Hout op dikte krijgen

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Voor mijn project knikkerbaan moet ik ook wat plankjes op dikte maken.
Van 32 mm naar bv 12 mm ik zou grofweg een plakje kunnen zagen van 15 mm dik maar heb geen vandikte bank om dit op dikte en mooi vlak te krijgen.
Hebben jullie hier tips om dat toch voor elkaar te krijgen.
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Ik ben dat "project" met beuken hout aan het maken dan is multiplex wel een optie maar ik gebruik liever ook beuken voor dat deel.
Wat gereedschap betreft ben ik vooral overgeleverd aan mijn Bosch 1400 ace bovenfrees en Bosch (blauw) GCM 10 afkortzaag.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Je hebt dus plankmateriaal van 32 mm, kun je dit niet zagen en daarna met de hand schaven tot de gewenste 12mm?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Hoe ga je zagen van 32mm naar grof weg 15mm?

Als je een bovenfrees hebt kun je (er vanuit gaan dat je altijd 1 vlakke kant hebt) met een slede de plankjes frezen naar 12mm.
https://www.youtube.com/watch?v=TpU5dZlW2pg hier een voorbeeld.

Andere optie is proberen in de buurt het even door een vandiktebank te halen. In dat geval even vermelden welke omgeving voor jou een optie is.
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
@Scirocco1 Ik beschik helaas niet over een goede schaaf en volgens mij is dat nog best een klusje waarvoor je ervaring nodig hebt.

@avos en Ener deze opties zien er veel belovend uit. Ik wil de plank "doormidden" halen met een handzaag en ik denk dat de warme lijm methode nog best een goede is.

Over het schulpen heb ik dan nog wel een vraag.
Wat voor (hand) zaag is een goede optie hiervoor?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik zou maar een plankje in de goede dikte er bij kopen. Die korte stukjes zijn lastig te bewerken, maar met een mal moet het lukken.
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
@Rick
Dat is een super aardig aanbod maar vanuit mij naar Zwolle is wat ver ;)
Ik ga de methode met de bovenfrees eens uitproberen en als dat lukt heb ik ook voor de toekomst een goede manier om een plankje op de juiste dikte te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.