Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43

tips en advies over stofafzuiging

Ik zit met m'n stofafzuiging te k....n en ik zoek een goede oplossing.
    Vroeger toen ik nog ruimte had werkte ik met een grotere stofafzuiging voor m'n Robland combi en een nat- droogzuiger voor m'n afkortzagen en zo.
    Nu ik alleen een schuur heb en al ruimte te kort heb zit ik met de afzuiging te prutsen.
    Ik heb geen ruimte meer voor een grote afzuiging dus heb ik nu een nieuwe nat-droogzuiger en één slang.
    Ik wil daar de komende tijd nog een cycloonfilter tussen zetten maar waar het om gaat is dat m'n beide afkortzagen, m'n bovenfrees, m'n lintzaag en m'n vlakbank allemaal andere maten (van 31,5 t/m 75) hebben en ik dus met de standaardmaten voor pvc niet uitkom.
    Ik neem aan dat er hier meer mensen zijn die tegen hetzelfde aanlopen dus voor dat ik stad en land afzoek hoor ik graag van jullie hoe je dat opgelost hebt?
    ik hoop dat jullie me aan goede tips kunnen helpen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Wat is de diameter aan de ingang van je stofzuiger? Je moet die diameter overal zien aan te houden en verkleinen aan de machines met een adapter, als je afwijkt dan verlies je druk.
    Bij een droog-nat zuiger veronderstel ik dat het gaat om een LVHP (low volume, high pressure) systeem met een buis van max 50mm? Die zuigen een klein volume aan, maar door een kleine slang dus met een hoge druk. Vergroot je de slang bijvoorbeeld voor de vlakbank dan stort de hoge druk volledig in elkaar en zuig je niets meer af.

Dat de alleszuiger de stationaire machines niet aankan, loop ik ook tegenaan. Heb al eens zitten denken of een vaste (buiten) opstelling niet eenvoudig is te realiseren en dan met een flexibel vanaf het plafond voor handgereedschap of stationaire machine. Maar heb nog geen oplossing gevonden. En hoe beperk je het geluid dan. Je wilt immers je buren niet teveel tot overlast zijn.
    Met vriendelijke groet, Ronald

@Hunto, Forumlid Sjuul deed dit voor een compressor..https://www.youtube.com/watch?t=1&v=OxhK-aV_8y8
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    Vergroot je de slang bijvoorbeeld voor de vlakbank dan stort de hoge druk volledig in elkaar en zuig je niets meer af.
    Ik denk dat voor een stofzuiger buizen met een te grote diameter (+60mm) een te lage luchtsnelheid kunnen hebben met eventuele stofophoping in de buizen. Het uiteindelijke volume blijft wel behouden. Lange smalle buizen tasten uiteindelijk het volume wel aan, de lange smalle Festool buizen zouden daar een voorbeeld van kunnen zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    Wat is de diameter aan de ingang van je stofzuiger? Je moet die diameter overal zien aan te houden en verkleinen aan de machines met een adapter, als je afwijkt dan verlies je druk.
    Bij een droog-nat zuiger veronderstel ik dat het gaat om een LVHP (low volume, high pressure) systeem met een buis van max 50mm? Die zuigen een klein volume aan, maar door een kleine slang dus met een hoge druk. Vergroot je de slang bijvoorbeeld voor de vlakbank dan stort de hoge druk volledig in elkaar en zuig je niets meer af.
    De diameter van de slang is ongeveer 35 mm dus m'n afkortzagen en de bovenfrees kan ik met kleine aanpassingen wel passend krijgen maar m'n lintzaag heeft een opening van 59 en van de vlak-vandikte zijn de binnen-enbuitenmaten 69 en 75,5,
    Dus je hebt het over adapters en dat ik wat moet aanpassen had ik wel bedacht maar waar vind ik die dan in de maat van de vandiktebank bijv?
    Ik heb de hoop dat iemand op het forum weet waar je adapters in allerlei maten kan krijgen want het gewone pvc werk daar red ik het niet mee en ook de kleine adapters van bijv 32 naar 35 werken niet in dit geval.
    Laatst gewijzigd door willem1958; 13-09-15 om 22:05.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damien Bekijk Berichten
    Ik denk dat voor een stofzuiger buizen met een te grote diameter (+60mm) een te lage luchtsnelheid kunnen hebben met eventuele stofophoping in de buizen. Het uiteindelijke volume blijft wel behouden. Lange smalle buizen tasten uiteindelijk het volume wel aan, de lange smalle Festool buizen zouden daar een voorbeeld van kunnen zijn.
    Het is maar voor hobbywerk dus ik hoef niet 3a5 mm per keer af te schaven maar ik kom met gewone pvc verloopstukken niet goed uit, in ieder geval niet voor de intzaag of de vlak-vandikte dus ik ben op zoek naar een soort verloopstukken naar m'n slangdiameter van ongeveer 35 mm.

Wat te denken van MDF rondjes voor de verschillende diameters van je machines en met een PVC mof van 32mm erin te lijmen ? dan is het nog een kwestie van een stukje pijp van 32 aan je slang monteren en je duwt hem overal in

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door techcom Bekijk Berichten
    Wat te denken van MDF rondjes voor de verschillende diameters van je machines en met een PVC mof van 32mm erin te lijmen ? dan is het nog een kwestie van een stukje pijp van 32 aan je slang monteren en je duwt hem overal in
    Je brengt me wel op een idee ik ga in ieder geval erover prakkizeren, bedankt!

Willem er zijn verschillende oplossingen voor afhankelijk wat je hebt liggen.

als je een stuk blik hebt (bijvoorbeeld van een ventilatorbuis) of een groot conservenblik 1x doorslikken en vlakmaken kan je deze konisch oprollen en vastzetten met een technisch rubberkit als lijm. , de buis in de lengterichting bij het uiteinde inslijpen een x of 10 deze span je dan op de maat die je wilt en een slangklem eromheen wat tape over de doorslepen buizen draaien en je bent er al. Kijk maar aan de binnenkant van een Gardena fitting de slang vasthoudt dan begrijp je mij beter.
    ook kan je evenzoeken voor lasbochten en trompstukken zijn niet duur waar die verjongingen al in zitten.
    met stroken een verjongdebuis van hout lijmen werkt ook.

je kan ook een schuifhub maken waarin al die slangen samenkomen aan de onderkant in een plank bovenzijde vlak houden en daar je zuigebuis opaansluiten met een gljmof de bovenste gljmof verstel je elke keer weer naar de machine die je wil gebruiken

hier een voorbeeld image.jpg

Forum Rechten