Taai Spijkers

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Taai spijkers, vind ze altijd zo leuk.
P9162129_zpsbxbqlj3p.jpg


P9172139_zpsy3tkdbud.jpg


P9172141_zpsxxl0wllm.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De spijkers zijn ongetwijfeld van Tremont maar dat alleen omdat die bedrijf heeft in 2013 de Glasgow Steel Nail Co. opgekocht.

Ik zou zeggen de prijs valt in het midden tussen gewoon draadnagels, (eigenlijk niet te vergelijken), en handgemaakt maar ik vind het een goed prijs voor wat je er voor krijgen.

De blauw afwerking van die Franse spijkers vind ik niks Kees.

Een van de dingen wat ik mooi van deze Glasgow spijkers vindt is de zacht staal die je kan makkelijk ook vervormen en met de juist hamerslagen maak je de kopen enigszins bol en met de hamerslagen erop.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat blauwe moet er wel af te krijgen zijn lijkt me. Dat is een laagje van maar een paar micrometer. Helaas is alles tegenwoordig van staal gemaakt, wat een veel groter roest probleem heeft dan het oude welijzer of puddelijzer (wrought iron in het Engels).
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb een vergelijkbaar ( met die France) spijker maar dan gegalvaniseerde, 40mm, die zet ik op de geheng van dit luik, vergeet waar die vandaan komen. Misschien een keer in Zweden gevonden. Ik bestel spijkers van Stephan Claesson daar in Götborg. Hij had vroeger, (5 jaar geleden) Mustad spijkers en dat waren mooi, maar die is gestopt met het maken van spijkers, (behalf die hoefnagels van kappie) en nu is Glasgow/Tremont die enig fabrikant over die ik ken.
,
Spijkers zijn net zo als kalk, vroeger wist ze waar ze bezig warren. Materiaal was ook relatief veel duurder toen als tegenwoordig, en zo moet het weer zijn daarom is het voor mij geen punt dat ik meer betaal voor deze spijkers, het past in mijn persoonlijk (enigszins rationeel) economie.
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Kijk eens op Dictum. com, volgens Christopher Schwarz van Lost Art Press, die een aantal blogs aan spijkers gewijd heeft, hebben ze bij Dictum hele goeie tegen een gunstige prijs.

Ik denk overigens wel dat de verticale delen in je luiken gaan barsten en scheuren, maar misschien neem je dat voor lief.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dick is mij niet onbekende, ik koop gereedschappen en materiaal bij hun sinds de tijd die je de Heer Rudolph Dick aan de lijn kreeg als je belde en de Schwarz figuur vond ik interessanter toen hij dat blad schreef die een alternatief voor Finewoodworking was.

Het voorkomen van barsten en scheuren is precise de reden om die taai spijkers te gebruiken. De werken met het hout en niet tegen. Het is het zelfde principe als het gebruik van een kalkmortel met oude bakstenen wat is bij de meeste metselaars complete voorbijgegaan. De mortel houdt het verband tussen stenen vast maar is zwakker als de stenen zelf en dus die laat loose voordat de steen gaat barsten. Tegenwoordig gebruikt de metselaar uit puur onkunde cement mortel, (de schrijnwerker, schroeven of lijm in zijn deuren, ramen, kozijn enzovoorts - komt door ondermaats opleiding), voor het voegen van oude stenen en dat leid tot kapot stenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.