Advies bovenfrees

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Benchworks en svenkapelsin. Ik had contact gehad met Festool Nederland en de technische afdeling aldaar vertelde mij dat dat tegenwoordig heel normaal was. Alleen als de geleiders niet meer goed glijden, kan er iets aan gedaan worden. En ik had 'm nieuw gekocht en na 6 maanden om deze reden terug gestuurd. Volgens mij zijn toen de geleiders alleen maar gepolijst, want nu 1 maand later roesten ze weer. Zal hier even een foto bij zetten van wat ik bedoel.20150609_100355.jpg
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het lijkt mij als je al na 6 maanden bij normale opslag zulk een roestvorming heb er iets niet klopt.
En als dat volgens Festool tegenwoordig normaal is zijn zij de verkeerde weg ingeslagen.:mad:
Mvg,:)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Guus ik vind je bericht wat tegenstrijdig:
- Eerst meld je dat de technische afdeling zegt dat dit tegenwoordig heel normaal is (waarom vroeger niet dan??)
- Je hebt hem toch teruggestuurd en hebben ze er wel wat aan gedaan, terwijl het normaal was? Ik geloof er weinig van dat Festool ze heeft gepolijst dit is best arbeidsintensief dan is het voor hun goedkoper de bussen te vervangen.

Lijkt me duidelijk dat het niet normaal is, waarom zouden ze anders verchroomd zijn, wanneer er roest op ontstaat krijg je verhoogde slijtage van de lager waar de as doorheen loopt. Wat nog merkwaardiger is, wanneer ik zoek op "roest" en "Festool" of "rust" en "Festool" kom ik maar 1 Amerikaans topic tegen dat gaat over aankoop tweede hands gereedschap. Daar wordt gesteld:"moet je nagaan hoe de motor eruit ziet, als een verchroomde bus er al zo uitziet". Kortom onbekend probleem.

Kortom er zijn meerdere oorzaken die ik kan bedenken: je hebt je gereedschap nat opgeslagen, het heeft paar keer in de regen gelegen, er zit zand in de lager waardoor de coating van de as is beschadigd bij het op en neer gaan of je hebt een product verkregen met een fout erin. Dat Festool dit als "tegenwoordig" normaal afdoet, lijkt me niet dat je daar mee akkoord hoeft te gaan. Daarnaast heb je niks met Festool te maken in de garantieperiode maar met de dealer waar je hem hebt gekocht. Dus eigenlijk is het niet erg relevant wat Festool zegt, is het probleem van de dealer. Daarom ben ik benieuwd bij welke winkel je de Frees hebt gekocht?
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik heb al mijn Festool-gereedschap altijd netjes en schoon opgeslagen (in de systainers) en ik werk nooit in regen of vochtige omgeving. Het is in mijn werkplaats wel iets vochtiger dan in mijn huiskamer, dat wel. Maar ik ben een hobbyist die voor zijn plezier met hout werkt en regen haat. Daarbij komt dat ik altijd in mijn werkplaats hobby omdat ik daar alles bij de hand heb.

Na een half jaar na aanschaf van de bovenfrees en draadloze invalzaag (met 2 opladers) kwam er oxidatie (roestvorming) op de geleiders van de bovenfrees. Ik had toen ToolNation gebeld en hen dit probleem voor gelegd. Een werkplaatsmedewerker vertelde mij toen dat dat normaal was. Met dat antwoord was ik niet te vreden en daarom nam ik contact op met Festool Nederland. Daar werd mij verteld dat roestvorming op de geleiders (en dat al na 6 maanden) niet mocht gebeuren. Zij adviseerde mij om de bovenfrees (onder garantie) naar Toolnation/Dirksen? op te sturen. Dat had ik dus ook gedaan, samen met de acculader van mijn invalzaag. Omdat die tijdens het opladen van een lege accu een irritant hoog piepgeluid maakte. Over die oplader had ik natuurlijk voor verzending ook even contact opgenomen met zowel Festool als ook ToolNation. Ook die opsturen was geen probleem. Oja, en de knop "borg-draaiknop" van de bovenfrees zat "los". Ik kon deze wel gebruiken om de ingestelde hoogte vast te zetten, maar er je voelde gewoon dat die "moer en knop" niet goed aan elkaar vast zaten.

Een tijd later kreeg ik beiden terug. Op deze reparatie's kreeg ik x weken garantie. ??? Alles zag er keurig en netjes uit. Behalve dat de oplader na 2 keer gebruikt te hebben, begon te piepen tijdens het opladen van een lege accu. En de "nieuwe" geleiders van mijn bovenfrees na enkele weken (2 maandjes ?)weer begonnen te roesten. Ik had toen weer Festool gebeld en werd ik doorverbonden met hun werkplaats. En toen kreeg ik te horen dat roestvorming op de geleiders normaal was. (Wat ik toen dacht was; "%$%^$%$^&^&$@!X".)
En die borgknop (knop met moer) heb ik zelf maar met goede secondenlijm vast gemaakt en die zit nu nog steeds goed vast.

Hoe denk je dat ik nu over Festool denk ? Behalve dat zij best wel innovatief zijn. En te weten dat mijn bovenfrees nog geen jaar oud is en niet veel gebruikt is. :mad:

Sorry, vergeten te vertellen dat ik mijn gereedschap (bijna) nooit invet of met olie behandel. Wel maak ik alles stofvrij en schoon met borstel, kwastje en (niet lachen) de stofzuiger. Een beschadiging door een zandkorel kan ik nog inkomen, maar dan zie je "krassen" met roest en niet rondom. Wat misschien wel zou kunnen (hoewel dat niet zou mogen) is dat de huidvetten van mijn handen/vingers de roestvorming veroorzaken ?
Nee, ik denk helaas dat er bij Festool ook word bezuinigd en/of verkeerde inkopen van materialen zijn gedaan.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat een slechte service zeg.
En dat voor een merk wat toch wel een naam heeft en behoorlijk aan de prijs is.
Kan me voorstellen dat je even @#%$%$@#%^^&&&* en nog meer zei.
Festool heeft één voordeel met deze service.
Dat dit op woodworking.nl wordt gelezen, dat zou ze wel 'ns een hoop klanten in de toekomst in Nederland kunnen kosten.
Er zijn tenslotte zo'n 11000 leden.
Dat zou je ze nog even kunnen mailen misschien?
Wellicht dat ze je toch nog een keer wat betere service verlenen.
Je kan ook nog de koude douche bij radar kunnen hanteren, ook leuk voor ze.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@ Guus, schrijf je in op het Festool FOG forum en maak daar een nieuwe post over je probleem, dat is eigendom van Festool USA en die zullen je meteen raad geven en als ze dit verhaal lezen dan gaan de mensen van Festool Nederland volgens mij via het moederhuis vies op de vingers getikt worden en bij Dirksen mogelijk ook.
Op jouw stangen zit gewoon een productie fout, die moeten vervangen worden. Bij Dirksen hebben ze die volgens mij gewoon gepolijst met een pasta en staalwol.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Verhaal komt me heel bekend voor. Ik had ook heel snel roest op de stangen van mijn OF1400.
Heb er wel nooit klacht voor ingediend. Ik behandel ze gewoon van tijd tot tijd met wat olie...
Maar inderdaad, het zou niet mogen voor zo'n dure machines.
 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Bedankt voor jullie advies en reactie's. Weet je, nadat ik wederom last had van roestvorming op de geleiders ben ik de bovenfrees maar eens goed gaan "mishandelen". Ik ben op een normale manier betonplex gaan frezen en daardoor werd de bovenfrees best wel vies en kwam er een soort wazig plakkerig laagje in het afzuigstuk van het voetstuk. :eek:
Mijn opzet was om niet meer te gaan "klagen" bij festool of Toolnation, maar gewoon door te gaan tot ie stuk is (zonder mij te beroepen op garantie, want dat vind ik laag) en dan koop ik wel een andere en betere bovenfrees van een ander werk.
Het gaat bij mij wel om het goedkoopste model OF1010, omdat ik niet zo vaak frees. Maar dat mag eigenlijk toch niet zo veel uitmaken wat de kwaliteit betreft ?
Ik ga mij morgen (of strakjes) inschrijven bij het "Festool FOG forum" en dan laat ik hier nog wel weten hoe mijn probleem daar wordt opgepakt.
Nogmaals bedankt voor jullie advies en tips.

Update: Mijn engels is om te huilen en om te lachen, maar ik heb een topic aangemaakt.
Ik hoop dat jullie het linkje kunnen activeren en/of volgen.
http://festoolownersgroup.com/festo...-six-months-rust-on-the-tracks-of-the-of1010/
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je verhaal is duidelijk genoeg want mensen reageren erop.
Dan zie je trouwens dat er meer mensen zijn die dit probleem met festool hebben.
Ik hoop voor je dat op deze manier er nog een goede oplossing voor je komt.
Een goede tip op dat foum vond ik die silica zakjes.
Als je dan de geleiders polijst en ze met regelmaat met wat olie of wd-40 insmeert dan kan je het misschien voor het grootste deel voorkomen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Toen ik vandaag mijn 1010 gebruikte keek ik er eens naar en zag eigenlijk ook dat de stangen dof waren met lichte zwarte plekjes. Geen echte roest, dan de 900 bovengehaald en die is spiegelglad vlekkeloos.
Maar ik had die wel een jaar of 3 geleden gerestaureerd, dan heb ik staalwol en pasta genomen en in 2 minuten waren de stangen van de 1010 weer als nieuw. Deze is dan wel 4 jaar oud en heeft al enkele keren in de regen gewerkt maar ik had de stangen nooit gepoetst.
Het staat dus vast dat de stangen kunnen roesten want het is blijkbaar geen chroom, maar je moet die dan wel aan een extreem vochtige omgeving blootstellen.

Als je werkt in een vochtige omgeving moet je nu eenmaal je metalen gereedschap extra onderhouden, merk of prijs speelt niet echt een grote rol. Mijn nieuwe Felder machines begonnen ook binnen x aantal weken te roesten voordat ik ze in mijn huidige droge werkplaats kon zetten. Ik moest ze toen meermaals per week behandelen met glijmiddel.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Willem1958, bedankt voor de tip.

@ Benchworks, persoonlijk heb ik geen zin om te gaan vechten tegen roest. Mijn MannesMann bovenfrees van ongeveer 12 to 15 jaar oud heeft niet 1 roestplekje (aan de buitenzijde). Terwijl die toendertijd best wel "el cheapo" (goedkoop) was. En als er al aan de buitenzijde roest ontstaat, wat kom je in de machiene dan wel niet tegen ? Het is duidelijk dat de geleiders van mijn OF1010 niet goed verchroomd zijn. Dat maakt het toestel voor produktie wel wat goedkoper.
 
Laatst bewerkt:

nijsluc

Actieve deelnemer
30 apr 2015
27
0
@ Willem1958, bedankt voor de tip.

@ Benchworks, persoonlijk heb ik geen zin om te gaan vechten tegen roest. Mijn MannesMann bovenfrees van ongeveer 12 to 15 jaar oud heeft niet 1 roestplekje (aan de buitenzijde). Terwijl die toendertijd best wel "el cheapo" (goedkoop) was. En als er al aan de buitenzijde roest ontstaat, wat kom je in de machiene dan wel niet tegen ? Het is duidelijk dat de geleiders van mijn OF1010 niet goed verchroomd zijn. Dat maakt het toestel voor produktie wel wat goedkoper.


ik heb ook een mannesman en ben best tevreden hoor Festool zal wel beter zijn maar 4x zo duur
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
In een vochtige omgeving roesten de geleide stangen van de Festool OF1400 ook.
Op de zwarte geleidestangen van de Festool OF2200 kunnen ook roestplekjes ontstaan.
Om te voorkomen af en toe even invetten.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb dit ook op de Fog gepost maar ik kon gewoon niet begrijpen waarom ze daar niet gewoon chroom op deden, dit is mijn bevinding;

hard chroom beplating is extreem slecht voor de omgeving, het productie proces zorgt voor grote hoeveelheden toxisch afval en stelt de arbeiders bloot aan kankerverwekkende stoffen.
Er is nog geen even goed alternatief voor, maar het kan verklaren waarom goedkoper gereedschap of in het algemeen merken die in het verre oosten produceren niet zo nauw kijken op hoe er daar gewerkt wordt. Er zijn hier erg strikte regels voor het filteren van de lucht uitstoot en het afval water van die fabrieken, in het verre oosten niet zo zeer.

In de Festool handleidingen hebben ze het telkens over het REACH programma waaraan ze meedoen, een EU organisatie die erop toeziet dat de producten die je maakt een zo kleine mogelijk impact hebben op de omgeving en de gebruikers, dit zou kunnen verklaren waarom ze geen hard chroom gebruiken.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Waarom chroom?
Er zijn zat metalen die geen chroom nodig hebben om niet te roesten.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Maar metalen die geen chroom nodig hebben (lees nonferro metalen) zijn meestal ook niet geschikt om als geleidestangen te dienen. Het meest geschikte materiaal is dan titanium, dat is nou niet echt goedkoper. Gereedschapsstaal dat geslepen is blijft het mooiste materiaal om te gebruiken, en het meest slijtvast. Maar wat is er op tegen om een beetje vet op de assen te doen. Lijkt mij nou niet de meeste moeite om je gereedschap netjes te houden. Zelfs het beste gereedschap, al staat er Festool op, heeft onderhoud nodig. Weet niet wat voor hout er bewerkt wordt met de frees, want houtstof is niet altijd onschadelijk voor staal. Het kan zuur of hars bevatten, en houtstof trekt vocht aan. Als ik op een metaalbewerkingsmachine met hout werk, dat komt bij mij wel eens voor, maak ik het altijd goed schoon na afloop, om problemen te voorkomen. Heb na het weekend de dikke roest wel op de freestafel gehad, en dit was een CNC freesmachine van zwitserse makelij, daar kun je een Festool en twee Mercedessen:eek:van kopen. Schoonmaken en een beetje vet dus!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Het is zeker niet normaal dat de stangen gaan oxideren. Maar de oorzaken kunnen divers zijn. Kwaliteit van het staal kan maar is normaal gesproken niet de boosdoener. Vocht en inwerking van zouten, denk aan zweet, zijn meer waarschijnlijk. Zelf had ik ook wat roest op mijn festo en veel ander gereedschap. Nu heb ik een verwarming in mijn schuur en is het probleem over. Laag gelegeerd staal heeft meer bescherming nodig. Een druppeltje olie of spray doet wonderen.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ik heb in mijn redelijk brede carrière als monteur/sleutelaar/techneut weinig geleiders gezien die verchroomd waren.
Een goede rvs legering heeft zoiets niet nodig op enkele situaties na.
En ja vetten van een goed stuk gereedschap hoeft niet erg te zijn, maar nodig ook niet altijd.
Als je na een werkdag 15+ stuks gereedschap op je werkbank zou hebben liggen die allemaal dagelijks onderhoud nodig hebben word je werkdag wel een stuk langer.
Zou een prof een stuk duurder maken en hobby bijna onuitvoerbaar tenzij je thuis zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.