Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Kastdeuren van underlayment

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een kast te maken uit underlayment (zie plaatje voor mijn inspiratiebron). In de kast zitten deurtjes van 150 x 50 cm, 18 mm dik. Denken jullie dat dit zal kromtrekken?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Groeten,

Lucas
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails multiplex-interieur-02.jpg  

Beste Lucas,

Leuk idee, ik heb op die manier een ingebouwd bed voor mijn zoon gemaakt. Als je het in een goede kwaliteit koopt zal het niet zo snel kromtrekken. Kijk of vraag ook naar de gaps en fillers, want een gapend gat aan de kopse kant is niet zo mooi en bovendien niet erg schoon.

Groeten,
    Hans

Goed om te horen dat ze niet krom trekken. Met gaps en fillers bedoel je kneedbaarhoud ofzo? Ik heb het even gegoogled maar ik kwam niets tegen.

yep, fillers zijn van die opgevulde noesten c.q. gaten en gaps zijn holle plekken, vaak in de binnenste lagen, die je zelf moet opvullen of plekken waar twee lagen fineer deels overlappend verlijmd zijn. Door de persing zie je van buiten niets, maar de kopse kant kan erg lelijk zijn.
    http://www.woodworking.nl/upload/att...4-DSCN8143.jpg
    kijk, dit is een plaatje van wat ik bedoel, afkomstig van dit forum zelfs.

Groeten,
    Hans

Dit is een ongebruikelijk toepassing van het materiaal en met betrekking tot de sort hangwerk die je gaan gebruiken moet je rekening er mee houden dat plaat materiaal veel zwaarder is als hout en als je de zelfde scharnieren voor een deur van plaatmateriaal opzetten met de zelfde schroeven als voor een houten deur is het mogelijk dat de scharnier het niet aan kan en je deuren gaat zakken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Underlayment is toch lichter dan MDF, waar (keuken)kastdeurtjes vaak uit bestaan? Dan zouden standaard scharnieren geen probleem mogen zijn.

Ik heb van multiplex ook wat kastdeurtjes gemaakt en met vier potscharnieren in een deur van 40 * 190 gaat het nergens heen (anders dan open en dicht). Ik geloof ook dat MDF uiteindelijk zwaarder is. Ik denk dus dat dit wel gaat lukken.

Met vier scharnieren zou ik doorzaken ook niet verwachten maar zo bedoel ik.

Kan volgens mij prima. Heb ooit voor een vriend een kledingkast (2.40 x 100 x 60) gemaakt van 18mm underlayment, compleet met 32mm gatenrij deuren met 'keukenkastjes' scharnieren. Ging allemaal prima en is voor zover ik weet niet uitgezakt of kromgetrokken nu een jaar later.

Heb zelf ook nog eens twee kasten van OSB gemaakt, ook met keukenkast scharnieren etc. en dat ging ook prima.

Kortom, moet lukken!

Ik heb een paar maanden terug nog een kast gemaakt in underlayment, dan wel voor buiten dus moest wel geschilderd worden maar het ging prima.
    Let alleen wel op dat je goede vlakke panelen koopt en kromtrekken doet het als je alleen een kant lakt of zo.
    Ik heb toen 3 scharnieren gebruikt voor een deur van een kleine 2 meter hoog.

Forum Rechten