Tuinbank steigerhout 2.0

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Beste Lieden van het forum,

Er is natuurlijk al veel over geschreven, maar wilde toch graag jullie visie hierin.

Na het vervaardigen van een aantal tuinbanken van steigerhout (allen het zelfde 'Cando-ontwerp') merkte ik dat het hout, en dan met name de leuningen die verticaal opgebouwd zijn, behoorlijk op zijn donder kreeg en ging scheuren en zo.
De voornaamste reden die ik hiervoor kan verzinnen, is dat de verticale delen geen kant op kunnen door het deksel wat er bovenop (verlijmd) gemonteerd zit. (zie foto)

IMG_1847.jpg

Nu ben ik dus bezig om de opbouw van de leuningen horizontaal toe te passen.
Het werken van het hout zou dan gewoon zijn gang kunnen gaan zonder verdere schade toe te brengen of te ondergaan.

thumb_IMG_1985_1024.jpg

Zou deze 'oplossing' daadwerkelijk het ei van Columbus zijn?

Dank voor het meedenken
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik heb bij mijn tuinbank dezelfde zijkant.
De deksel die daar op ligt zit gewoon los. Twee latjes links en rechts zijn wat taps geschaafd waardoor de deksel klem ligt.
Maar omdat alles los zit, kan alles onderling bewegen.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Nou, zo is die dus geworden.
Zoveel mogelijk rekening gehouden met de werking van het hout.
De zitting is niet verlijmd maar met bouten en rampamoeren in sleuven vastgezet.

12108855_933603753356068_8989895826795867249_n.jpg
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Valt mij trouwens wel op dat 99% van dit soort banken allemaal een verticale opbouw hebben

Zou dit soms een commercieel oogpunt hebben???

Immers, die tekeningen die je op internet ziet komen allen bij Jewe/Cando weg en dat is een grote leverancier van steigerhout.
Door het ontwerp 'lekker simpel' te houden komen veel mensen in de verleiding om eens wat te proberen op dit gebied (kijk maar naar de woonprogramma's).
Dit zou dus omzetverhogend werken voor eerder genoemde firma.

Of denk ik nu te veel in complot-theorie?
 

MarkRB

Nieuw lid
17 feb 2014
16
0
Of denk ik nu te veel in complot-theorie?

Dat denk ik wel... :p

Naar mijn idee is het gewoon een veel makkelijkere afwerking. In het voorbeeld van starterXL zijn horizontale lijnen op het front gefreesd, maar als je dat niet zou doen, lopen de horizontale naden van de zijkant niet door op de voorkant. Tenzij je daar ook de planken horizontaal plaatst, wat dan weer meer werk met zich mee brengt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.