Sloep restauratie

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Beste lezer,

Ik ben al een tijdje lid van dit forum maar meer als volger en beleef daar ook veel plezier aan, vooral hout in de jacht-en botenbouw heeft mijn intresse.
Ik werk als zelfstandig timmerman en doe vooral het uitbreiden van woningen, maar ook deuren afhangen en inbraakbeveiliging behoort tot de werkzaamheden.

Ik heb onlangs een sloep gekocht en wil deze restaureren.
Sloep is 8.3mtr lang en heeft een Yanmar inboard dieseltje van 16PK.

WP_20150906_005.jpg
Ik wil graag de banken weghalen en dan een rondzit maken, ik weet dat de banken nu deel uitmaken van de constructie maar er zal vast een oplossing zijn. Zal ik gewoon nieuwe spanten maken of kan ik de constructie opvangen met de nieuwe rondzit (extra tussenschotten)

Het dek gaat er ook af en wil ik voorzien van nieuw teak, mocht iemand een betaalbaar adresje hiervoor hebben dan hoor ik dat graag;-)

Half oktober gaat de boot in de winterstalling in een jachthaven in Uitgeest en daar kan/mag ik er ook aan werken.

Ik zal proberen regelmatig foto's te posten en verslag te doen.

Op -of aanmerkingen hoor ik natuurlijk ook graag, alles is welkom.

Groetjes,

Martin de Vries
Prolocks.nl
 
A

Athanor

Guest
Dat wordt een leuke klus, waarin ik zeer geïnteresseerd ben. Dus een mooi verslag met veel foto's word zéér gewaardeerd!

Voor het blokrooster dat ik enkele jaren geleden maakte heb ik globaal de prijzen vergeleken; variëren grofweg van € 4000,- per M3 tot ruim € 8000,- Ik heb bij Miedema Nautic in Leeuwarden gekocht voor € 5600,- en dan een goede kwaliteit, zij leveren veel aan de jachtbouw. De kwaliteit die je voor de lagere prijzen koopt vertrouw ik niet, vaak plantageteak:( dan maar wat meer voor een dekje en weten dat je er jaren mee vooruit kunt is mijn idee......

Succes met het project!

Fons
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo Fons,

Dank voor je reactie, ik zalzeker even kijken voor dat teakhout, ik heb niet veel nodig dus prijs is over heen te komen ;-)
Ik hoop ik nog wat tips van forumleden krijg over het weghalen van de banken en daarmee het opvangen van de constructie.

Gr, Martin
 

tuoh

Oud hout
Doften eruit en banken erin zou moeten lukken als de constructie van de romp het toelaat tenminste. Hoe is de romp opgebouwd? Welk bouwmateriaal is er gebruikt? Wat is de grootste breedte? Mooie klus kan dat gaan worden, het ziet er een klassieker uit.
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Dank Tuoh,

Doften..... uhh even opgezocht hoor ;-) de romp is van hout en er zijn geen grove spanten gebruikt, ik wil in de nieuwe rondzit versterking opnemen, het dek gaat er af want dat is helemaal niets meer, al lijkt dat op de foto mee te vallen. Als het dek er af is gaat daar eerst een multiplex plaat op, verlijmd/verschroefd en daarna zal ik dat gaan voorzien van een teakdek.
Wellicht dat rondom multiplex ook al meehelpt aan de constructie.
Naast de banken komen aan weerszijde ook nog kastjes zodat ik ook daar iets van constructie in kan verwerken.
De boot gaat week 44 in de winterstalling en dan zal ik meer foto's posten.

Gr, Martin
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Nog even een update van de werkzaamheden aan de sloep.

De sloep is toch wel in een slechtere staat dan aanvankelijk gedacht. Er is één grote plek die helemaal opnieuw gemaakt moet worden en voor de rest is het wel te overzien.
Aanvankelijk waren we begonnen met de verfbrander en de krabber maar dit viel erg tegen, de verf liet zich niet echt verwijderen. en verrassing is wel dat het een mahonie houten sloep is en koper genageld.

Uiteindelijk hebben we de sloep ontdaan van het gehele dek, de motor en besturing, eigenlijk kan je wel zeggen dat er een hele grote badkuip is overgebleven en die is dan nog lek ook:rolleyes:.

Afgelopen zaterdag hebben we haar gestraald aan zowel de buiten- als binnenkant en het resultaat is heel bevredigend. Nu kunnen we beginnen met de restauratie/renovatie.
Uiteindelijk gaat ze aan zowel de buiten- als binnenkant volledig in de epoxy, voor sommige is dat wellicht 'not done' maar ze moet te lang op de kant liggen en de krimp is dan aanzienlijk en werken aan je bootje is natuurlijk leuk maar uiteindelijk ga ik liever varen als klussen aan de boot.

Eerst maar gaten dichten en schuren....... veel schuren want het stralen zorgt wel voor een ruw oppervlakte.

Op- en aaanmerkingen zijn altijd welkom.IMG-20151012-WA0001.jpgIMG-20151012-WA0006.jpgWP_20151029_004.jpgWP_20151012_017.jpgWP_20151018_002.jpgWP_20151018_005.jpgWP_20151029_005.jpgWP_20151028_004.jpgWP_20151029_008.jpgWP_20151029_012.jpgWP_20151031_002.jpgWP_20151031_008.jpgWP_20151031_009.jpg
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Nou we zijn weer een stuk verder, ik heb een aantal rotte delen verwijderd (best veel) en voordat ik dat ga repareren ligt ze onder een afdekzeil met een bouwdroger. Vochtmeter slaat wel erg ver uit. Restvochtpercentage moet naar de 12 a 14% voordat ze in de epoxy gaat. Even geduld opbrengen dus............ Ondertussen maar een stoombox maken en hout vlak en van dikte schaven.WP_20151111_001.jpgWP_20151111_002.jpgWP_20151108_002.jpgWP_20151108_001.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige klus!! En mooi dat deze oude mahonie dame een nieuw leven krijgt! Je zou voor hetzelfde budget bijna nieuw kunnen bouwen (en multiplex) dus dit verplicht je wel om het echt goed te doen om een boot te maken die weer heel lang mee kan!! Ben echt benieuwd naar het vervolg!

jaap
 
A

Athanor

Guest
Beste Sevos,

Maandag gaat de boot uit het water en ga ik beginnen met de werkzaamheden. hoeveel teak heb je liggen en wat is de afmeting en uiteraard niet geheel onbelangrijk, wat wil je er voor hebben?

Groetjes,

Martin

Sevos is sinds zijn bercht niet meer op het forum geweest, waarschijnlijk een eendagsvlieg.....

Fons
 
A

Athanor

Guest
Dit is een echte uitdaging! De beschadigingen zijn dusdanig groot dat je ook flinke restauratie aan de constructie van de boot moet doen. Zie ik het goed dat de motorfundering ook vervangen moet worden? En dan de spantjes, hoeveel moet je weer opnieuw stomen en er in zetten? Het is wel een mooie karveel gebouwde sloep hoor!

Veel succes, we blijven het volgen!

Fons
 
Laatst bewerkt:

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Beste Jaap en Athanor,

Dank voor jullie reactie, inderdaad is nieuw bouwen misschien voordeliger maar een sloep van deze afmeting en lijn vind je niet zo snel als bouwpakket. Restaureren dan maar ;-) de gaten in de romp zijn niet zo moeilijk te herstellen alleen de twee aan de achterzijde zie ik wel een beetje tegen op, De gaten ga ik dichten met eikenhout want dat had ik al een hele tijd liggen en aangezien de romp toch een kleur krijgt neem ik het verschil maar voor lief.
Ik denk dat er een spantje of 15 opnieuw gedaan worden. de rest is prima, de binnenkant hebben we ook gestraald dus alle schade of zwakke plekken waren goed te zien.
De motorfundatie is nog in goede staat, ook het stalen frame is na het stralen goed te zien en er is geen roest of zwakke plek te zien. De motor ligt al bij een monteur op de werkbank en krijgt nadat e.e.a nagekeken/vervangen is een fraai kleurtje.

Zodra er weer wat is te melden of te zien laat ik dat weer weten.
 
P

Pel

Guest
Martin, ik heb ooit slechtere opknappers gezien, dat ik dacht die krijgt dat nooit meer goed, maar als hij vaarklaar was, dan was het een plaatje. Geduld en een heleboel werklust dan komt het zeker goed, zo gauw als er schot in de zaak komt dan zie je het sloepje onder je handen veranderen. Ik wou dat ik je mee kon helpen, ik heb altijd een zwak voor scheepjes en alles wat op en in het water zit gehad, succes met de renovatie.

Groet pel.
 

Smarius

Nieuw lid
3 aug 2014
15
0
Berkel Enschot
Ik las dat je de boot nu ook aan het drogen bent tot een max. vochtpercentage in het hout van 12-14%?
zelf ben ik er nu ook mee bezig met een boesch junior. Plastic tent eromheen gebouwd in de garage, ventilator erin, ontvochters op de vloer met mechanische ontvochter er soms bijgeschakeld.
Maar het is vooral lang wachten. Nu al kleine 2 maanden, van 30% vocht terug gebracht naar een 16-18%.

hoe snel gaat dit bij jou met een proff ontvochter?
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Bij mij gaat het wel iets sneller maar nog lang niet snel genoeg, de romp is inmiddels droog genoeg, maar de kiel is en ander verhaal. Aan de achterzijde heeft d kiel veel last gehad van inwatering en is daardoor heel erg nat, de vochtmeter kon het niet eens registreren :( de kiel is daar ook ca. 12cm breed dus dat gaat nog wel even duren. Ik heb nog wel even contact gehad met de fabrikant van de droger en die vertelde mij dat de droger onder de boot moet staan en de afvoerslang uiteraard naar buiten. Inmiddels heb ik 40ltr water opgevangen, Of dit komt uit de boot of de betonvloer is nu extreem droog Whahaha:D
 

Gijsbeurt

Nieuw lid
25 dec 2015
4
0
Beste Martin666.

Ik ben ook bezig met een sloep te restaureren.
Nu las ik net je berichten en daar in kwam ik tegen dat je eiken ging gebruiken en alles in epoxy wilt zetten.
Nu heb ik daar ook een probleem mee want ik weet, (heb eerder gelezen) dat epoy en eiken niet (goed) samen gaan van wegen de looizuren ofzo.

Dus ik wou je ff op de hoogte stellen.

Succes met de restauratie.

(heeft iemand hier nog een tip voor mij als vervanging van eiken houten spanten?)

Groet,

Gijs
 

Martin66

Actieve deelnemer
7 dec 2012
59
0
IJmuiden
www.baasboards.nl
Hallo Gijs,

Dank voor je berichtje, dit wist ik nog niet.
Jammer want ik had nog mooi wat eiken liggen en het is ook nog goed buigbaar na het stomen. Gelukkig was ik er nog niet mee begonnen.
Op zoek naar mahonie, weet jij of dat ook goed te buigen is?

Groetjes,

Martin
 

Gijsbeurt

Nieuw lid
25 dec 2015
4
0
Ik ben zelf maar een beginner met het restaureren van boten.
Daarom ben ik ook begonnen om op forums te zoeken. (zo kwam ik hier)
Dus ik moet ook alles opzoeken.
Ben wel tegen gekomen dat je gewoon het zelfde soort hout moet gebruiken waar de gangen al van gemaakt zijn.
Dit in verband met het werken van het hout.

Op de vraag, weet jij of dat ook goed te buigen is? kan ik je geen antwoord geven.
Er zijn mahonie gebouwde schepen dus neem aan dat het hout te buigen is.

Ik zoek het meeste over houtsoorten hier.

http://www.af.nl/voorraad/massief/mahonie/

Hopelijk heb je weer wat aan mijn gebrabbel :)

 

tuoh

Oud hout
Meestal zijn bij houten (overnaadse) bootjes gangen en spanten uit een verschillende houtsoort. Mahonie gangen met Essen spantjes zie je veel, Eiken gangen met Essen ook, maar ook Eiken spanten en Mahonie gangen kom je tegen, keuze zat dus.
Tropische houtsoorten plooien meestal moeilijk tot zeer moeilijk, daar is de aanwezige kruisdraad debet aan. Als geplooide spantjes ga je daarom meestal Essen tegenkomen en in mindere mate soms eiken. Maar deze houtsoort is toch minder geschikt hiervoor dan Essen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.