Nettenwagen.

Willem J.

Nieuw lid
14 jun 2009
15
0
Ik ben vrijwilliger bij een cultureel historisch museum en kreeg de kans om een oude nettenwagen te restaureren.
De wagen was in zeer slechte staat toen het idee ontstond hem op te knappen.
Zijaanzicht%20nettenwagen.jpg

Oude%20kar%20front.JPG

Oude%20kar%20achter.JPG

Er werd een team geformeerd van drie man, maar door omstandigheden bleef ik eigenlijk als enige over.
Omdat ik absoluut geen ervaring met dit soort werk had (gepensioneerd slager) besloot ik de wagen eerst op schaal na te bouwen.
Dat lukte aardig en ik was gelijk vertrouwd met wat ik kon verwachten.
Moddel%20nettenwagen.JPG

Een boer niet ver van mijn huis had ruimte om aan de slag te gaan. Nu eerst een financieel plaatje maken voor de peningmeester en toestemming van het bestuur om te starten.
Tijdens het slopen van de wagen, het ijzerwerk moest ook gerestaureerd worden, bleek dat al het hout vervangen moest worden.
De wielen heb ik wel door een wagenmaker laten opknappen, daar dorst ik nog niet aan te beginnen, voor het model had ik ze al wel zelf gemaakt.
Na wat gezoek, en medewerking van leden van dit forum, vond ik een adres voor iepenhout en kon ik van start gaan.
Dit is het resultaat:
Nieuwe%20kar%20front.JPG


En nog een met paarden ervoor. :)
Nieuwe%20kar%20rijdend.JPG

Omdat tijdens het werk bleek dat de wagen in het verleden al een aantal keren hersteld en opnieuw geverfd was heb ik de wagen dus in een blanke lak afgeleverd, vernissen werd veel gedaan bij dit soort wagens.
 
A

Athanor

Guest
Willem, Proficiat met dit fraaie resultaat!!

Zo te zien kun je de volgende keer ook best de wielen zelf maken, lijkt me een goede uitdaging.

Leuk dat je de resultaten aan ons laat zien!

Groet van Fons
 

Willem J.

Nieuw lid
14 jun 2009
15
0
Ben er van ongeveer begin Januari tot begin Mei, +/- 4 dagen in de week aan bezig geweest, ik heb het niet zo precies bijgehouden.
 

tuoh

Oud hout
Petje af hoor, een knappe restauratie, dit is meer dan geslaagd.

De wagen kan er weer tientallen jaren tegen, en met die blanke lak komt ie ook meer tot zijn recht.

Ps: welke lak heb je gebruikt.


André
 

Willem J.

Nieuw lid
14 jun 2009
15
0
Ik heb hem eerst een aantal keren met Owatrol olie D1 (wordt ook voor houten zeilboten boven en onderwater gebruikt) gedaan en als laatste met D2.
De D1 is zo dun als water en dringt goed in het hout door, D2 geeft een glanzende laag.
Dus eigenlijk is het geen vernis maar dat ziet alleen een vakman denk ik.

@Quirinus.
Het is een klein cultuur historisch museum in Noordwijk aan Zee.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Willem,

dat product ken ik, hebben we ook een tijd gebruikt in het museum, nu zijn we overgeschakeld op Biopin.

Ik meen dat nettenwagens vroeger behandeld werden met harpuis, dat was een product dat schippers dagelijks gebruikten aan boord om het houtwerk te beschermen, voornamelijk rondhouten en zwaarden, maar soms ook op de romp boven de waterlijn.

Hout afgewerkt met harpuis heeft een beetje het uitzicht van vernist werk, maar is duurzamer, een minpuntje was wel dat wanneer het hout nat werd de harpuis melkwit verkleurde, maar eens het hout terug opgedroogd was verdween ook de melkwitte kleur.

Harpuis is en mengsel van hars met lijnolie en een vleugje zwavel voor de glans, het product word au bain-marie verwarmt voor het aanbrengen.

Mvg,

André
 

tomwyckhuys

Nieuw lid
16 apr 2009
13
0
Zeer mooi gemaakt en dikke proficiat!!
Gelukkig zijn er mensen zoals Willem die zulke oude wagens weer nieuw leven inblazen.

Waarvoor diende zo een 'nettenwagen' eigenlijk.
 

tuoh

Oud hout
tomwyckhuys zei:
Zeer mooi gemaakt en dikke proficiat!!
Gelukkig zijn er mensen zoals Willem die zulke oude wagens weer nieuw leven inblazen.

Waarvoor diende zo een 'nettenwagen' eigenlijk.

Een nettenwagen werd gebruikt om de netten of de vleet van en naar het schip te transporteren, in dit geval naar een bomschuit, dit type schip lande gewoon op het strand.
De netten werden regelmatig naar het erf gebracht om nagezien en hersteld te worden, en werden nadien voor het uitvaren terug aan boord gebracht met paard en kar.

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Of naar het wantveld natuurlijk. Daar zaten de vrouwen de netten te boeten (repareren). Ja ja, ik kom uit Katwijk.

Hele mooie kar geworden en een knap stuk werk. Ik kan me goed voorstellen dat je de wielen uitbesteed hebt, dat schijnt toch een vak appart te zijn.
 

Willem J.

Nieuw lid
14 jun 2009
15
0
tomwyckhuys zei:
Zeer mooi gemaakt en dikke proficiat!!
Gelukkig zijn er mensen zoals Willem die zulke oude wagens weer nieuw leven inblazen.

Waarvoor diende zo een 'nettenwagen' eigenlijk.


De wagens reden heen en weer tussen strand en wantveld (vlak stuk duin) de netten die van de op het strand liggende bomschuiten kwamen moesten nagekeken worden op gaten, dat gebeurde op het wantveld door (netten)boetsters.
Dit gebeurde langs de gehele "lage zijde" dat is eigenlijk de kust van Den Helder tot Hoek van Holland.
De meeste vissersdorpen daar hadden geen haven en de (platbodem) bomschuiten liepen met laagwater aan de grond om met hoogwater weer te vertrekken.

@tuoh ,
Bedankt voor de tip!

Edit,

Ik zie dat tuoh en ene kattuker me al voor waren.

ps: jullie kennen natuurlijk het verschil tussen een kattuker en een foto? :mrgreen:

pps: leerzaam en goed blog seek :!:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.