Advies bovenfrees

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik zou graag wat advies willen over de aanschaf van een bovenfreesmachine.

Op dit moment heb ik een 1500watt Macallister op zich goed af te stellen, maar verder heb ik het altijd een ontzettend rotding gevonden:
- Maakt veel lawaai
- Zeer slechte stof afzuiging, raakt elke keer verstopt moet je al het zaagsel rond de frees er elke keer uit pielen.
- De freesjes zijn lastig te verwisselen, met name omdat je er met een steeksleutel niet goed bij kan.
- Kan niet diep genoeg frezen, met name is vervelend dat de spankop zeker 1 cm vanaf de voet staat op de diepste stand. Waardoor je geneigd bent kleine frezen niet helemaal in de kop te doen om toch wat dieper te komen.
- De voetzool is niet los te krijgen, is deze beschadigd moet je een nieuwe machine kopen:rolleyes:.
- Zit een elektronische toerental regeling in, maar houdt dit niet goed vast. Dus je krijgt een wat golvende toerentalregeling, wanneer je aan het frezen bent.

Wat ik zoal doe:
- Hangt onder een zelf gemaakte freestafel, hier wil ik de komende tijd roeden op frezen.
- Sloten infrezen
- Kozijn/raam/deur gerelateerd werk
- Paneeldeur profielen frezen.
- Wil in de toekomst zwaluwstaarten kunnen frezen.

Nou ben ik zelf aan het oriënteren, ik heb bijvoorbeeld bij de Hornbach gekeken naar een Hitachi M8, het zag er beter uit dan mijn huidige Macallister maar het trok me niet erg. De machine had geen fijninstelling en voelde niet echt robuust aan, maar was zeker niet goedkoop.

Nu heb ik een Festool ts75 invalszaag met een fs1400/2 rail, dat maakt het verleidelijk om een Festool freesmachine te kopen zodat ik de rail van de ts75 kan gebruiken. Aan een Festool zit natuurlijk een flink prijskaartje, zeker gezien ik niet dagelijks met de frees bezig ben, aan de andere kant zal een frees van Festool wel jaren lang mee gaan en goed werk leveren. Wanneer ik op Marktplaats kijk, vind ik de tweede hands Festools nog goed aan de prijs, veel zie je bijvoorbeeld een of1010 waar ongeveer 100 euro af is. Persoonlijk koop ik dan liever een nieuwe die ik zelf op een goede manier gebruik en ook nog is 3-5 jaar garantie op heb.

Qua budget heb ik niet echt een vast bedrag, maar veel meer dan 400 euro begint wat veel te worden. Ik geef liever meer uit voor iets waar ik echt blij van word, dus het bedrag is meer een richtprijs.

Het is puur voor hobby, veelal deur en raam gerelateerde projecten.
 
Laatst bewerkt:

rinus

Post veel
13 nov 2011
751
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb in de loop der tijd een paar bovenfrezen bij elkaar gesprokkeld makita ferm hitachi en als laatste een Festool.
Het valt me op dat ik bijna altijd de festool pak. Alleen de makita als ik een 12mm schacht gebruik.

Kortom: kost misschien iets meer, maar dan je krijgt dan ook wel wat.

Btw: het is mijn enige festool apparaat.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb ook een OF1010. Heel erg fijn.
Een paar jaar geleden een workshop gedaan over gebruik van bovenfrees. Anderen hadden DeWalt, Bosch en Makita. De Festool is echt zoveel stiller.
Verder heeft hij een rem en je kunt heel snel even het snoer losmaken om een frees te wisselen. En natuurlijk hele goede afzuiging.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dat zijn duidelijke antwoorden. Ik had al een lichte voorkeur voor een Festool, zoals uit mijn eerste post wel bleek. Dan ga ik mijn zoektocht daar meer op toespitsen, waarschijnlijk voor een nieuwe.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Let wel op of de OF1010 op jouw stofzuiger past. Deze heeft namelijk een ovale aansluiting, waardoor de stofzuiger een flexibele zuigmond moet hebben. Mijn stofzuiger had dat niet en dat heb ik opgelost door een Festool mof op de slang te lijmen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik werk zelf nog met een metabo signal maar ik lees veel tevreden gebruikers hier op het forum die Triton gebruiken omdat je veel frees voor een redelijke prijs krijgt.
Als je van plan bent veel met een freestafel te doen dan is dit wel een hele prettige machine omdat die van boven af de tafel heel makkelijk op diepte te verstellen is en dat zou voor mij een doorslaggevende factor zijn, ik doe weinig uit de hand, ik vind een frees die verzinkt in een tafel wel zo prettig.
De 1400 watt is rond de 250 euro en heeft een fijnafstelling en je krijgt verschillende spantangen, ook een 1/2 inch naast de gewone 8 mm spantang (en ik lees ook wel dat er 12 mm bij zit), handig voor de Engelse en Amerikaanse markt die een hele grote keus hebben in bijzondere profielfrezen.
Ik weet dat festool gebruikers erg goed te spreken zijn over het merk maar ik weet niet of ie handig is als je 'm in een tafel hangt?
AEG heeft een multifrees van 1400 watt dus met zowel een vaste voet als een verstelbare voet, dus die is zowel als bovenfrees als in de tafel ook wel handig, misschien iets om mee te nemen in je overweging?
Ook Makita en deWalt hebben een multifrees maar die zijn toch wel wat lichter in wattage.
 
Laatst bewerkt:

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Met het kozijn deur en raamwerk wat je wilt doen lijkt mij de 1010 wat aan de lichte kant.
ik heb zelf de OF1400 voor het handwerk zeg maar, en vrij recent een zware Triton voor in de freestafel gekocht.
ik ben erg tevreden over beide, zeker de Triton in de tafel is een feest.
De hoogte afstelling vanaf de bovenkant was een noodzaak vond ik, wat ook erg goed werkt.

de OF 1400 is uiteraard ook erg goed, geremde motor, super stofzafuiging etc etc.
maar goed dat zal bekend zijn hoe festool is.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Daar zit dus ook mijn twijfel ik heb goede ervaring met Festool, maar is een hoop geld voor een machine die je zo nu en dan gebruikt.
Als het een Festool wordt, zal het een 1400 worden met name omdat die dieper kan frezen.
 
Laatst bewerkt:

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Je kunt voor de meeste freesmachines wel een adapter kopen zodat hij op de Festool (of Makita) rails past. Ik heb zo'n adapter van Makita gekocht en die heeft mogelijkheden voor verschillende steekmaten voor de geleiderstangen. En ook verschillende diktes trouwens.
Dus om die reden alleen hoef je niet perse een Festool te nemen.

Voor in de freestafel heb ik een Triton 2400 watt. Werkt bijzonder handig met verstelling van bovenaf en door de automatische blokkering van de freestang bij het wisselen. Deze machine maakt, ondanks het hoge vermogen, veel minder geluid dan bijvoorbeeld mijn groene Bosch POF 1400. Die Bosch 'kan alles', maar is nergens echt goed in......
De Triton is wel te zwaar en te lomp om uit de hand te gebruiken vind ik, en met dat rare oranje plastic eigenlijk ook te lelijk daarvoor....haha....., maar onder tafel is het een perfect werkpaarden. Ik heb laatst ook nog een simpele tweedehands Makita gekocht op marktplaats. Lekker handzaam ding en deze gebruik ik eigenlijk vooral met een een afrond freesje of andere lichte dingetjes. Op die manier hoef ik niet zo vaak frezen te wisselen.....

Succes met de keuze!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb vanmiddag de Triton 2400 watt gekocht uit de hand frezen ging wel (plaat aanpassen van de tafelfrees). Ik had van Festool voor mijn toepassingen minimaal voor de of1400 moeten gaan dan zat ik al over de 500 euro voor een kale frees (Triton kostte me 259 euro), dit werd me wat teveel voor iets dat ik niet voor elke klus gebruik. Machine ziet er aardig uit, maar met name de ontgrendelknop van de grove draai instelling word ik niet heel warm van;). Maakte niet veel lawaai, afzuiging is niet fantastisch maar raakt niet verstopt zoals bij mijn Macallister. Wel jammer dat er geen 8mm spankop bij zit, die moet ik nog gaan bestellen.

Triton gebruikt een plaat als geleider, dus een hulpstuk wordt denk ik moeilijk. Misschien zelf is kijken of ik wat kan maken.

Klein vraagje, maken jullie nog een busje oid in de tafelplaat, waar de stang van de hoogteverstelling dan doorheen gaat. Er zit helemaal geen geleider voor die stang in de voet of op de machine?
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Goede keus! ik heb er een freesplaat van Kreg bij waar de frees aan hangt. Die was voorgeboord voor deze Triton frees en ook zit er een gaatje in waar de verstel slinger doorheen gaat.

Overigens niet vergeten de veer uit de machine te halen als je hem onder tafel gebruikt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik heb de grote triton onder de freestafel met de kreg plaat. Uit de hand gebruik ik de festo of900e ja een oudje maar werkt prima.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb vanmiddag de Triton 2400 watt gekocht uit de hand frezen ging wel (plaat aanpassen van de tafelfrees). Ik had van Festool voor mijn toepassingen minimaal voor de of1400 moeten gaan dan zat ik al over de 500 euro voor een kale frees (Triton kostte me 259 euro), dit werd me wat teveel voor iets dat ik niet voor elke klus gebruik. Machine ziet er aardig uit, maar met name de ontgrendelknop van de grove draai instelling word ik niet heel warm van;). Maakte niet veel lawaai, afzuiging is niet fantastisch maar raakt niet verstopt zoals bij mijn Macallister. Wel jammer dat er geen 8mm spankop bij zit, die moet ik nog gaan bestellen.

Triton gebruikt een plaat als geleider, dus een hulpstuk wordt denk ik moeilijk. Misschien zelf is kijken of ik wat kan maken.

Klein vraagje, maken jullie nog een busje oid in de tafelplaat, waar de stang van de hoogteverstelling dan doorheen gaat. Er zit helemaal geen geleider voor die stang in de voet of op de machine?

Gefeliciteerd met je aankoop.
Ik heb bij een metaalbedrijf een plaatje aluminium van 5 mm gekocht voor 15 euro, paar gaten erin geboord en schroeven iets laten verzinken en klaar is kees voor weinig geld want die freesplaten zijn wel aan de prijs over het algemeen.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik weet dat ik laat reageer (zoals gewoonlijk), maar ik persoonlijk zou nooit meer een bovenfrees van Festool kopen. De reden is dat Festool het heel gewoon vindt dat al de geleiders (op een 6 maanden oude machine) roesten. Ik heb ook een 12 jaar oude DeWalt bovenfrees, maar die ziet en werkt nog als een nieuwe machine. Ik wil niet zeggen dat DeWalt het beste is, absoluut niet. Maar oxidatie op geleiders (en dus minder makkelijk en fijn de hoogte kunnen instellen omdat roestvorming dat verhindert, vind ik persoonlijk een hele slechte en kwalijke zaak.
Succes en veel plezier met je aankoop.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik weet dat ik laat reageer (zoals gewoonlijk), maar ik persoonlijk zou nooit meer een bovenfrees van Festool kopen. De reden is dat Festool het heel gewoon vindt dat al de geleiders (op een 6 maanden oude machine) roesten. Ik heb ook een 12 jaar oude DeWalt bovenfrees, maar die ziet en werkt nog als een nieuwe machine. Ik wil niet zeggen dat DeWalt het beste is, absoluut niet. Maar oxidatie op geleiders (en dus minder makkelijk en fijn de hoogte kunnen instellen omdat roestvorming dat verhindert, vind ik persoonlijk een hele slechte en kwalijke zaak.
Succes en veel plezier met je aankoop.

Dat is toch wel een raar voorval, en zeker niet normaal. Op geen enkele van mijn Festool machines roesten de geleiders. Mijn oudste is juist een 15 jaar oude OF900 freesmachine en daar zit nergens roest op. Ook niet op mijn 8 jaar oude kapex die al jaren op een zeer vochtige plek staat.
Je hebt er vast één met een productie fout en die zou je gewisseld moeten krijgen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik ben, zoals ik al aangaf, voor een Triton gegaan, omdat ik de frees voornamelijk in een tafel gebruik. Overigens heb ik nog nooit roest op mijn Festool gereedschap gezien, terwijl al mijn gereedschap in Nederland buiten staat onder een afdak! Enige waar roest op komt zijn de zaagbladen, maar die zijn dacht ik van Leitz.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.