Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Onderwerp: Sloep restauratie

  1. #1

    Sloep restauratie

    Beste lezer,

    Ik ben al een tijdje lid van dit forum maar meer als volger en beleef daar ook veel plezier aan, vooral hout in de jacht-en botenbouw heeft mijn intresse.
    Ik werk als zelfstandig timmerman en doe vooral het uitbreiden van woningen, maar ook deuren afhangen en inbraakbeveiliging behoort tot de werkzaamheden.

    Ik heb onlangs een sloep gekocht en wil deze restaureren.
    Sloep is 8.3mtr lang en heeft een Yanmar inboard dieseltje van 16PK.

    WP_20150906_005.jpg
    Ik wil graag de banken weghalen en dan een rondzit maken, ik weet dat de banken nu deel uitmaken van de constructie maar er zal vast een oplossing zijn. Zal ik gewoon nieuwe spanten maken of kan ik de constructie opvangen met de nieuwe rondzit (extra tussenschotten)

    Het dek gaat er ook af en wil ik voorzien van nieuw teak, mocht iemand een betaalbaar adresje hiervoor hebben dan hoor ik dat graag;-)

    Half oktober gaat de boot in de winterstalling in een jachthaven in Uitgeest en daar kan/mag ik er ook aan werken.

    Ik zal proberen regelmatig foto's te posten en verslag te doen.

    Op -of aanmerkingen hoor ik natuurlijk ook graag, alles is welkom.

    Groetjes,

    Martin de Vries
    Prolocks.nl

  2. #2
    Athanor
    Guest
    Dat wordt een leuke klus, waarin ik zeer geïnteresseerd ben. Dus een mooi verslag met veel foto's word zéér gewaardeerd!

    Voor het blokrooster dat ik enkele jaren geleden maakte heb ik globaal de prijzen vergeleken; variëren grofweg van € 4000,- per M3 tot ruim € 8000,- Ik heb bij Miedema Nautic in Leeuwarden gekocht voor € 5600,- en dan een goede kwaliteit, zij leveren veel aan de jachtbouw. De kwaliteit die je voor de lagere prijzen koopt vertrouw ik niet, vaak plantageteak dan maar wat meer voor een dekje en weten dat je er jaren mee vooruit kunt is mijn idee......

    Succes met het project!

    Fons

  3. #3
    Hallo Fons,

    Dank voor je reactie, ik zalzeker even kijken voor dat teakhout, ik heb niet veel nodig dus prijs is over heen te komen ;-)
    Ik hoop ik nog wat tips van forumleden krijg over het weghalen van de banken en daarmee het opvangen van de constructie.

    Gr, Martin

  4. #4
    Doften eruit en banken erin zou moeten lukken als de constructie van de romp het toelaat tenminste. Hoe is de romp opgebouwd? Welk bouwmateriaal is er gebruikt? Wat is de grootste breedte? Mooie klus kan dat gaan worden, het ziet er een klassieker uit.

  5. #5
    Dank Tuoh,

    Doften..... uhh even opgezocht hoor ;-) de romp is van hout en er zijn geen grove spanten gebruikt, ik wil in de nieuwe rondzit versterking opnemen, het dek gaat er af want dat is helemaal niets meer, al lijkt dat op de foto mee te vallen. Als het dek er af is gaat daar eerst een multiplex plaat op, verlijmd/verschroefd en daarna zal ik dat gaan voorzien van een teakdek.
    Wellicht dat rondom multiplex ook al meehelpt aan de constructie.
    Naast de banken komen aan weerszijde ook nog kastjes zodat ik ook daar iets van constructie in kan verwerken.
    De boot gaat week 44 in de winterstalling en dan zal ik meer foto's posten.

    Gr, Martin

  6. #6
    Ik heb nog wel wat teak

  7. #7
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sevos000 Bekijk Berichten
    Ik heb nog wel wat teak

    Beste Sevos,

    Maandag gaat de boot uit het water en ga ik beginnen met de werkzaamheden. hoeveel teak heb je liggen en wat is de afmeting en uiteraard niet geheel onbelangrijk, wat wil je er voor hebben?

    Groetjes,

    Martin

  8. #8
    Nog even een update van de werkzaamheden aan de sloep.

    De sloep is toch wel in een slechtere staat dan aanvankelijk gedacht. Er is één grote plek die helemaal opnieuw gemaakt moet worden en voor de rest is het wel te overzien.
    Aanvankelijk waren we begonnen met de verfbrander en de krabber maar dit viel erg tegen, de verf liet zich niet echt verwijderen. en verrassing is wel dat het een mahonie houten sloep is en koper genageld.

    Uiteindelijk hebben we de sloep ontdaan van het gehele dek, de motor en besturing, eigenlijk kan je wel zeggen dat er een hele grote badkuip is overgebleven en die is dan nog lek ook.

    Afgelopen zaterdag hebben we haar gestraald aan zowel de buiten- als binnenkant en het resultaat is heel bevredigend. Nu kunnen we beginnen met de restauratie/renovatie.
    Uiteindelijk gaat ze aan zowel de buiten- als binnenkant volledig in de epoxy, voor sommige is dat wellicht 'not done' maar ze moet te lang op de kant liggen en de krimp is dan aanzienlijk en werken aan je bootje is natuurlijk leuk maar uiteindelijk ga ik liever varen als klussen aan de boot.

    Eerst maar gaten dichten en schuren....... veel schuren want het stralen zorgt wel voor een ruw oppervlakte.

    Op- en aaanmerkingen zijn altijd welkom.IMG-20151012-WA0001.jpgIMG-20151012-WA0006.jpgWP_20151029_004.jpgWP_20151012_017.jpgWP_20151018_002.jpgWP_20151018_005.jpgWP_20151029_005.jpgWP_20151028_004.jpgWP_20151029_008.jpgWP_20151029_012.jpgWP_20151031_002.jpgWP_20151031_008.jpgWP_20151031_009.jpg

  9. #9
    Nou we zijn weer een stuk verder, ik heb een aantal rotte delen verwijderd (best veel) en voordat ik dat ga repareren ligt ze onder een afdekzeil met een bouwdroger. Vochtmeter slaat wel erg ver uit. Restvochtpercentage moet naar de 12 a 14% voordat ze in de epoxy gaat. Even geduld opbrengen dus............ Ondertussen maar een stoombox maken en hout vlak en van dikte schaven.WP_20151111_001.jpgWP_20151111_002.jpgWP_20151108_002.jpgWP_20151108_001.jpg

  10. #10
    Prachtige klus!! En mooi dat deze oude mahonie dame een nieuw leven krijgt! Je zou voor hetzelfde budget bijna nieuw kunnen bouwen (en multiplex) dus dit verplicht je wel om het echt goed te doen om een boot te maken die weer heel lang mee kan!! Ben echt benieuwd naar het vervolg!

    jaap

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top