45 mm gatenzaag

Dr. Bob

Nieuw lid
22 dec 2012
12
3
Ik ben op zoek naar een goede 45 mm gatenzaag. Precies 45 mm ivm standaard formaat rondhout. Deze gaten moeten worden geboord in 20 mm massief beukenhout.
Ik ben maar een simpele hobby amateur, de zaag wordt niet veel gebruikt. Waar kan ik het beste gaan kijken?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ligt eraan hoeveel gaten je wilt boren.
De meeste boren worden snel bot in hardhout en gaan dan het hout verbranden, zeker als ze veel tanden hebben.
Ik kan maar één merk aanbevelen: Pro-Fit en dan de Multipurpose serie met maar 2 à 3 WiDia tanden die ook nog eens naslijpbaar zijn.
Leverbaar in 75 maten van Ø16-330 mm, waaronder uiteraard ook Ø45 mm.
Zijn ook nog eens voorzien van een handige snelkoppeling.
Te koop bij onder andere Borentappenschuren.
profit-multi-purpose-gatzaag-met-geintegreerde-ada.jpg
 
Laatst bewerkt:

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht
De vraag is hoe nauwkeurig is 45 mm van het rondhout? Mijn ervaring is dat er in de standaard nogal een afwijking in kan zitten. Ook wil rond niet altijd precies rond zijn. Tevens is mij op gevallen dat de gebruikte boor methode ook belangrijk is voor het eind resultaat. Uit de hand boren geeft een groter gat dan met een boorkolom.
Bij een veel type gatten zagen is ook de centerboor belangrijk voor het eindresultaat.
Een andere methode die ik wel eens gebruikt heb is om met de bovenfrees in een mal gaten te vrezen.

Succes
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik denk dat de beste manier in dit geval een combinatie van boren en frezen is. Boor een gat van 40 mm (mag ook een aantal overlappende gaten zijn, zolang je maar iets binnen de gewenste diameter blijft) en schoon die dan op met een frees met kopieerring en passende mal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.