zelfbouw aanslag a la incra

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik had deze ook al eens gezien. Leuk bedacht, maar mijn 'oordeel' toen: hoop werk voor iets met een geclaimde nauwkeurigheid van 1/16" ofwel 1,6 mm..... De spoed van dat draadeind wordt alleen gebruikt als fixering, niet echt om te verstellen....en dat doet Incra wel toch?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
De nauwkeurigheid is beter dan 1/16, dat zijn de minimale stapjes die je kunt make.
als je dit met een spindel van 1 mm doet dan kan het best handig zijn, ik merk dat ik de fijnafstelling van de incra alleen gebruik om de 0 exact in te stellen, daarna heb je met de incra ook stapjes van 1 mm.

leuk gevonden en betaalbaar te maken ��
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik had deze ook al eens gezien. Leuk bedacht, maar mijn 'oordeel' toen: hoop werk voor iets met een geclaimde nauwkeurigheid van 1/16" ofwel 1,6 mm..... De spoed van dat draadeind wordt alleen gebruikt als fixering, niet echt om te verstellen....en dat doet Incra wel toch?

Volgens mij heb je niet goed gekeken. Hij stelt eerst "grof" met 1.6mm de maat in daarna kan hij door het schroefdraad te draaien fijn instellen. Vind het echt leuk bedacht.
Als je schroefdraad gebruikt met een spoed van 1mm en dat dan met 10 standen kan ronddraaien. Dan heb je echt wel iets leuks. Wat echt heel goed reproduceerdbaar is. en hoevaak wil je nauwkeurig dan 1mm?
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Dan heb ik te snel "weggeklikt", sorry.....ook omdat ik voor mijn zaagtafel tevreden ben met de geleider en instelbaarheid daarvan. Ik ben inmiddels wel op zoek naar een fijnafstelling voor mijn freestafel geleider (die gekoppeld is aan mijn zaaggeleider). Misschien hier nog eens beter naar kijken.......

Maar draad met een 1 mm spoed hoort bij M6.....dat is wel een beetje erg dun om grip op te krijgen. Dan is M14 geschikter, dat heeft een spoed van 2 mm.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat is goed bedacht. Meestal betaal je de hoofdprijs als je een draadeind wil. Borstlap/Fabory heeft bijna alles liggen maar is dan ook zeer aan de prijs en alleen voor bedrijven.
Hier een linkje met wat ik helemaal niet duur vind. http://www.metaalreus.nl/index.php?cPath=1442_1469 naar de kosten heb ik verder niet gekeken. 1mm spoed is voor m10 redelijk gangbaar voor de dikkere maten is het bijna niet als handelsproduct te krijgen.
Denk er ook aan dat je de moeren in kleine aantallen moet kunnen krijgen.
Succes voor ieder die er aan begint en laat ons meedelen in jouw ervaringen.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik vind het geniaal, ben alleen bang dat de niet genoeg metaalbewerking skills heb om dit een beetje na te maken. Of zou multiplex stabiel genoeg zijn qua werken om t mee te maken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.