Afzuigkracht, luchtverplaatsing en slang diameter

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik heb nu die Cycloon afzuiging op mijn starmix van 1600W staan.
De slang tussen zuiger en cycloon is de Oneida slang 63mm en ik heb gelijk de aanzuigslang vergroot naar 51mm.
Mijn gedachte was dat de starmix ook een monding van 51mm heeft dus dan heb je de grootse capaciteit.
De cycloon is inwending (aan- en afzuig) maar iets van 45mm.

Ik heb geen verstand van luchtdruk/afzuigkracht en verplaatsing etc, misschien iemand hier, want ik heb het probleem dat ik afzuigkracht 'kwijt' ben.

De slangmond moet bv bij frezen veel dichter op het werkgebied staan dan voorheen wil hij even effectief afzuigen. Ik heb daarna mijn oude 35mm slang weer eens genomen en die heeft een veel compactere krachtigere afzuigstraal.

Iemand adviezen?

grt Hans


IMAG1013.jpg
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Doordat je de slangdiameter hebt vergroot is de zuigkracht lager geworden.

Dit is logisch want de afzuigcapaciteit is onveranderd terwijl de diameter van de zuigslang groter is geworden. Dezelfde hoeveelheid lucht gaat nu dus door een ruimere slang, de snelheid van de lucht neemt daarmee af.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Maar is het niet zo dat door 35mm per definitie minder lucht kan dan door 51mm? Of anders gezegd dat er een maximum aan de hoeveelheid lucht zit die door een bepaalde diameter kan?

Als dat niet zo is kan ik misschien toch maar beter bij een dunnere slang blijven?
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Je wilt bij het werkgebied graag een grote luchtstroom/snelheid. Dezelfde hoeveelheid lucht door een dikke slang gaat wel met dezelfde hoeveelheid per tijdseenheid (waarschijnlijk zelfs meer) maar stroomt niet snel genoeg om het zaagstof mengsel mee te nemen.
Daarbij, de slang moet niet dikker zijn dan de smalste vernauwing, die bepaalt namelijk de luchtsnelheid op dat punt en in de rest van de slang wordt de snelheid naar ratio lager. In jouw geval de 45 mm van de cyclone.
De slang tussen cyclone en zuiger mag wel dikker zijn, levert weinig weerstand op en als het goed is gaat daar slechts heel fijn stof (de rest heeft je cyclone al afgevangen) doorheen, er is nauwelijks luchtsnelheid voor nodig.
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Dat is vast zo, al perst lucht prima samen.. Maar als je dezelfde luchtsnelheid in een grotere diameter slang wilt creëren moet je de zuigkracht van de motor verhogen. Het moet uit de lengte of de breedte komen :)
En ik kan me voorstellen dat de fabrikant uitgezocht heeft wat de optimale combinatie tussen slangdiameter/zuigkracht/motorvermogen is en die balans verstoor je nu door de slang aan te passen


Ik denk inderdaad dat je beter bij je standaardslang kan blijven, of je moet je stofzuiger opvoeren natuurlijk ;)
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Dank voor de hulp. Ik begin het te begrijpen.

De Starmix heeft zelf als dikste (aanbevolen) slang 49mm voor deze machine. Die 2mm zullen het verschil dus niet zijn.

Ik heb hem net op de zaagtafel geprobeerd en daar zuigt deze slang dus stukken beter, maar ja, de tafel heeft ook een 51mm aansluiting en verdeelt dan naar een boven en onderafzuiging.

We gaan het ermee doen. Als ik een sterke luchtstroom nodig heb zet ik er wel een kleinere mond op :).

Grt Hans
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dank voor de hulp. Ik begin het te begrijpen.

De Starmix heeft zelf als dikste (aanbevolen) slang 49mm voor deze machine. Die 2mm zullen het verschil dus niet zijn.

Ik heb hem net op de zaagtafel geprobeerd en daar zuigt deze slang dus stukken beter, maar ja, de tafel heeft ook een 51mm aansluiting en verdeelt dan naar een boven en onderafzuiging.

We gaan het ermee doen. Als ik een sterke luchtstroom nodig heb zet ik er wel een kleinere mond op :).

Grt Hans

49mm slang = 1884mm² oppervlakte
51mm slang = 2034mm² oppervlakte
Verschil = 150mm² oppervlak, wat 8% verschil is.


als je daaruit zou concluderen dat de luchtsnelheid ook met 8% zakt kan dat al een behoorlijk merkbaar verschil in resultaat opleveren hoor ;-)
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
49mm slang = 1884mm² oppervlakte
51mm slang = 2034mm² oppervlakte
Verschil = 150mm² oppervlak, wat 8% verschil is.


als je daaruit zou concluderen dat de luchtsnelheid ook met 8% zakt kan dat al een behoorlijk merkbaar verschil in resultaat opleveren hoor ;-)

Ik meen me te herinneren dat die snelheid exponentieel verloopt, maar een google-tochtje leverde een link naar een artikeltje, waarin een en ander best wel helder wordt uitgelegd (relatie diameter/snelheid en de rest).

http://www.wietforum.nl/topic/50326-editorial-ventilatietechniek-voor-dummies/

Serieuze jongens die kwekers trouwens :rolleyes:
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Volgens mij moeten de slangen zo dik mogelijk zijn, dan heb je weinig verlies, maar moet je de originele aanzuigmond opening houden. Overdreven gezegd, als je een dunne slang, 35 mm diameter, en 35 mm zuigmond, van 100 meter er aan koppelt, zal je veel verlies hebben, dus weinig zuigkracht. Koppel je nu een 100 meter lange slang met een diameter van 100 mm er aan, met een 35 mm zuigmond, dan heb je in verhouding meer zuigkracht dan met de lange dunne slang. Bijkomend voordeel is dat je minder verstoppingen krijgt in de slang.
Resumé, waar mogelijk niet te lange slangen gebruiken, waar mogelijk met grote diameter, eventueel wat experimenteren met de zuigmond opening.
Voor het frezen zou je zelfs de zuigmond wat kunnen verkleinen, experimenteer maar eens met een PVC pijp die je verwarmt, en in de slang stopt.
Ben je tevreden met de zuigkracht van de originele slang, achter (voor?) de Cyclone, dan hoef je natuurlijk niets te veranderen.

O ja, die vierkante bak, waar je zaagsel in komt, die drukt door de onderdruk in het midden van de vlakken naar binnen. Vandaar dat je in de praktijk veel ronde tonnen ziet, daar wordt de druk beter opgevangen door de ronde constructie.
succes

Joep
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Dag Joep, dank voor je toelichting. Ik ga inderdaad de dikkere slang toe passen (dat scheelt ook in geluid) en pas de mondig aan, aan hetgeen ik wil.

Ik wilde overigens graag vierkant dan past het mooi op de stofzuiger.

grt Hans
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Van dunne slang naar dikke slang zal je weinig stof opzuigen.

Aha,
kan je dit verklaren?
Volgens mij bepaalt de zuigmond wat je op kunt zuigen, en wil je achter de zuigmond een redelijk dikke slang. Ook als je het betoog van die wietplant lucht afzuig Goeroe leest, niet echt mijn favoriet overigens, lees je dat een dunnere slang extra drukverlies geeft, dus minder zuigkracht.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
In een (overdreven ) dikke slang/buis is wel luchtverplaatsing maar geen stroomsnelheid. Gevolg is dat de wat grotere deeltjes niet door de luchtstroom worden meegenomen. Vergelijk het met een zacht briesje, de blaadjes blijven liggen.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.