Grote cilinderkopboor/forstnerboor tegen redelijke prijs

Milo

Nieuw lid
22 feb 2015
9
0
Beste forumleden, ik ben op zoek naar een 65mm cilinderkopboor/forstnerboor voor hard en zacht hout, tegen een redelijke prijs. Bij rvs tools heb ik deze maat gevonden, maar kost ongeveer 130 euro. Kan het goedkoper en waar vind ik het?

Groet,
Milo
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je het over hard en zacht hout hebt, wil je kennelijk meerdere gaten boren. Natuurlijk kan het goedkoper, maar of het dan net zo goed boort?

Als het echt voor 3 gaten is, dan is een bovenfrees inderdaad een alternatief. Als je er 40 wil boren, neem dan ook een fatsoenlijke boor.

En dan is de prijs heel normaal. Hier Feine Werkzeuge kost een Famag Bormax 65 mm ook zo'n 137 euro.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Kan het niet met een komboor? minder wrijving, alleen daarna uithakken met een beitel. alles natuurlijk afhankelijk van wat je wilt bereiken.
Als je zegt "maar dan heb je een centerboortje nodig" das alleen in het begin en je kan eventueel dat boortje inkorten zodat hij maar een paar mm uitsteekt, net genoeg om aan het begin houvast te geven, het werkt natuurlijk wel het beste op een kolomboor.

Maar bij ecotools kost de kom alleen 7,20 en de houder kost 6 euro... een extra centerboortje kost 90 cent extra. Voor de Forstner gaat Ecotools niet verder dan 35mm..
 

Milo

Nieuw lid
22 feb 2015
9
0
Bedankt voor jullie reacties! En Hoi Jan, wij kennen elkaar al ;)
Het is inderdaad voor in de draaibank. Toch gaat het boren met forstnerboren wel als het in stappen gebeurd, met verschillende diameters cilinderkopboren. Door de snijvlakken van deze boren die als eerst het hout raken kun je toch nauwkeurig met een steeds grotere maat boor aanzetten en boren. Daarom wilde ik zo'n grote diameter toch proberen en geef het een goede kans van slagen. Ik ga erover nadenken.

Een soort gatenzaag/komboor lukt niet, daarvoor is het gat te diep.
 

Milo

Nieuw lid
22 feb 2015
9
0
Waarom zou dat te diep zijn, je kan per keer dat je de kom erin heb gezet die laag eruit hakken, ok het is niet ideaal, maar het kan wel...

Je hebt gelijk inderdaad. Dat zou wel kunnen, het weghakken of met draaibeitels weghalen word misschien wel een probleem omdat het werkstuk eenzijdig is ingeklemd. Het werkstuk zal niet centrisch meer draaien. De forstnerboren zijn in mijn geval een betere optie denk ik. Maar bedankt voor het meedenken!
 
Milo,
Mocht je toch overgaan tot de aanschaf van een forstnerboor dan kan ik je de Rotastop maxicut aanraden.
Op de open dag hout 27 september a.s. in Zutphen staat Hegner uit Spijkenisse die kan je vast verder helpen.
Deze boren zijn heel goed (ik heb zelf de kleinere afmetingen) maar zijn niet goedkoop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.