cormier verstrepen anvers

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

onlangs in het bezit gekomen van deze schaaf met opschrift "cormier verstrepen anvers"
kan er mij iemand meer van vertellen?
wat heeft er in het onbrekende vlak gezeten?
was dit een winkel in antwerpen?

wie weet er meer ;-)cormier1.jpgcormier2.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Waarschijnlijk heeft in het ruitvormige vlak een hardhout (coromandel,ebben etc) of ijzer gezeten om met de hamer op te slaan om de beitel te lossen. Vaak zie je een rondbout (slotbout). Het doel is hiervan om het hout niet te laten beschadigen als men met de hamer de beitel lost.
Een dergelijke inlay kom je niet vaak tegen, in Frankrijk werden de profielschaven meestal in Cormier gemaakt, ik vermoed dat verstrepen anvers de schavenmaker is.
De lengte van de schaaf geeft aan dat het een reischaaf betreft.

groetnis,
Roeland

Oh ik zie nu pas dat er ook een nummer instaat (6) dus dan is het een voorloper.
 
Laatst bewerkt:

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hey Roeland

bedankt voor je reactie
kan je me iets meer over die nummers vertellen?
nummer 6 staat dus voor voorloper ....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het lijkt me eerder dat er 46 staat. En volgens mij verschillen die nummers tussen de verschillende fabrikanten. Je kan niet de Stanley nummering vertalen naar de houten schaven.

Verstrepen zou de naam van de eigenaar kunnen zijn. Daarboven staat het embleem van de fabrikant, maar dat is helaas onleesbaar. Het is vast een Frans merk. Cormier staat bekend om de lekkere smaak voor houtworm en zo te zien aan jouw schaaf zou dat wel eens kunnen kloppen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Anvers is de Franse naam van de stad Antwerpen. Versterpen uit Antwerpen kan ofwel de eigenaar zijn of de naam zijn geweest van een handelaar. Er boven staat waarschijnlijk het echte merk, maar dat is op de foto moeilijk leesbaar.

46 zou normaal de breedte van het mes zijn, al kijkend naar de foto verwacht ik wel een breder mes, maar dat is maar een impressie. Misschien mes eens nameten?

groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.