multiplex op maat 'zagen' met een bovenfrees?

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Tot nu toe zaag ik multiplex (meestal jumbo mahonie) op maat met een Japanse zaag van het type Ryoba: schulpen met de ene kant en afkorten met de andere kant). Dat gaat prima en heel vlot met 6 mm en 8mm dikte. Nu moet ik een aantal stukken van 12mm dik zagen. Schulpen zal wel redelijk vlot gaan, maar afkorten een stuk minder.

Ik heb geen invalzaag (beetje terughoudend met aanschaf) maar wel een bovenfrees. Is het een idee om met een bovenfrees en geleidelineaal de stukken op maat te maken? En zoja, wat zou je dan kiezen voor freesje? Het splintervrij houden van boven en onder
is heel erg belangrijk voor me.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik gebruik regelmatig een Ryoba en meestal kort ik ook af met de grove vertanding omdat het een stuk sneller gaat dan met de fijne vertanding.
Ik doe dan bijv 2 cm hardhout en van de week nog een stukje multiplex van 12 mm en geen splinters dus ik zie geen probleem waarom je 12 mm multiplex niet zou kunnen afkorten met de ryoba.
Je kan eventueel eerst een zaagsnede maken met de fijne vertanding en dan verder met de grove vertanding en de onderkant afplakken met een stukje schilderstape maar met gewoon rustig zagen zonder druk uit te oefenen lukt het mij prima.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
ik zou proberen iemand in de buurt te vinden met een cirkelzaag of tafel.
huren kan ook maar lange lengtes frezen (op volle diepte) lijkt me niet de manier.....
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank je wel voor jullie antwoorden.
Het was maar een idee. De reden is dat als ik in dit materiaal een groef frees ik echt heel nette, splintervrije randen krijg.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Beetje afhankelijk van hoe splintervrij je het wilt hebben haal je goed resultaat met een scherp blad (en het juiste) op de cirkelzaag en/of gebruikmakend van een voorritser. Wat wel kan is het eerst grof zagen en daarna even netjes maken met je frees... .dan hoef je er niet helemaal doorheen maar hou je wel een "net" randje over. (datgezegd heb ik altijd wel wat aan te merken op mijn freesrandjes....)
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Lukt prima met de frees ! Heb dit een tijdje zo gedaan maar heb me redelijk snel een invalzaag aangeschaft gezien het me gewoon te lang duurde met de frees :)
Ik raad je wel aan om eerst grof met bv een wipzaag ongeveer 3mm van de zaagsnede te zagen zodat je frees slechts weinig weg hoeft te halen.
Ikzelf gebruikte een frees van 12mm denk ik en gaf me steeds mooie splintervrije snedes ;)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik gebruik regelmatig een Ryoba en meestal kort ik ook af met de grove vertanding omdat het een stuk sneller gaat dan met de fijne vertanding.
Ik doe dan bijv 2 cm hardhout en van de week nog een stukje multiplex van 12 mm en geen splinters dus ik zie geen probleem waarom je 12 mm multiplex niet zou kunnen afkorten met de ryoba.
Je kan eventueel eerst een zaagsnede maken met de fijne vertanding en dan verder met de grove vertanding en de onderkant afplakken met een stukje schilderstape maar met gewoon rustig zagen zonder druk uit te oefenen lukt het mij prima.

Willem, het zijn trekzagen. De splinterzijde zal aan de boven kant zijn. Lijkt mij dat de tape dan op de bovenkant bevestigd moet worden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Willem, het zijn trekzagen. De splinterzijde zal aan de boven kant zijn. Lijkt mij dat de tape dan op de bovenkant bevestigd moet worden.

Hoi Con, ik heb zelf pas geleden multiplex gezaagd zonder tape en geen splinters maar wat je zegt, ik weet 't niet; of je nou duwt of trekt het gaat toch om uitbraak van splinters?
Als je maar rustig begint en eventueel eerst met de fineer vertanding.
Je kan als je met tape wilt werken ook zowel boven als onder een stukje tape plakken.
Wellicht kan je me uitleggen waarom alleen boven afgeplakt moet worden (voor zover dat nodig is)
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Hoi Con, ik heb zelf pas geleden multiplex gezaagd zonder tape en geen splinters maar wat je zegt, ik weet 't niet; of je nou duwt of trekt het gaat toch om uitbraak van splinters?
Als je maar rustig begint en eventueel eerst met de fineer vertanding.
Je kan als je met tape wilt werken ook zowel boven als onder een stukje tape plakken.
Wellicht kan je me uitleggen waarom alleen boven afgeplakt moet worden (voor zover dat nodig is)

Het gaat inderdaad om de uitbraak van splinters. Maar gezien je met een japanse zaag trekt zal je aan de onderzijde geen uitbraak hebben gezien je de splinters naar het hout toe trekt en deze dus niet kunnen uitbreken. Aan de bovenzijde trek je ze weg van het hout en trek je ze dus met de zaag mee. Vandaar aan de bovenzijde een plakbandje :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.