Sloep restauratie

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Praat eens met een (traditionele) jachtbouwer. Hij zal aangeven dat je maar 1 kant in de epoxy moet zetten. Epoxy sluit af en het is belangrijk dat het hout moet kunnen ademen. Als je twee kanten in de epoxy zet sluit je het af en dan ben je over een paar jaar weer aan de beurt. Niet voor niets wordt epoxy afwerking ook wel "doodskleed" genoemd.
 

Gijsbeurt

Nieuw lid
25 dec 2015
4
0
Bedankt Tuoh,

Ik heb het eens opgezocht en idd essen word redelijk vaak gebruik voor spanten.
Ik ben geholpen ik dank u.
 
P

Pylk

Guest
Praat eens met een (traditionele) jachtbouwer. Hij zal aangeven dat je maar 1 kant in de epoxy moet zetten. Epoxy sluit af en het is belangrijk dat het hout moet kunnen ademen. Als je twee kanten in de epoxy zet sluit je het af en dan ben je over een paar jaar weer aan de beurt. Niet voor niets wordt epoxy afwerking ook wel "doodskleed" genoemd.

Dat laatste geldt voor polyester. Polyester is iets poreus en laat het water door, epoxy is niet waterdoorlaatbaar en sluit het hout goed af van het water. Als je epoxy gebruikt dan kun je dat aan beide kanten gebruiken een beschadiging moet je echter direct afsluiten om indringen van water te voorkomen. Met wat googlen op "boot restaureren epoxy" kom je collega's van jou tegen die de boot van binnen en van buiten in de epoxy zetten, dat geeft bescherming en stevigheid.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik ken ze en ze zijn allemaal van een koude kermis thuis gekomen. Soit, het kan een jaar of vijf, zes duren, mischien zelfs zeven duren, maar dan ben je aan de beurt.
Persoonlijk zou ik de buitenzijde in de epoxy zetten en de binnenzijde in een goede ademende bootlak.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Buitenzijde epoxy en binnenzijde in de lijnolie; tijdens de restauratie helpt dat al om het te ver uitdrogen tegen te gaan. Vroeger gebeurde dit al tijdens de bouw van een schip: hield ook mooi het stof vast.
Afwerking later binnen met lijnolie met een beetje pigment erin voor de kleur: makkelijk herstellen en blijvend ademend; gewoon af en toe herhalen.
 

tuoh

Oud hout
Epoxy is voor de botenbouw een zeer goed product mits het op de juiste manier word toegepast. Een nieuwe boot bouwen en afwerken met epoxy, dit zowel binnen als buiten, is geen enkel probleem, sterker nog het geeft een (veel) sterker en duurzamer eindresultaat. MAAR, het hele bouwproces moet dan perfect uitgevoerd worden, de hele epoxy "schil" binnen en buiten moet absoluut en 100% dicht zijn, geen doorboringen, geen klinknagels erdoor, etc.. Alles moet vastgezet worden met fillets bijvoorbeeld.
Bij restauratie is dit nauwelijks haalbaar, een overnaadse romp krijg je binnenin nooit 100% dicht met epoxy, idem trouwens voor een karveel gebouwde romp met spanten, ook hier krijg je langs binnen de romp nooit 100% dicht. Water dat dan tussen de beide lagen komt te zitten is dodelijk voor de boot.

Bij onze vereniging hebben we een 75m2 liggen die door de laatste eigenaar een dikke 15 jaar geleden binnen en buiten in de epoxy gezet is, wel, dat is een ramp geworden. Binnen- en buitenkiel, doodhout, zandstroken, spantjes op het vlak, etc. tussen beide epoxylagen is het hout half vergaan tot pulp door ingesloten water!!!
Als we (vermoedelijk) volgend jaar beginnen met de restauratie word dat een halve nieuwbouw vrees ik, als er nog iets van te maken is tenminste. Immers, alle epoxy moet eraf gekrabd worden en dat word een klote klus waar niemand om staat te springen.

Bij een restauratie is het veel beter om enkel de buitenzijde in de epoxy te zetten en de binnenzijde ademend af te werken. Bij de grotere houten boten langs binnen onder de waterlijn nooit alleen lijnolie gebruiken! maar een conserveermiddel, of een mix van lijnolie met conserveermiddel (Tenco) 1/1. Hier enkel lijnolie gebruiken geeft een grote(ere) kans op schimmelvorming! Zeker Eiken is hier heel gevoelig aan.
 

Gijsbeurt

Nieuw lid
25 dec 2015
4
0
Kijk weer het één en ander geleerd.
Iedereen zegt wat anders over epoxy, maar ik ga dan maar voor enkel de buitenkant maakt alles wat makkelijker voor mij.
En dan is het afwachten wie van jullie gelijk gaat hebben :D.
Eiken planken zijn er in overvloed en essen blijkbaar (na 2 weken zoeken) een stuk minder of heel duur.
 
P

Pylk

Guest
....Bij onze vereniging hebben we een 75m2 liggen die door de laatste eigenaar een dikke 15 jaar geleden binnen en buiten in de epoxy gezet is, wel, dat is een ramp geworden. Binnen- en buitenkiel, doodhout, zandstroken, spantjes op het vlak, etc. tussen beide epoxylagen is het hout half vergaan tot pulp door ingesloten water!!!
Als we (vermoedelijk) volgend jaar beginnen met de restauratie word dat een halve nieuwbouw vrees ik, als er nog iets van te maken is tenminste. Immers, alle epoxy moet eraf gekrabd worden en dat word een klote klus waar niemand om staat te springen....

Epoxy wordt zachter als je het warm maakt. Ik heb vorig voorjaar de epoxyplamuur, die in slechte staat was, van mijn stalen zeeschouw af gekrabd met behulp van een verfföhn en een regiment oude beitels. Het was een gigaklus, maar het resultaat maakt me wel blij:eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.