tips en advies over stofafzuiging

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Geniaal! dat ik daar niet zelf opgekomen ben!

heb al regelmatig in de afdeling van verluchting en ventilatie zitten zoeken, maar nog nooit bij de sanitaire afdeling
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Al pratend kwam ook de suggestie dat iets van rubberen moffen of ringen in diverse diameters vast wel in de auto-onderdelen hoek zouden moeten zitten. Er is altijd wel ergens een oplossing, maar de vraag is in welke sector ;-)
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Rubber moffen en verloop moffen zijn verschrikkelijk duur! Ik had hetzelfde probleem met men alleszuiger, en handmachines zoals cirkelzaag, schaaf etc die allemaal een verschillende diameter hadden. Ik ben gewoon PVC lijmstukken gaan halen die min of meer op de machine pastten, en dan met de gasbrander warm gemaakt en met een lashandschoen aan op maat gezet. Ik had bij mn alleszuiger een metalen buisje op het eind. daar heb ik dan na het warmmaken de stukken "rondgeplooid". Voor mn makita elektrische schaaf ben ik zo van 50 naarr 35 gegaan, gewoon door een stukje "om te plooien" een de buis warm genoeg is. HEt is echt supersimpel om zo'n stuk buis ergens over te schuiven als ze warm is. als je het enkele keren doet past het perfect. Het metalen buisje van de alleszuiger schuift nu perfect in al die verloopstukken. Voor rubber verloop moffen betaal je soms tot 30 eur. Een PVC bochtje of stuk buis kost bijna niets...
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Rubber moffen en verloop moffen zijn verschrikkelijk duur!
Hoeft niet, de rubber sok die ik vond kostte me 6 euro. Een flink bedrag, maar ik zag online al een online shop die ze voor een derde levert. Maar met vuurvaste handen pvc modelleren is ook een goed idee!
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Dan mag je even de link van de online shop doorgeven als je wil... 6eur is nu ook weer niet zoveel :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Rubber moffen en verloop moffen zijn verschrikkelijk duur! Ik had hetzelfde probleem met men alleszuiger, en handmachines zoals cirkelzaag, schaaf etc die allemaal een verschillende diameter hadden. Ik ben gewoon PVC lijmstukken gaan halen die min of meer op de machine pastten, en dan met de gasbrander warm gemaakt en met een lashandschoen aan op maat gezet. Ik had bij mn alleszuiger een metalen buisje op het eind. daar heb ik dan na het warmmaken de stukken "rondgeplooid". Voor mn makita elektrische schaaf ben ik zo van 50 naarr 35 gegaan, gewoon door een stukje "om te plooien" een de buis warm genoeg is. HEt is echt supersimpel om zo'n stuk buis ergens over te schuiven als ze warm is. als je het enkele keren doet past het perfect. Het metalen buisje van de alleszuiger schuift nu perfect in al die verloopstukken. Voor rubber verloop moffen betaal je soms tot 30 eur. Een PVC bochtje of stuk buis kost bijna niets...

Goeie tip van dat warm stoken, wel logisch maar zelf nog niet aan gedacht.
Scheelt af en toe weer zoekwerk en geld!
Prima toch weer zo'n forum als dit.
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
En op deze manier kan je natuurlijk ook een 'verloopje' maken voor platte uitgangen, zoals op de Festo bovenfrees...
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Deze keer met wat creatief combineren van 100mm cementdeksel en een of ander water verloopje m'n net aangeschafte 12" HBM vlak/vandikte bank aan de stofzuiger gekoppeld. Heb 'm nog niet uitgebreid getest, bij eerste proefjes zonder bleef het grootste deel netjes in de verzamelbak. is misschien ook wel goed genoeg ;-)

IMG_9210.jpg

IMG_9211.jpg

IMG_9212.jpg
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Handig en ziet er goed uit,
met wat voor lijm plak je de verschillende soorten kunststof aan elkaar?
Mvg,:).

Het grijs op rood met wat tweecomponentenlijm, maar iets als siliconenkit is misschien handiger. De rest klemt van zichzelf voldoende. Overigens is de opvang in de bak op zich ook wel ok, zonder stofzuiger erop; bij wat meer schaven raakt-ie wel vol, en het verwijderen is dan zo'n gedoe.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat ligt er denk ik vooral aan omdat je een wijde aansluiting, bedoeld voor veel volumeverplaatsing met relatief gering drukverschil aansluit op een stofzuigerslang, die is bedoeld voor relatief weinig volume met een relatief groot drukverschil. Doordat er nu weinig doorstroming is in de opvangbak valt het zaagsel uit de luchtstroom en blijft in de bak liggen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
heb pas ook maar eens een cycloontje gekocht, zoeken naar wat kan ik er het beste onder zetten... plastic emmers, oud blik met verwijderbaar deksel, tot ik in de tuin weer eens tegen een melkbus aanliep (auw). Daar ben ik gaan kijken hoe ik een cycloon daarop kon zetten, eigenlijk redelijk simpel, plank erop, schijf uitzagen uit nog een stukje multiplex dat net in de opening past, stukje tochtband eromheen, 2 stukken elastiek en klaar:
20151014_191953.jpg

Ik had nog wat 50mm moffen en 45 graden bochten liggen, met wat hete lucht passend gemaakt op de cycloon, ergens een 60mm aanzuigslang besteld deze met een mof aan de Parkside (Lidl) stofzuiger gekoppeld. Dan heb ik de stofzuiger slang met een verloop wat ik nog had liggen, ook op 50mm gekregen zodat deze ook direct op de cycloon kan, slang met een snelbinder aan het plafond gehangen en dan schuren maar.
Of de rest van de 60mm slang eraan en die aan de vlak/vandiktebank.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad, wat een heerlijk forum met al die mooie oplossingen die weer inspireren! Ik zit zelf nog steeds te puzzelen met een aanjager oid om een LVHP systeem te integreren met een HVLP systeem, maar daar ben ik nog niet uit. @ Fantic, heb je zo uiteindelijk wel voldoende afzuiging, want ik merk dat ik met dikkere slang (meer dan de pakembeet 40mm van festool) snel afzuigvermogen verlies met een alleszuiger erachter?

Groeten,
Hans
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
daar heb ik weinig last van, de opening op de stofuiger zelf is rond die 55mm en alles tot de cycloon is meer dan 45mm (stukje 50 rond dunwandig bovenin tussen de koppelingen) maar alles voor de cycloon wordt met de stofzuigerslang zelf toch weer naar 40 terug gebracht en met de mof naar iets van 25 op de machine.
Wat ik vooral merk, zowel met de HBM10'" en ook met de bandschuur, de Festo bovenfrees, de Makita invalzaag en een lamellofrees, is dat hij het prima afzuigt voor me.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb nu mijn stofzuiger op zo'n aszuiger zitten. Dat werkt best redelijk, maar bij bijvoorbeeld de zaagtafel zie je dat de capaciteit toch echt te beperkt is. Daarom ben ik me nu aan het oriënteren op iets met iets meer capaciteit en kwam daarbij tegen http://www.scheppach.nl/products.php?category_id=1286. Wie heeft daar ervaring mee? Is dat wat, of beter toch voor een stapje zwaarder gaan zoals http://www.scheppach.nl/products.php?category_id=1295
Die eerste, de 1000, heeft wat mij betreft het voordeel dat deze wat mobieler is en ik die dus makkelijker mee kan nemen naar een andere locatie (in/om huis).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.