kruishout

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Hallo allemaal,

ik wilde een kruishout aanschaffen want dat is toch wel handiger dan uit de hand aftekenen maar... nu zie ik dat ze toch wel verschillen van elkaar.
ook de prijzen liggen uiteen van 15 euro tot ( Lie Nielsen ) 100 euro.
Waaraan moet zo'n meetinstrument voldoen? waar let je op.

Ik heb zelf op de cursus met eentje gewerkt maar zo'n zelfde zie ik niet terug alleen wat er op lijkt.
Wie kan me meer vertellen over dit ding

Groetjes,
Alm
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik heb een hele simpele van 15 euro, en dat werkt prima.

De laatste tijd (geinspireerd door het forum) ben ik ook bezig zelf gereedschap te maken, een kruishout is ook leuk zelf te maken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Vaak zit er in de goedkope kruishouten een soort spijker om mee te krassen. Die laten lelijke sporen na op het hout. Als je die mesvormig vijlt of slijpt werkt het een heel stuk beter. Een mooie van hout maken kan natuurlijk altijd. Geeft de meeste voldoening.

jaap
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Morgen ben ik in duitsland dus ik daar eens even kijken..
Wie weet wat ik nog meer tegen kom ;)

Fijn weekend,
Alm
 

tuoh

Oud hout
Het goedkoopste kruishout is een blokje afvalhout waar je een spijker met platte kop dwars doorslaat, vijl of slijp de kop van de spijker af tot je een scherpe rand overhoud, en klaar is kees.

Met een tikje met de hamer op kop of punt van de spijker verstel je de maat, het bereik is een 4à5cm van de rand, ruim voldoende om een pen of een scharnier af te schrijven.


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Dit is wel een heel erg derde wereld methode. Ik denk dat de meeste houtbewerkers wel een iets andere voorstelling hebben van een kruishout dat ze zelf gaan maken en een staaltje van hun kunne moet weergeven.
Ikzelf behelp me met een kruishout van Nooitgedacht met twee spijkertjes. Ik gebruik het zo nu en dan, ik doe relatief weinig bewerkingen met de hand.
Ik heb wel eens naar kruishouten gekeken met een snijwieltje in plaats van een spijkertje, al dan niet als een klein mesje gevijld. Gezien de enkele keer dat ik het nodig heb vraag ik me af of de aanschaf zinvol voor mij is.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik heb er een paar jaar geleden eentje bij de bouwmarkt gekocht. (Ik meen Hornbach, maar het kan ook de Gamma zijn).
Idd met een gewoon pennetje die krassen maakt.

Voordeel:
goedkoop
en de krassen vd pen zijn makkelijk als startpunt voor de beitel/zaag
Nadeel:
redelijk wat kracht nodig om te krassen, dus opletten met het niet uitschieten ed.
Het schijnt dat met een wieltje dat probleem er niet/minder is (maar die zijn wel veel duurder).

De mijne is een dubbele: dus met twee verstelbare poten en met twee spijkers. Dat is niet handig. Te lastig om tegelijk goed in te stellen. Het is sneller en makkelijker om het per stuk te doen.
Een enkele is dacht ik bij de Hornbach een euro of 7.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
koffiedrinker zei:
De mijne is een dubbele: dus met twee verstelbare poten en met twee spijkers. Dat is niet handig. Te lastig om tegelijk goed in te stellen. Het is sneller en makkelijker om het per stuk te doen.
Het voordeel van een dubbele heb je vooral als je veel pennen, gaten, sleuven etc moet aftekenen op dezelfde afstand van een rand. Vooral op verschillende losse onderdelen. Eén keer instellen op je beitelbreedte en de afstand van de rand en vervolgens kan je alles achter elkaar aftekenen. Voordelen: je vergeet niet zo gauw de tweede lijn af te tekenen én je weet zeker dat op alle vlakken de krassen op dezelfde onderlinge breedte staan. Bovendien kan je je kruishout ingesteld laten staan op de maten, dus mocht je een keer een vlak vergeten zijn af te tekenen, dan heb je de exacte maat klaarliggen.

Je hebt van die dubbele kruishouten trouwens 2 uitvoeringen: bij de een stel je elke punt afzonderlijk in, bij de ander stel je de afstand tussen de pinnen in en de afstand van het pinnenpaartje tot de rand. Ik heb met de tweede vorm geen ervaring, maar hij lijkt me handiger dan de eerste.

Caspar heeft op zijn site trouwens een leuke tussenvorm staan: een enkel kruishout met 2 pinnen. Als je je kruishouten zelf maakt, dan maak je er zo voor elke beitel eentje. Werkt net zo snel als een enkel kruishout, én heeft de voordelen van een dubbel kruishout én heeft als voordeel dat je de afstand tussen de pinnen altijd exact hetzelfde hebt ingesteld.

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Sorry Timmertje, als ik schrijf "ik denk", probeer ik te benadrukken dat ik m'n eigen mening weergeef en het niet verkondig als de absolute waarheid van een geroutineerde timmerman met een heel leven aan ervaring achter de rug. Als werktuigbouwkundig ingenieur ben ik in de scheepsbouw werkzaam geweest en ben begonnen met houtbewerking na m'n pensionering. Ik meende in dit forum mensen te treffen van allerlei achtergronden en verschillende niveau's van deskundigheid en ervaring.
Een probleem oplossen met de op dat moment aanwezige kennis, middelen en mogelijkheden of te wel improviseren is één manier om je kunne te tonen. Het zelf maken van gereedschap zoals schaven, beitel-en vijlheften en eventueel kruishouten is van een andere orde. Je kiest zo goed mogelijk materiaal, je doet je stinkende best om er iets moois van te maken en aan het einde van de rit heb je iets om trots aan je omgeving te tonen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.