Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Tuinbank steigerhout 2.0

Beste Lieden van het forum,

Er is natuurlijk al veel over geschreven, maar wilde toch graag jullie visie hierin.

Na het vervaardigen van een aantal tuinbanken van steigerhout (allen het zelfde 'Cando-ontwerp') merkte ik dat het hout, en dan met name de leuningen die verticaal opgebouwd zijn, behoorlijk op zijn donder kreeg en ging scheuren en zo.
    De voornaamste reden die ik hiervoor kan verzinnen, is dat de verticale delen geen kant op kunnen door het deksel wat er bovenop (verlijmd) gemonteerd zit. (zie foto)

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_1847.jpg
Bekeken:   421
Grootte:   98,8 KB
ID:        35790

Nu ben ik dus bezig om de opbouw van de leuningen horizontaal toe te passen.
    Het werken van het hout zou dan gewoon zijn gang kunnen gaan zonder verdere schade toe te brengen of te ondergaan.

Naam:      thumb_IMG_1985_1024.jpg
Bekeken:   422
Grootte:   74,6 KB
ID:        35792

Zou deze 'oplossing' daadwerkelijk het ei van Columbus zijn?

Dank voor het meedenken

Ik heb bij mijn tuinbank dezelfde zijkant.
    De deksel die daar op ligt zit gewoon los. Twee latjes links en rechts zijn wat taps geschaafd waardoor de deksel klem ligt.
    Maar omdat alles los zit, kan alles onderling bewegen.
    Groeten, Raymond

Valt mij trouwens wel op dat 99% van dit soort banken allemaal een verticale opbouw hebben

Nou, zo is die dus geworden.
    Zoveel mogelijk rekening gehouden met de werking van het hout.
    De zitting is niet verlijmd maar met bouten en rampamoeren in sleuven vastgezet.

Naam:      12108855_933603753356068_8989895826795867249_n.jpg
Bekeken:   240
Grootte:   99,3 KB
ID:        36594

Leuke bank, waar heb je hem mee afgewerkt ?
    Met een hamer past alles...

Tenco steigerhout beits.

(binnenkant van de armleuning trouwens ook hoor )

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door starterXL Bekijk Berichten
    Valt mij trouwens wel op dat 99% van dit soort banken allemaal een verticale opbouw hebben
    Zou dit soms een commercieel oogpunt hebben???

Immers, die tekeningen die je op internet ziet komen allen bij Jewe/Cando weg en dat is een grote leverancier van steigerhout.
    Door het ontwerp 'lekker simpel' te houden komen veel mensen in de verleiding om eens wat te proberen op dit gebied (kijk maar naar de woonprogramma's).
    Dit zou dus omzetverhogend werken voor eerder genoemde firma.

Of denk ik nu te veel in complot-theorie?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door starterXL Bekijk Berichten
    Of denk ik nu te veel in complot-theorie?
    Dat denk ik wel...

Naar mijn idee is het gewoon een veel makkelijkere afwerking. In het voorbeeld van starterXL zijn horizontale lijnen op het front gefreesd, maar als je dat niet zou doen, lopen de horizontale naden van de zijkant niet door op de voorkant. Tenzij je daar ook de planken horizontaal plaatst, wat dan weer meer werk met zich mee brengt.

Voorkant van de leuning is ook horizontaal opgebouwd hoor, anders zou het meubel nog niet optimaal kunnen werken, met alle risico's van dien

Forum Rechten