Virutex Kantenverlijmer - Iemand ervaring ??

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Beste,

Ik ben vrij nieuw op dit forum en heb nog niet veel gepost maar wel reeds veel gelezen. Ik ben Hobbyist (uit het kleine Belgïe :) ) die mij deftig wil voorzien van kwalitatief handgereedschap. Graag zou ik ook ooit eventueel de overstap te maken naar het professionele leven waar ik dan naast de stationaire machines mijn handgereedschap ook nog kan bezigen zodat het nu dus geen verloren investering is. Ik doe momenteel alles met handgereedschap, hoofdzakelijk Festool.

Tot op heden heb ik reeds enkele keren voorgelijmde bandjes moeten verlijmen en deed dit telkens met het strijkijzer zoals zovelen vermoed ik. Nu heb ik een paar projecten in het verschiet om dressings te maken en zou dit proces van verlijmen willen versnellen. Vandaar dat ik gedacht had aan een draagbare kantenverlijmer. (Stationaire nog geen plaats en budget voor)
Ik heb daar persoonlijk nog geen ervaring mee en wil dus even polsen op dit forum of er mensen zijn die daar reeds ervaring mee hebben en zoja wat die ervaringen zijn?

Op het web kom ik ook hoofdzakelijk die virutex toestellen tegen, iemand daar ervaring mee want ik heb geen enkel toestel van dit merk? Zijn er nog andere merken met gelijkaardige toestellen?
Zoja welk toestel zou je aanraden? AG98F, AG98F of AG98R?

Jullie mening en ervaring zouden heel welgekomen zijn.

Alvast Bedankt

Groeten,

Thierry
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Inderdaad Virutex kom je vrij veel tegen.
Een goed merk met enkele inventieve machines.
(Nog) geen ervaringen met kantenverlijmers, maar laatst wel het een en ander opgezocht op internet.
Er zijn 2 typen: tbv. voorgelijmd band en machines met smeltlijm.
Kijk ook eens naar Karmei, Le-matic, Forka en Adamik.
Uiteraard is e.e.a. afhankelijk van budget.
Ik heb zelf een kennis die een grote kantenaanlijmer met freesinrichting heeft, daar kun je zelf niet tegenop lijmen en frezen.
 

knutselklaas

Nieuw lid
8 sep 2014
22
0
Thierry,

Zelf heb ik een HolzMann KAM40profi, kantenlijmer.

Het is even worstelen met afstellen, maar dan lukt het wel. Het nadeel is dat het vooral samen
met het frezen wel behoorlijk tijd kost.

Het voordeel van de grotere machines, als je het laat doen, is dat ze dikwijls er in één gang de dikte van het band
af-frezen voor het plakken om zo een erg strak plakoppervlak en scherpe randen te krijgen.

Voor het gelijk frezen heb je of een kantenfrees nodig, of een extra zool onder je bovenfrees.
Een bandafknipper is
geen overbodige luxe.

Kort samengevat: heb je heel weinig te plakken is de afplakmachine duur, heb je heel veel te plakken kost het veel tijd.
Maar wel erg leuk als het lukt en je hoeft de deur niet uit voor een extra strookje!

Met een beetje goed plannen kun je wel een hoop tijd besparen, bijvoorbeeld eerst de lange zijde in zijn geheel afplakken en
frezen en dan er pas schappen van zagen zodat de koppen afgeplakt zijn scheelt een jas.
 

ThierryV

Actieve deelnemer
14 feb 2014
49
1
Ooike, Belgïe
Bedankt voor de reacties. Nu weet ik dat Virutex een te vertrouwen merk is.

@jefmen : Ik heb deze ook gezien maar die is wel vrij duur en zeker als ik op lange termijn een stationiare machine willen aankopen vind ik dit een beetje een verloren investering.

@Knutselkaar :Holzmann heeft ook een gelijkaardig toestel als deze van virutex, zie foto.
KAM%2050M.jpgKAM%2040PROFI.jpg

Wat ik mij echter afvraag is wat de grote verschillen zijn op vlak van tijdswinst en handigheid van werken tussen beide toestellen want het prijsverschil is wel aanzienlijk.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Persoonlijk zou ik niet voor klanten werken met voorgelijmde bandjes, tenzij eventueel met massief. Die van melamine gaan snel afbreken en leveren niet echt meubels op van voldoende kwaliteit.

Ik heb een virutex tafelmachine waar je manueel de platen door duwt en die er dan voorgelijmde bandjes op doet, maar enkel voor eigen sporadisch gebruik.
Met de draagbare machines heb ik geen ervaring, ik dacht wel te hebben begrepen dat de festool de meest geavanceerde was en dat die stukken praktischer werkt dan wat er daarvoor bestond. De lijm wordt bijvoorbeeld maar geleidelijk aan gesmolten voor wat je gebruikt, korte wachttijd dus en geen poetswerk bij het wisselen van kleur. Maar het blijven ontzettend dure machines. Op de Fog heb ik wel gelezen van iemand die een automatische kantenlijmer had, en daarna de Festool gekocht had toen die uitkwam en nu zegt dat hij het statisch model nooit gekocht had als de festool toen bestond. Oorspronkelijk voor bochten te doen, maar uiteindelijk doen ze er alles mee. Voor kleine zaken en zelfstandigen kan het interessant zijn want bij de statische modellen kan en zullen er 1 miljoen zaken mis gaan en de insteltijd bij ieder verschillend project kan soms uren duren. Ik weet er helaas van want ik maak het telkens mee als ik die van een naburig bedrijf moet gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.