Bench Mortiser van Rutlands

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vorige week bij Rutlands een bench mortiser gekocht een zogenaamde vierkanten gaten boor heb er gelijk een set vierkantengatenboren mee besteld.
De boorbeitel die bij de machine word geleverd is waardeloos (bot niet goed geslepen) over het setje ben ik zeer te spreken.
Het was even uitvogelen hoe het een en ander werkte heb nooit met zo'n machine gewerkt en wist dus niet precies wat ik er van kon verwachten.
Het werkt fantastisch snel en accuraat en kan nu dus gaten steken/boren van 6mm tot en met 16mm en dat is ruim voldoende voor het werk wat ik voor ogen heb.
Voorheen deed ik dit werk voornamelijk op de boor kolom en dan de gaten opschonen met de beitel, met deze machine gaat het sneller en nauwkeuriger.
De boor steekt afhankelijk van het hout tussen de 0,6 en 2mm uit van de steekbeitel feitelijk moet je met een rustige beweging de boor in het hout steken, heb zelfs door en door geboord/gestoken, het omhoog komen van de boor gaat niet zoals bij een boorkolom met een springveer maar met een gasveer, echt super.
Als proef heb ik een stuk Cummaru genomen wat echt bikkelhard is en zinkt in het water en heb hier gaten door en door gestoken met een plankje eronder. Dit worden kruishoutjes welke ik gebruik voor de cursussen.
De machine weegt zo'n 43 kg en heeft een verstelbare tafel zowel zijwaarts als naar voren/achter (dmv prisma/zwaluw geleiding)deze is nastelbaar. De tafel is mooi vlak gefraist en heeft een vlak gefraisde aanslag en een werkstuk klem die op de tafel gemonteerd is. Je kunt deze klem in een viertal positie's vast zetten. De bek van de klem vond ik iets glad en heb er schuurlinnen korrel 180 op geplakt nu blijft het werkstuk met minimale spankracht goed zitten.
Deze machine is momenteel in de aanbieding bij Ruthlands!!! http://www.rutlands.co.uk/sp+bench-morticer-with-sliding-table+dk2096
Je snapt niet dat ze dat voor die prijs kunnen maken.
Hier wat foto's van de machine en proefstukje:

IMG_3524.jpg

IMG_3525.jpg

Dit worden de blokjes voor de kruishoutjes op de volgende foto's zie je het kruishoutje (al in de lijnolie gezet) en het blok.
IMG_3526.jpg

IMG_3556.jpg

IMG_3557.jpg

De boorbeitelset is ook in de aanbieding! http://www.rutlands.co.uk/sp+set-of-4-japanese-pattern-chisel-bits+dk2073

IMG_3555.jpg

Kortom veel waar voor je geld absoluut een aanrader!

groetnis, Roeland
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
misschien een domme vraag, maar is zo een borenset ook op een kolomboor te gebruiken ?
voor die 30 pond is zo een setje wel leuk maar die machine is dan net weer teveel voor de heb...
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Toxiq, ik denk dat dat moeilijk word want je mist op de boorkolom de houder om de holle beitel in vast te zetten en zonder deze beitel kun je geen vierkanten gaten boren/steken.
Bovendien komt er best veel neerwaartse kracht bij kijken het lijkt een beetje op de werking van een verstekstans.

groetnis, Roeland
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
ik dacht te weten dat er een tussenstuk verkocht wordt om zo'n vierkante boren op een gewone boormachine te kunnen gebruiken ?
Heeft iemand hier ervaring of meer informatie over ?

gr, Jan
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Die ziet er eigenlijk wel erg degelijk uit, de JET van €540 die ik vroeger bezat had een aantal cruciale onderdelen van plastiek en geen schuiftafel.
Nadat ik de domino kocht gebruikt ik deze helemaal niet meer en heb hem dus verkocht, maar af en toe zou het wel nog handig zijn om vierkante gaten te kunnen maken.
Ik ga een droogrek maken voor mijn werkplaats, zoals het vorig rekje dat ik ooit gemaakt had met de beitel op 45 graden gedraaid. Zo kan je makkelijk stokjes maken, en die zoals ronde stokken ook maar een klein contact oppervlak hebben.

dryingrack2.jpg


Nu ga ik het met de domino moeten doen waarvoor er meer werk zal zijn om de stokken te maken.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
ik dacht te weten dat er een tussenstuk verkocht wordt om zo'n vierkante boren op een gewone boormachine te kunnen gebruiken ?
Heeft iemand hier ervaring of meer informatie over ?

gr, Jan

Ik heb eens zo'n accessoire gekocht maar bleek niet op mn boor te passen. Zorg er dus voor dat het passend is. Het zal een houtje touwtje oplossing blijven, het blijft een kolomboor en geen vierkante gaten boor.
 

Davy 26

Nieuw lid
15 sep 2015
1
0
Ik heb nog een multico PM 20 hier staan met 1 gebruikte en 4 nieuwe boren. Heeft er iemand intresse
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Sorry voor de late reactie.
Ik heb indertijd een adapter gekocht van Delta (Delta mortising attachment 17935-C) met een paar vierkantegaten boren maar die paste niet meteen op 'n kolomboor.
Ze verkopen 'm nog steeds zag ik op Amazon http://www.amazon.com/DELTA-17-924-Mortising-Attachment-Chisel/dp/B0000223B4
Ik heb toen bij een metaalbedrijf een stalen ring laten maken, door laten zagen zodat ie makkelijk aan te brengen en weer los te maken was en die functioneerde als opvulring tussen de kop van de kolomboor en de adapter van Delta.
Ik moet wel zeggen dat toen een boor brak dat meteen ook wel een aardig bedragje kostte dus goedkoop was het niet, bij vdh was dat geloof ik.
Misschien heb je ze ook wel van Europese merken tegenwoordig want ik kocht dit zo'n 13 jaar terug en toen kon je die adapters in Nederland nog niet vinden, daar had men toen nog niet van gehoord denk ik.
Dan zit je gelijk met mm's ipv inches en da's ook wel zo handig.
Ik kon er goed mee werken maar ik geef de voorkeur aan gaten maken op de freestafel.
Hier een filmpje van dat ding; https://www.youtube.com/watch?v=hxyWfze3qzQ
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ongelooflijk dat ze dat voor die prijs kunnen maken, ik neem aan dat ze er toch winst op zullen maken? Mooie machine, ik kom nog uit het tijdperk van de ketting frezen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.