Uittrekbare garderobestang

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Een vraag,

Binnenkort op de bovenverdieping een overloop en twee slaapkamers af timmeren.

Nu wil oa een kast maken onder een schuin dak. Het is de bedoeling hier een hangkast van te maken.
Afmeting ca. 120 breed, 50 diep (bovenin) en 100 hoog.
Nu wil ik hier graag een garderobestang in hebben, over de breedte van 120 cm.
Deze moet uittrekbaar worden.
Nu zat ik te denken om een frame te maken van ca. 120 x 50 en hier de stang in te monteren.
Dit frame dan monteren op volledig uitrekbare ladegeleiders.

Is dit een goed idee, of zijn hier ook andere methoden voor.

Hoor graag van jullie
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Ik denk dat je met name moet nagaan hoeveel gewicht er aan komt te hangen. Op het moment dat je de stang uitrekt zal er een grotere kracht op komen. Hoever zou je de stang naar voren willen halen?

Ralph

EDIT:

Even snel een paar google termen intikken resulteerde in het volgende:
http://www.indoorproducts.nl/catalogus/ ... s_2007.pdf

Is pagina 15 hetgeen je bedoeld?
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
August,

Nee, dit is niet de bedoeling, deze stang is "in lengte" uittrekbaar.

De kast wordt slechts maximaal 50 cm diep. Ik wil daar het liefst in de breedte van 120 cm.
een stang in hebben.

Indien mogelijk volledig uittrekbaar. Gewicht, tsja moeilijk, denk zo'n 40 kg als de stang vol is???
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Misschien een gekke gedachte, maar waarom niet iets van een bezemsteel of iets dergelijks. Aan de uiteinde gewoon een vierkant blokje met een rond gat in het midden en vast schroeven.

Of snap ik je verhaal niet ??

Gr Patric
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Misschien is het niet helemaal duidelijk:

Het wordt een kast van 120 breed, 50 diep en 100 hoog.
De kast wordt afgesoten met 2 deurtjes (openslaand)
Als de deurtjes geopend worden, wil ik graag de garderobestang er uit kunnen trekken.

De stang moet over de breedte van de kast komen.
Als ik nu aan beide zijden van de kast een ladegeleider monteer, vervolgens hier
een frame tussen, met de stang daar midden in, heb ik volgens mij een mooi uittrekbaar
geheel...
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
50 cm is eigenlijk net te weinig voor kleding.
Meet maar na. Om die reden zijn ze 60 centimeter diep.
Met dit "probleem" in het hoofd zou je er twee haaks moeten maken (2 x 60 = 120 is de beschikbare breedte.) Alleen nu hangt de kleding achter elkaar ipv naast elkaar.

40 kg zul je snel overschrijden.
Weeg maar eens een meter hang-kleding

Wij hebben een pax van ikea met een garderobestang van één meter.
Deze hangt bij mijn vriendin zeer door. (maar hangt ook massief vol)
Als ik het goed heb dan gaat de kracht de macht 4 bij verlenging.
Dus 1,20 is heftig.
Een stuk metaal oid (haaks op de buigrichting) kan helpen.

Maar niet getreurd:
er zijn uittreksets (Hettich: dure versie) die meer gewicht kunnen hebben. Dus geen enkel probleem.

Om scharen van de twee geleiders te voorkomen (dat de ene wel uitgetrokken wordt en de andere niet) lijkt het mij wel raadzaam dat je een plank vastschroeft aan de geleiders. (dus van 120 x 50 of 120 x 4) Deze gaat dus mee naar voren en weer naar binnen. Evt kun je de roede in het midden hier weer aan vastmaken en de plank evt verstevigen met "balkjes"


Het systeem op zich klinkt niet raar en is zeker uitvoerbaar. (alleen bij de maten heb ik mijn twijfels: extra maatregelen nodig)

Wel betwijfel ik het nut hiervan: wat is er mis met de stang laten hangen en je hand naar binnen te bewegen ? Maar dat zijn persoonlijke afwegingen (zelf maak ik ook "rare" keuzes)

Succes met je project !
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
August,

Het is puur het gemak, om er goed bij te kunnen.
Als ik een rechthoekig frame maak van 120 x 50/60, met een tussenregel voor de garderobestang, dan moet het lukken....

Bedankt voor de tips...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.