Op zoek naar een simpel stoom generator, om hout te buigen..

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
Hallo,

Voor een project voor mijn opleiding mag ik een halfjaar "iets" doen met hout, ik wil graag daarom mij gaan verdiepen in de magie van houtbuigen.
Een stoom machine/generator kan je zelf maken maar daar heb ik geen zin in.. werken met grote ketels, en gas flessen, het kan maarrr het hoeft niet!

Er bestaan al geruime tijd mooie simpele stoom generators, alleen niet te vinden in Nederland ( heb ik altijd weer zucht.. :()

Een mooie is Rockler Steam Bending Kit Schermafbeelding 2015-09-19 om 15.52.12.jpg

hier video van de fabrikant: https://www.youtube.com/watch?v=ql-7JzeiKQQ







Ook zijn er andere merken in de omloop zoals de Schermafbeelding 2015-09-19 om 15.52.42.jpg

concurrent Ealrex die nagenoeg een zelfde stoom generator aanbied: https://www.youtube.com/watch?v=GpIUfI8qmTg

(extra info: http://www.highlandwoodworking.com/earlex-steam-generator.aspx )

( technische info en aanvullende info: http://www.highlandwoodworking.com/library/manuals/ss77ussg_data_sheet.pdf )

Iemand op dit forum die ervaringen heeft met zo'n type stoom apparaat als deze? Bij de Rockler krijg je zelfs accessoires&technische tekening voor het maken van een mooie stoombox. Gebeld met Babtist in Arnhem, zij hebben niks op het gebied van stoombuigen..

Amazon Duitsland bied er 1 aan maar dan kost het mij 150 euro:mad: Schermafbeelding 2015-09-19 om 15.52.28.jpg


het alternatief? gewoon een behang afstoom apparaat? alleen zijn deze niet gemaakt voor uren lang stoom genereren.. ook is de wattage hoger, de bovengenoemde machines zijn 1500watt, een bekende Wagner behang afstomer verbruikt 2000 watt, en verbruikt 4L in 80 min. terwijl de Earlex met zijn 1500 watt 2 uur kan stomen..

wagner w15.jpg

http://www.ts24.nl/product_info.php/info/122447/Wagner-W15-Behangafstomer-2000W/


Overigens heeft de Wagner-W15 wel een overhitting beveiliging, op zich wel handig, als je hem gebruikt waar hij niet voor bedoeld is..

Earlex heeft ook voor profesioneel gebruik de steammaster, wel te koop in Nederland (volgens mij gebruiken ze deze ook op HMC ) earlex steam master.jpg Deze is alleen 400 - 600 euro..

Optie 1: Ik kan een goedkoper machientje kopen bij de locale bouwmarkt/webwinkel
Optie 2 Toch beter om door te sparen, voor een Rockler of Earlex, goedkoop=duurkoop?

Mocht iemand interessante/nuttige tips hebben hoor ik het graag,


Groetjes uit het Zuiden, Nando Dolleman
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik gebruik gewoon twee "El-Cheapo" behangafstomers. Jaren geleden eens gekocht voor een paar tientjes, ze doen het nog prima. Voor die paar keer dat ik hout buig voldoen ze uitstekend en vind ik het verbruik niet zo spannend. Als ik er eentje bijvul pruttelt de andere vrolijk verder. Op marktplaats zijn ze nieuw te scoren voor rond de 30, 35 euro, gebruikt voor nog veel minder als je even geduld hebt.

Een stoomreiniger heb ik ook en dat gaat ook wel goed, alleen de opwarmtijd van die dingen is vrij lang, als je bijvult duurt het te lang voordat je weer verder kan en koelt de boel te veel af. De duurdere kan je wel bijvullen tijdens het stomen maar j, kost weer een bundel euro's extra.

Succes!!

Groets, Rob.
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Op HMC mooie zelfbouw stoomkisten gezien, draaiend op behangafstomers, met metalen buis in houten kist + isolatie. Werkte prima, inderdaad waterniveau in de gaten houden, en op tijd bijvullen. Of een extra stomer er bij.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Alain Mailand gebruikte op een demo een oude hogedrukpan met een slangetje op het overdruk ventiel.
Werkte prima. Had diverse diktes slangetjes. Schoof die om het draaiwerk en kon zo het hout vervormen.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik gebruik de Wagner behang af stoom machine kost rond de 60 euro kun je gemakkelijk de hele dag mee werken (wel op tijd bij vullen).
Gebruik hem i.c.m. rioolbuis diameter 150 (pvc) voornamelijk om Thonet stoelen te restaureren en ook voor nieuw werk.
Voor het plaatselijk stomen heb ik een aantal adapters gemaakt die op de slang passen zo kan ik bij stoel onderdelen die niet te demonteren zijn toch de vorm herstellen.
Dit werkt ook bij nieuw hout wat gevormd moet worden eventueel al gemonteerd aan het opbject.
Voor stomen heb je echt geen dure machine nodig alleen bij hele grote partijen hout om dat dan de capaciteit niet voldoende is.

groetnis, Roeland
Rockler Steam Bending Kit Dit is gewoon een behangaf stoom machine zoals in de bouwmarkt te koop alleen geleverd met een bouwpakket (wat hout en een temperatuur meter)
Je kunt het dus heel simpel maken een temperatuur meter heb je niet echt nodig. Koop gewoon een behangafstoom machine
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ikheb opmarktplaats een profesionele behangafstomer gekocht. Koste 25 euro. Is 2400 watt en er gaat 10 liter water in. Om de opwarmtijd te verkorten vul ik hem met water uit de boiler. De stoomkist heb ik uit Platen dakisolatie van 5 cm dik gemaakt. Dit is schuim met aluminiumfolie op de buitenkant. Hoeken onder 45 graden gezaagt op de zaagtafel en met aluminiumtape in elkaar geplakt. De kopschotjes zitten er gewoon in geklemt. Korte opwarmtijd en houdt de warmte goed vast. Maten ;meter lang en 40 bij 50 cm inwendig. Heb je meer lengte nodig, kan je er gewoon nog een stuk aanplakken.
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
beste, heb wel interesse om ook zo iets te maken. Kan je eventueel wat foto's posten ?
O.a. over de aansluiting van je stoomkist met de behangstomer. Had ook willen weten als de alu folie aan de binnenkant of de buitenkant van de stoomkist geplaatst wordt.
zijn heb je de platen dakisolatie aan elkaar bevestigd ? etc,

alvast dank, Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
De dakisolatieplaten hebben een laagje aluminium aan beide zijden. Je verliest daardoor geen materiaal als je onder 45 graden zaagt. De slangaansluiting bestaat uit een gat in de bovenkant waar de slang strak in past. Om het te stomen materiaal op te leggen gebruik ik beuken deuvels van een meter die ik op maat zaag. Zitten op 2cm van de bodem. Omdat de kopkanten er los ingeklemt zitten, kan het lekwater er aan de onderkant gewoon uitlopen. Het stuk schuim dat je als opening gebruikt, drukje er gewoon niet helemaal in, zodat je een rand hebt om hem er weer uit te pakken. Omdat de kopkanten er los inzitten heb je ook geen last van drukopbouw. De platen zijn van kingspan therma kosten 10 euro per stuk. Je hebt 3 platen nodig. Ik heb de naden aan beide zijden afgetaped. Is zelfs zonder kopschotten een stevig geheel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je echt goed materiaal wil voor je stoomkist kan je een dubbelwandige inox schoorsteen gebruiken. Is geïsoleerd en zijn deksels voor verkrijgbaar. Nadeel is dat het behoorlijk duur materiaal is.
Als je de stoomgenerator vult met (warm) kraantjeswater moet je toch opletten dat er geen kalk in zit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
De kalk die in het water zit,zet zich af op het verwarmingselement van je stoomapparaat. Af en toe een jerrycan schoonmaakazijn er in en het lijkt wel weer een nieuwe.
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
Stoom generator besteld!

Hartstikke fijn mannen, hier kan ik wat mee..

Ik heb een Wagener W-15 besteld wagner W-15 .jpg via TS24, er was nog een goedkoper model, alleen de wagener heeft een overhitte beveiliging, en een rubberslang i.p.v. plastic.. de W-15 koste mij uiteindelijk 47,50 ( kon écht geen goede behangstomer vinden op Marktplaats :( )

Gaf aan isolatie dakplaten te gebruiken, echter kan ik deze alleen per 10 stuks kopen bij de praxis, da's meteen 211 euro. https://www.praxis.nl/bouwmateriale...al/kingspan-dakisolatiepakket-isoeasy/5093323

op marktplaats zijn ze wel af te halen, alleen niet handig als je geen auto in bezit hebt,, bezorgen is ook geen geintje :(

Isolatie dakplaat staat op mijn wenslijstje, maar we moeten door.. Denk dat het maken van een houten box sneller gaat.. jaren geleden tijdens stage mocht ik ook al een stoomkist maken, toen gebruikte ik zo'n ondergrondse gele isolatie buis, met een koperbuis erin, over de hele lengte, geperforeerd zodat deze goed de stoom verdeeld..

het maken van de kist zal ik documenteren, en eenmaal zo ver zal ik verslag uitbrengen van mijn bevindingen..
Nu nog het juiste hout vinden (beuken/essen) en dan natuurlijk het liefst lucht gedroogd..

Bedankt voor alle input, ik houd jullie op de hoogte!
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Heb nog een stapel unilin dakplaten voor je in de aanbieding! 10 cm isolatie, woon in Oisterwijk, dus om de hoek!

edit: Oh, lees nu dat je geen auto hebt.... dat is lastig..:p
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
stoomkist klaar en poging houtbuigen # 1

Hoi mannen, even een update,

ik heb de kist gemaakt, en 1'e poging houtbuigen geprobeerd, hoe dat verloopt? dat kan je zien in deze video: https://vimeo.com/140859148

Het idee, was even na al die jaren weer wat uit te proberen, dus neem het vooral niet té serieus he? ik had geen mallen, en het hout wat ik gebuikte was niet speciaal geselecteerd.. Het is meer hilarisch geworden dan leerzaam voor jullie, dat geef ik toe ;)

Vandaag ga ik weer hout stomen&buigen maar dan in de metaal werkplaats!

Ik dacht dat het misschien wel leuk is om het process met jullie te delen :)

Keep you updated, Groet Nando
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Nando,

Mooie stoomdoos, mooie video, minder resultaat, maar volgens mij is dit echt een kwestie van proberen en veel trial and error (fails). Stug volhouden en misschien heeft een ervaren houtbuiger hier op het forum nog wat tips?

Groeten,
hans
 

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
Bedankt Hans,

Resultaat was inderdaad minder bevredigend, er zijn veel aspecten, die ik moet optimaliseren, ik ga bv. nu essen&beuken gebruiken, dit zijn de meest buig vriendelijke houtsoorten.
Ook werken met mallen, die het hout opsluiten met een laagje metaal helpt veel tegen splijten...

Vandaag ga ik proberen om gestoomd hout direct door een metaal wals te gooien, zou moeten werken denk ik? Alle pogingen ga ik filmen, om een process van een halfjaar te gebruiken voor een video. dat wordt sowieso vermakelijk :)

Groet, Nando
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een paar goedbedoelde vragen/opmerkingen

Ik zou proberen om de stoomafvoer van de box op de wielen van de wals te richten om deze voor te verwarmen, anders zullen deze het hout snel afkoelen ben ik bang.

Heb je bijgehouden hoe lang je het hout in de box hebt gehad?

Hoe is de afvoer van de stoom geregeld? Als die weerstand oplevert wordt de stoom in de box misschien niet snel genoeg ververst door nieuwe hete stoom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.