tips en advies over stofafzuiging

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
@Joris,
Ik heb de Scheppach HA1600 afzuiger, deze staat niet meer op hun site, maar afgaand op de karakteristieken moet het omzeggens dezelfde zijn als de HA1800.
Deze van mij: onderdruk 1000Pa, debiet 1150m³/h opgenomen vermogen 550W nuttig vermogen 340W, diameter slang ook 10cm.
Voor mijn gebruik voldoet deze prima. Ik heb ook de HA1000 overwogen, maar die leek me te licht slechts 183 m³/h tegenover 1150 m³/h.
Alles hangt er natuurlijk van af wat je ermee wil gaan doen. Ik gebruik hem op een vlak en vandiktebankje (Metabo HC260), mijn zaagtafel (Festool CMS TS55) en mijn freestafeltje (zelfbouw met Triton TRA001). Ik ben er tevreden over, voldoende afzuigdebiet maar wel wat lawaaierig (maar dat zijn die dingen allemaal wel denk ik:confused:).
Omdat het toestel zelf niet is uitgerust met een inschakelautomaat heb ik deze toegevoegd. Dit sterk aan te raden, ik zou dat niet meer willen missen:cool:.
Ik gebruik wel geen cycloon in combinatie met deze zuiger. Ik zie daar ook het nut niet van in. Alle schaafsel etc komt direkt in de zak onderaan terecht en er komt heel weinig stof door de zak heen. Geen zwarte zakdoek als je je neus snuit na een middagje schaven. Mocht je d'r toch een cycloon voor willen zetten, zal dat wel tot minder stofafgifte leiden, je kan dan de zak voor de krullen vervangen door een tweede stofzak. Je hebt dan minder stof te filteren -want reeds gevangen door de cycloon- en dubbel zoveel filteroppervlakte:).
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes,
Pascal
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik heb van de week een cycloon binnen gekregen vanuit china, via ebay gekocht. http://www.ebay.com/itm/Cyclone-Dus...hash=item43d7659aa8:m:mT0kqoYXi3ZwNWEsCqf6-NQ

eerste testjes ermee zagen er goed uit. Met mijn nat-droogzuiger een emmer zaagsel opgezogen. Naderhand kon ik niet echt iets terugvinden in mijn stofzuiger, dus dat gaf voor mij een goed gevoel. Fijnstof kan ik niet echt iets over zeggen, was even een snel testje om te zien of het werkte.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Fijnstof gaat er nog wel door.
Niet snel hoor.
Kan zelf zonder stofzuigerzak en alleen de filter in de zuiger prima draaien.
Afentoe filter even uitblazen buiten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.