Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
    Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014

Boesch Junior nieuwe laklaag of epoxy?

beste forumgebruikers,

sinds een klein jaar heb ik een mooie houten speedboot.

ik wil komende winterperiode mijn boot opnieuw gaan verven.
    Dit aangezien hij niet helemaal waterdicht is. Ik heb al verschillende pogingen ondernomen om te achterhalen waar het vandaan komt.
    Wel gedeeltelijk gevonden maar blijft water in komen.

Dus besloten om de boot geheel te behandelen.

Nu lees ik veel over dat zo'n boot goed in de epoxy te zetten is.
    Hout dient goed droog te zijn, minder dan 12%.

Maar hebben jullie nog tips over wat de beste aanpak is?

- Hoe krijg ik de boot het beste droog?
    Denk aan om een plastic tent er om heen te maken in de garage en hier lucht ontvochters in te plaatsen en dan maar afwachten..?

- Boot na geschuurd te hebben eerste te behandelen met een anti rottingsmiddel zoals van http://www.rotdoctor.com/.
    Wie heeft hier ervaring mee?

- Epoxy, alle tips welkom!

- Polijsten. Heb een excentrische polijstmachine gekocht. Is dit voor een leek makkelijk te doen, het polijsten van een boot?

Alvast bedankt voor de feedback
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Boesch Junior 1965 | Honda BF50D

Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    En nog 2 fotootjes
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Lastig. Kun je het over je hart krijgen om de boot een seizoen niet te gebruiken?

Voor je met epoxy in de weer gaat lijkt het me toch heel verstandig dat je eerst de bron van de ellende opzoekt. Zoals ik het inschat (en ik kan er helemaal naast zitten) is er ooit een keer water ergens onder de afwerking gekomen. Daardoor is het hout gaan zwellen en zijn er wat naden opengeduwd. Als het hout verder nog in goede staat is zou je de boel met bijvoorbeeld epoxy relatief eenvoudig kunnen herstellen. Als het hout echt is aangetast dan zit je mogelijk vast aan de vervanging van (een deel van) de bodem. Dan heb je een echt project onder handen.

Ik zou de boot een winter op de kant te zetten, liefst onder een afdakje met voldoende ventilatie, maar een beetje droge garage is ook prima. Daarna zou je het meeste vocht kwijt moeten zijn. Als je vooraf de verdachte plekken kaal maakt dan moet je kunnen zien wat er echt aan de hand is en kun je gericht de problemen aanpakken. De romp in zijn geheel in de epoxy zetten zou ik bij dit prachtige scheepje zeker niet doen. Dat wordt wel eens gedaan als quick-and-dirty oplossing om een oud bootje nog een paar jaar extra te geven, maar uiteindelijk levert dit een epoxy badkuip op waarin de oorspronkelijke romp dubbel zo hard ligt weg te rotten.

Voordat je met anti-rot middel aan de gang gaat: is de bodem van hout dat kan rotten? Stel dat het alemaal teak latjes zijn, dan is dat niet zo nuttig....

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Inpakken van een houten boot met epoxy wordt niet voor niets een doodskleed genoemd.....

Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Bodem is van hout.

begreep dat het hout eerst een maximale vochtigheid van 12% mag hebben alvorens te beginnen met het aanbrengen van de epoxy.
    Maar als het goed gedaan word dat je dan wel een goede hechting hebt tussen het hout en de epoxy. Dus weinig kans op houtrot.
    Wel de binnenzijde ook behandelen zodat er geen vocht meer bij kan.

heeft iemand wel eens gewerkt met epoxy en wat zijn de resultaten?

Als de bodem van latten gebouwd is kan het zijn dat hij dichttrekt als je hem in het water legt.. Als het van een x-plex is is hier op het forum nog een mooi draadje hoe je een Boesch restaureert.

Groet Willem

Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    DSC04339.jpg

Ik had de restauratie van Paul al gelezen.
    Wat een mooi project en vakmanschap.

Voor mij als leek met een houten bootje niet haalbaar ;-)

De bodem is een gehele plaat, weet niet precies wat voor materiaal hout hiervoor gebruikt is?
    Foto is van de gehele restauratie (bijna opnieuw gebouwd) door de vorige eigenaar.

Als hij op de kant ligt kun je er ook water ingooien en kijken waar het naar buiten komt. Kun je de vorige eigenaar nog vragen wat voor materiaal hij gebruikt heeft?

Groet Willem

Zoekend naar leuke plaatjes en beslag van/voor Boesch juniors, kwam ik dit draadje tegen. Vorig jaar ben ik begonnen met de restauratie van mijn junior; de romp is inmiddels af. Het dek was vernaggeld en moest dus vernieuwd worden en er zaten/vielen meerdere gaten in de romp.
    Aangezien ik al jaren met epoxy en aanverwante produkten werk, was het voor mij voor de hand liggend ook dit project"in de epoxy"te zetten.
    Zolang je een aantal regeltjes in acht neemt, is dit een zeer geschikte methode waar de boot sterker en onderhoudsvriendelijker van wordt.
    Zoals je al aangaf is het vochtpercentage belangrijk aangezien je de boot helemaal afsluit. Vocht in het hout condenseert tegen de epoxylaag met alle gevolgen van dien als hij te vochtig is.
    Om de rest van je vragen te beantwoorden; drogen kost tijd. Mijn bootje lag in het water toen ik hem kocht, dus nat was ie! Meerdere maanden drogen in een goed geventileerde loods in combinatie met het afbranden van alle lagen verf aan de buitenkant, hebben hem mooi droog gekregen.
    Als je hem in de epoxy zet moet je de romp volledig kaal halen voor de beste penetratie van de hars; eventuele lekken en andere beschadigingen komen dan ook meteen aan het licht.
    Als alle beschadigingen gerepareerd zijn en alles glad geschuurd en ontvet is, kun je met epoxy beginnen. Hierover is zat documentatie te vinden. Polyservice verkoopt een prima boek met alle info. Ik ga er met alle plezier op in maar het wordt al een aardig epistel zo.. De buitenkant heb ik versterkt met twee lagen keperweefsel en daarna afgewerkt met 2k lak van de Ijssel (gebruikt Boesch nl ook).
    Overigens was ik begonnen met het dek; toen al het houtwerk gedaan was ook dit in de epoxy gezet, inclusief een dun laagje glasweefsel. Dit is volledig onzichtbaar maar maakt het dek veel slagvaster. Afgewerkt met drie lagen blanke 2k lak aangezien epoxy en UV straling niet samen gaan..
    Hoewel het allemaal hechthout is dat als het goed is dampdicht verlijmd is, moet je de binnenkant ook behandelen. Het hout helemaal kaal maken vond ik onzin (en te veel werk) dus dit heb ik goed ontvet en geschuurd en in een oplosmiddelvrije epoxy coating gezet. Van een zogenaamd doodskleed is dus geen sprake op deze manier! Maar... bewerkelijk is het allemaal wel! Als ik de foto van jouw bootje zie durf ik niet te zeggen of zo'n behandeling/restauratie wel aan de orde is! Aan de andere kant, als hij al lek is kun je er vergif op innemen dat er wel rottigheid in zit. Helbling (ik neem aan dat hij daar gebouwd is) heeft helaas bij veel juniors gebruik gemaakt van ijzeren schroeven en spijkers, wat dat doet in vochtig hout behoeft geen uitleg...
    Succes ermee!
    Groet, Pieter

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten