tips en advies over stofafzuiging

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zit met m'n stofafzuiging te k....n en ik zoek een goede oplossing.
Vroeger toen ik nog ruimte had werkte ik met een grotere stofafzuiging voor m'n Robland combi en een nat- droogzuiger voor m'n afkortzagen en zo.
Nu ik alleen een schuur heb en al ruimte te kort heb zit ik met de afzuiging te prutsen.
Ik heb geen ruimte meer voor een grote afzuiging dus heb ik nu een nieuwe nat-droogzuiger en één slang.
Ik wil daar de komende tijd nog een cycloonfilter tussen zetten maar waar het om gaat is dat m'n beide afkortzagen, m'n bovenfrees, m'n lintzaag en m'n vlakbank allemaal andere maten (van 31,5 t/m 75) hebben en ik dus met de standaardmaten voor pvc niet uitkom.
Ik neem aan dat er hier meer mensen zijn die tegen hetzelfde aanlopen dus voor dat ik stad en land afzoek hoor ik graag van jullie hoe je dat opgelost hebt?
ik hoop dat jullie me aan goede tips kunnen helpen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat is de diameter aan de ingang van je stofzuiger? Je moet die diameter overal zien aan te houden en verkleinen aan de machines met een adapter, als je afwijkt dan verlies je druk.
Bij een droog-nat zuiger veronderstel ik dat het gaat om een LVHP (low volume, high pressure) systeem met een buis van max 50mm? Die zuigen een klein volume aan, maar door een kleine slang dus met een hoge druk. Vergroot je de slang bijvoorbeeld voor de vlakbank dan stort de hoge druk volledig in elkaar en zuig je niets meer af.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat de alleszuiger de stationaire machines niet aankan, loop ik ook tegenaan. Heb al eens zitten denken of een vaste (buiten) opstelling niet eenvoudig is te realiseren en dan met een flexibel vanaf het plafond voor handgereedschap of stationaire machine. Maar heb nog geen oplossing gevonden. En hoe beperk je het geluid dan. Je wilt immers je buren niet teveel tot overlast zijn.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Vergroot je de slang bijvoorbeeld voor de vlakbank dan stort de hoge druk volledig in elkaar en zuig je niets meer af.
Ik denk dat voor een stofzuiger buizen met een te grote diameter (+60mm) een te lage luchtsnelheid kunnen hebben met eventuele stofophoping in de buizen. Het uiteindelijke volume blijft wel behouden. Lange smalle buizen tasten uiteindelijk het volume wel aan, de lange smalle Festool buizen zouden daar een voorbeeld van kunnen zijn.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat is de diameter aan de ingang van je stofzuiger? Je moet die diameter overal zien aan te houden en verkleinen aan de machines met een adapter, als je afwijkt dan verlies je druk.
Bij een droog-nat zuiger veronderstel ik dat het gaat om een LVHP (low volume, high pressure) systeem met een buis van max 50mm? Die zuigen een klein volume aan, maar door een kleine slang dus met een hoge druk. Vergroot je de slang bijvoorbeeld voor de vlakbank dan stort de hoge druk volledig in elkaar en zuig je niets meer af.

De diameter van de slang is ongeveer 35 mm dus m'n afkortzagen en de bovenfrees kan ik met kleine aanpassingen wel passend krijgen maar m'n lintzaag heeft een opening van 59 en van de vlak-vandikte zijn de binnen-enbuitenmaten 69 en 75,5,
Dus je hebt het over adapters en dat ik wat moet aanpassen had ik wel bedacht maar waar vind ik die dan in de maat van de vandiktebank bijv?
Ik heb de hoop dat iemand op het forum weet waar je adapters in allerlei maten kan krijgen want het gewone pvc werk daar red ik het niet mee en ook de kleine adapters van bijv 32 naar 35 werken niet in dit geval.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik denk dat voor een stofzuiger buizen met een te grote diameter (+60mm) een te lage luchtsnelheid kunnen hebben met eventuele stofophoping in de buizen. Het uiteindelijke volume blijft wel behouden. Lange smalle buizen tasten uiteindelijk het volume wel aan, de lange smalle Festool buizen zouden daar een voorbeeld van kunnen zijn.

Het is maar voor hobbywerk dus ik hoef niet 3a5 mm per keer af te schaven maar ik kom met gewone pvc verloopstukken niet goed uit, in ieder geval niet voor de intzaag of de vlak-vandikte dus ik ben op zoek naar een soort verloopstukken naar m'n slangdiameter van ongeveer 35 mm.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Wat te denken van MDF rondjes voor de verschillende diameters van je machines en met een PVC mof van 32mm erin te lijmen ? dan is het nog een kwestie van een stukje pijp van 32 aan je slang monteren en je duwt hem overal in
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wat te denken van MDF rondjes voor de verschillende diameters van je machines en met een PVC mof van 32mm erin te lijmen ? dan is het nog een kwestie van een stukje pijp van 32 aan je slang monteren en je duwt hem overal in

Je brengt me wel op een idee ik ga in ieder geval erover prakkizeren, bedankt!
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Willem er zijn verschillende oplossingen voor afhankelijk wat je hebt liggen.

als je een stuk blik hebt (bijvoorbeeld van een ventilatorbuis) of een groot conservenblik 1x doorslikken en vlakmaken kan je deze konisch oprollen en vastzetten met een technisch rubberkit als lijm. , de buis in de lengterichting bij het uiteinde inslijpen een x of 10 deze span je dan op de maat die je wilt en een slangklem eromheen wat tape over de doorslepen buizen draaien en je bent er al. Kijk maar aan de binnenkant van een Gardena fitting de slang vasthoudt dan begrijp je mij beter.
ook kan je evenzoeken voor lasbochten en trompstukken zijn niet duur waar die verjongingen al in zitten.
met stroken een verjongdebuis van hout lijmen werkt ook.

je kan ook een schuifhub maken waarin al die slangen samenkomen aan de onderkant in een plank bovenzijde vlak houden en daar je zuigebuis opaansluiten met een gljmof de bovenste gljmof verstel je elke keer weer naar de machine die je wil gebruiken


hier een voorbeeld image.jpg
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Leuk topic! Helaas geen goed antwoord loop tegen hetzelfde probleem aan! Ben benieuwd wat voor oplossingen er komen!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik kwam een soort schuifmof tegen en daar paste dan weer een verloopstuk op van pvc dus voor m'n vandiktebank ben ik voorzien.
M'n lintzaag wil ik zoals werd voorgesteld van multiplex een soort mof van maken waar dan weer de nat- droogzuiger op past dus als het goed is ben ik klaar.
In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor de tips en het meedenken.

Aan Gerlof Groen; wellicht kan je zelf een nieuw draadje over dit onderwerp plaatsen, succes in ieder geval.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Misschien niet de meest ambachtelijke oplossing van allemaal maar wat is er tegen eventueel 3D printen van een reducer? (of er eentje draaien?) buiten druk/volume vraag.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik liep een tijd geleden tegen min of meer hetzelfde probleem aan en heb het opgelost met een heule grote krimpkous. Deze wel via ebay in China besteld, want ik had 100mm nodig en dat is in Nederland schreeuwend duur... Jij hebt wellicht een kleinere diameter nodig. Wat hieraan wel lastig is, is het mooi gelijkmatig krijgen van het verloop gedeelte. het heeft mij een paar pogingen gekost, maar is redelijk gelukt
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je zult voor lintzaag en schaafmachine vooral baat hebben bij een groot debiet (vaak staat het aanbevolen debiet erop, bijvoorbeeld 1000 m3/h) Je gaat dat met een alleszuiger bij lange na niet halen.
Een te grote buis aan de alleszuiger zal resulteren in een te lage stroomsnelheid waardoor het vuil mogelijk niet wordt meegenomen in de luchtstroom.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik zag net nog in een amerikaans blad een tip staan, boor in een tennisbal met een gatenzaag aan 2 kanten een gat, 1 die op de slang past en 1 die op de machine past, allebei net te krap natuurlijk, maar idee staat me wel aan, voor alle machines kun je eventueel ook nog onder een hoek weg met de slang.
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Al puzzelend en na een rondje langs vertrouwde ijzer- witgoed- en gereedschapszaken kwam ik in ieder geval deze handige dingen tegen (naam?), die precies ervoor zorgde dat de Karcher snuit in de Inca lintzaag past. Zijn in meerdere maten verkrijgbaar.
IMG_9088.jpg

IMG_9089.jpg
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Gunters en Meuser, het kwam uit de hoek van water-aansluitingen. En blijk ik de bon ook nog in mijn zak te hebben: het is een closetsok van Wisa, wit rubber, 55x44mm; googelen zie ik dat er verschillende modellen (en maten) zijn, maar wel allemaal van zacht rubber. Check op google 'closetsok van Wisa' en kijk bij de afbeeldingen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.