hoogte instelling 1.jpg
    hoogte instelling 1.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 200
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zelfs het gezwarte staal en het verzinkte staafje van de diepteinstelling zijn aangeslagen. Dat zijn beide roestwerende behandelingen die er volgens het gebruik wat je opgeeft niet zo uit zouden moeten zien. Mijn gereedschappen zitten ook in de koffer in een onverwarmde berging, maar die zien er na jaren nog niet zo uit. Lijkt op een invloed van "buitenaf", dus vocht of inwerking van handzuren. Weet je zeker dat je geen zure handen hebt. Veel andere machines pak je namelijk niet op het blanke staal zoals je dat wel bij de bovenfrees doet. Ik wil geen advocaat van de duivel zijn, maar als Festool de machine zo binnen krijgt, kan ik me voorstellen dat ze terughoudend zijn. Ik blijf het zeggen, met een laagje vet of olie laat je ook zien dat je de machine netjes onderhoud. Dat beschermd ook tegen vastpakken. Als ik op werk een freeshouder op de konus pak, is het een dag later ook "feest", preventie voorkomt gewoon een hoop narigheid.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Jeetje, dit is echt niet gewoon, zelfs een b merk ziet er niet zo uit na korte tijd en ik heb nog nooit een a merk gezien wat na zo'n korte tijd er zo uit ziet.
Dit kan niet goed zijn.
Mijn Metabo is 15 jaar en heeft in een systainer de laatste 8 jaar in een onverwarmde schuur gelegen en niets geen roest.
Ook m'n lichte frees, een ferm van ongeveer 50 gulden indertijd en bijna net zo oud ziet er nog prima uit.
Al zou je met een agressieve stof aan je handen eraan hebben gezeten zodat het is gaan roesten dan nog moet het na het polijsten voorlopig goed blijven.
Trouwens als dat het geval zou zijn dan zou er op sommige plekken roestvorming kunnen zijn maar dit is van onder tot boven aan de geleiders.
Dit lijkt mij een legeringsfout.
Ik snap niet dat Festo dit normaal noemt.
Als consument heb je bescherming en mag je verwachten dat een produkt een zekere tijd waar voor je geld geeft.
Of het nou een wasmachine, auto of gereedschap is.
Dat is beschreven in de wet consumentenrecht.
Hier heb je een link en lees het maar 'ns; http://www.justitia.nl/consumentenkoop.html
Hiermee maak je een goede kans bij de rechter als je een rechtsbijstandsverzekering hebt en anders zou ik als ik jou was 'ns gaan informeren bij een no cure no pay advocaat.
Of je mailt een keer naar de rijdende rechter om 'ns te horen wat hun zeggen.
Ik zou er werk van maken als ik jou was.
Ben benieuwd hoe je verder gaat en ik kan me voorstellen dat je helemaal klaar bent met Festo, dat zou ik ook zijn.
En niet meer aan poetsen, dan kan je foto's laten zien als het nodig is.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Als het door zure handen komt dan zouden niet zoveel plekken aangedaan zijn, lijkt mij.
Of Guus moet pure zoutzuur drinken.
Maar als ie een keer vieze handen gehad heeft zouden een paar onderdelen aangetast zijn. Of je moet inderdaad consequent eerst met loodaccu's staan te jongleren en dan gaan frezen.
Ik denk dat die frees ergens opgeslagen is geweest in een ruimte met slechte dampen. Denk aan zeelucht, of een stal ofzo.
Ik heb een bosch boormachine die is een keer in de plomp gevallen, die heeft zelfs geen roestsporen.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik weet niet wie ik als "hoofdschuldige" moet aanwijzen. Als het warm is kan ik snel klamme handen krijgen, dat is een feit. Maar mijn ander gereedschap ziet er echt niet zo uit. Ik heb wel enkele ring- en steeksleutels die roestig zijn geworden, na meer dan 30 jaar gebruik.
Ik baal hier eigenlijk ook best wel van. Ik ga nog eens naar die amerikaanse festool-site om ook daar de foto's te plaatsen. Misschien moet ik maar eens een nieuwe gaan vragen (met bijbetaling). De bovenfrees had ik op 23 september 2014 gekocht bij Toolnation.
Ik laat nog van mij horen, euh lezen. ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik weet niet wie ik als "hoofdschuldige" moet aanwijzen. Als het warm is kan ik snel klamme handen krijgen, dat is een feit. Maar mijn ander gereedschap ziet er echt niet zo uit. Ik heb wel enkele ring- en steeksleutels die roestig zijn geworden, na meer dan 30 jaar gebruik.
Ik baal hier eigenlijk ook best wel van. Ik ga nog eens naar die amerikaanse festool-site om ook daar de foto's te plaatsen. Misschien moet ik maar eens een nieuwe gaan vragen (met bijbetaling). De bovenfrees had ik op 23 september 2014 gekocht bij Toolnation.
Ik laat nog van mij horen, euh lezen. ;)

Je kan volgens het consumentenrecht gewoon Toolnation als verkopende partij aanspreken, maar goed misschien wil je dit niet op deze manier.
Hoe dan ook, succes in ieder geval.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hmmm, waren het enkel de stangen dan was de mogelijkheid op productie fout nog daar. Maar hier roesten alle onderdelen, dan moet je toch echt van bijzonder slechte wil zijn om nog naar Festo te gaan wijzen. dat er een probleem is met één onderdeel kan nog, maar alles?
Daar is ergens iets mee gebeurd en aangezien de rest van je gereedschap (heb je geen zaagbladen liggen of gietijzeren tafels?) daar geen last van hebben dan zou het ook extern kunnen zijn. Wat is de productie datum?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het is op de foto's lastig te zien, maar is het wel roest? Op sommige foto's lijkt het alsof het ook op de geverfde delen zit. Kan het geen aanslag zijn van de lijm (uit MDF, multiplex) of hars? Mijn OF1010 heeft soms ook vlekken die er veel op lijken. Maar dat is geen roest, maar zijn lijmresten. Die zijn lastig te verwijderen, maar je krijgt ze wel weg.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hmmm, waren het enkel de stangen dan was de mogelijkheid op productie fout nog daar. Maar hier roesten alle onderdelen, dan moet je toch echt van bijzonder slechte wil zijn om nog naar Festo te gaan wijzen. dat er een probleem is met één onderdeel kan nog, maar alles?
Daar is ergens iets mee gebeurd en aangezien de rest van je gereedschap (heb je geen zaagbladen liggen of gietijzeren tafels?) daar geen last van hebben dan zou het ook extern kunnen zijn. Wat is de productie datum?

Ik heb 't idee dat er ergens tijdens het produktieproces iets fout is gegaan, ieder mens ziet dat dit niet gebeurt van zweet op je handen of een paar maanden in de schuur leggen.
Als elke Festo er zo uit zou zien een jaar na aankoop dan kocht niemand meer Festo.
benchworks; even off topic, ik zag op een andere post dat je een deWalt radiaalzaag overweegt.
Ik zag gisteren toevallig dat er een mooie voor 250 euro wordt aangeboden op mp, men was aan het bieden tot 210 gister.
Er stond ook een Maggi, ook mooi voor 425 en da's echt voor weinig voor zo'n een professionele machine.
Misschien kan je iets met deze tips.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Sorry dat ik nu pas reageer, ik heb het even druk gehad.
Op de frees zit een stickertje met jaartal 2014. Maar dat wil niet altijd iets zeggen, gezien mijn ervaring met een loshangend stickertje op mijn acculader van mijn invalzaag die ik retour had gestuurd (i.v.m. een hoog piepgeluid tijdens het opladen van een lege acu).
Ach, ik heb op ebay voor een leuk prijsje een nieuwe en andere bovenfrees gekocht. Het viel mij wel op dat het gros van de goedkope bovenfrezen er het zelfde uitzien. Ze hadden soms een ander kleurtje en logo.
En wat mijn andere gereedschappen van andere (goedkopere) merken betreft, daar is geen verkleuring of roest op te vinden.
Sorry, ik hou er over op en trek mijn eigen conclusie. Ik heb mijn lesje geleerd.
In ieder geval bedankt voor de adviezen en tips. En mijn advies is nu: "Duurkoop is niet altijd beter."
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.