kwaliteit Elu 713 Muhklacker

Maurice1971

Nieuw lid
6 sep 2015
5
0
Zoetermeer
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort aan het kijken naar een bovenfreesmachine. Ik ben nog echt aan het verkennen en weet ook niet of het werken met een bovenfreesmachine een hobby gaat worden. Ik ben dan ook op zoek naar een allrounder die wat aan kan. Ik vind regelmatig Elu's op het internet voor niet te veel geld. Nou hoor ik dat Elu een super merk is en twijfel dan ook aan de kwaliteit van de aangeboden machines. Andere kant is wel dat lagers en koolborstels en accessoires ruim aangeboden worden. Wat is jullie ervaring met Elu en waar moet ik vooral op letten bij de aanschaf van een tweedehands (evt. Elu) bovenfreesmachine?

Groet,

Maurice
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zoek even iets langer naar een ELU MOF 177 (02)E, dan heb je de voorloper van de Dewalt 625 met als grote voordelen het verstelbare toerental en de mogelijkheid om tot 12mm freesjes te gebruiken. Ik heb hem nog maar even in (beperkt) gebruik dus verder kan ik je nog niet veel wijzer maken..

*edit* hij is wel niet de lichtste frees die je gaat vinden, dus misschien niet perfect als allrounder.
 
Laatst bewerkt:

Maurice1971

Nieuw lid
6 sep 2015
5
0
Zoetermeer
Zoek even iets langer naar een ELU MOF 177 (02)E, dan heb je de voorloper van de Dewalt 625 met als grote voordelen het verstelbare toerental en de mogelijkheid om tot 12mm freesjes te gebruiken. Ik heb hem nog maar even in (beperkt) gebruik dus verder kan ik je nog niet veel wijzer maken..

*edit* hij is wel niet de lichtste frees die je gaat vinden, dus misschien niet perfect als allrounder.

Hartelijk dank voor je uitleg! Ik moet de bovenfreesmachine nog helemaal ontdekken, dus ook wat prettig werkt. Normaal gesproken vind ik wat zwaarder gereedschap wel prettig, het voelt meestal stabieler aan dan licht gereedschap. Ik ga eens goed rondkijken naar Elu, dat spreekt me wel aan. Ben er ook achter dat de E machines met variabel toerental zijn, nu eens kijken wat er allemaal standaard bij zo'n machine hoort.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik begrijp het niet helemaal. Volgens mij is de elu 713 een schaaf. En je gaat verder met de bovenfrees. Jarenlang heb ik elu verkocht met als topper de bovenfrezen. De meeste werden verkocht aan de prof. Topkwaliteit toen. Later overgedaan in de Walt. Vele onderdelen zijn 1 op 1 uitwisselbaar. Soms zit er door het vele gebruik speling op de lagers. Ik zou voor het lichte werk geen zware machine nemen. Zware voor onder de tafels.
 

Maurice1971

Nieuw lid
6 sep 2015
5
0
Zoetermeer
Klopt Wim, ben er inmiddels achter dat het de MOF 31 is, bovenaan het typeplaatje staat alleen 713 Mühlacker, begrijp ook niet helemaal waar dat op slaat. Voordeel van de Elu is volgens mij dat de lagers en dergelijke zijn te vervangen. Probleempje is alleen dat ik niet echt zicht heb op de verschillende types van Elu. Wel weet ik dat de E in typenummers weer staat voor variabel in te stellen toerental. Maar stukje bij beter word ik wijzer in Elu land!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.