juwelenkistje

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo Allemaal,

Ik wil graag een kistje laten zien dat ik net klaar heb. Het is een juwelenkistje voor m'n vrouw. Het idee kwam twee jaar geleden van ons samen: het deksel zou ik van brons maken met een patroon van een opgaande zon. Ik heb dit gemaakt uit 14 losse stukjes bronzen plaat (2 mm dik) die precies pas gemaakt moesten worden. Daar waar de stukjes bij elkaar komen heb ik er een schuine kant aan gevijld zodat een stralen patroon ontstaat:
P1110964.jpg

Uiteindelijk was het erg veel werk om te zorgen dat alle stukjes samen netjes pasten en het geheel op maat was. Het eerste jaar (ik doe altijd meerdere projecten tegelijk) was het kistje niet meer dan een stapel licht geoxideerde bronzen plaatjes:
IMG_20150117_133502001.jpg
Dit geheel heb ik op een plaatje multiplex gelijmd en dat als deksel van het kistje gebruikt.

Toen het metaal eindelijk klaar was ben ik verder gegaan met het kistje zelf. Dit is van mahonie van tenminste 70 jaar oud: Mijn grootvader, oom en vader hebben dit ooit uit het stadhuis in Hoogeveen gesloopt (al weer zo'n 30 jaar terug). Dit is een van de laatste stukken die nog over is. Erg mooi mahonie. Het binnenwerk is een prunus die bij m'n ouders in de tuin stond. Alles afgewerkt met schellak. Om het geheel iets lichter te laten lijken heb ik er nog een palissander standring onder gemaakt: dit tilt het kistje 6-7 mm omhoog.

P1110965.jpg

Binnenin zitten twee uitneembare bakjes die over elkaar kunnen schuiven met helemaal onder nog een vakindeling, beetje als bij een gereedschapskist:
P1110967.jpg
P1110968.jpg

groeten,
Jan Anton
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Hier hoeven helemaal geen juwelen in, het kistje is al een juweeltje op zich.
De bronzen deksel ziet eruit alsof het uit 1 stuk is en waarin de stralen zijn gefreesd.
Kan me voorstellen dat je hier een tijdje mee bezig bent geweest, die scharnieren zijn ook erg mooi maar volgens mij best lastig om netjes te monteren.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
30 jaar geleden hadden we hier inderdaad nog een mooi stadhuis. Totdat er een paar slopers uit Groningen langs kwamen. ;)
Gelukkig zijn de restanten verwerkt in een mooi kissie!
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
dank dank.
@Jaap: het is mij door metaalwinkel.nl als brons verkocht, maar ik weet niet welke legering het precies is. Het is wel roder dan een ander stuk brons dat ik heb liggen en ik had het graag wat lichter gehad. Hoe dan ook zal het deksel zo af en toe even opnieuw gepolijst moeten worden.
@Hunto: Mijn opa en zonen hebben 30 (of alweer 40? ik heb het zelf niet bewust meegemaakt, dus het zal wel richting 40 gaan) het stadhuis uitgebreid aan de achterkant. Vind het ook niet fraai, maar het heeft wel heel mooi mahonie en eiken opgeleverd, wel met hier en daar een paar schroef- en spijkergaten.
@Hans: de scharnieren heb ik ergens bij amazon besteld. De kwaliteit is niet heel super maar het zit er uiteindelijk netjes in. Het slot heb ik bij workshopheaven gekocht.

groeten,
Jan Anton
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk kistje, mooi gemaakt en het beslag is ook goed gekozen, echt een beetje ouderwets.
Je vertelt dat het mahonie tenminste 70 jaar oud is, dat zijn de nadagen van de art deco, en het ondergaande zon motief kwam je in die tijd heel veel tegen op meubelen dus dat komt heel mooi uit zo bij elkaar.
Als je niet beter wist zou je denken dat het kistje ergens in de jaren 30 gemaakt is toen de art deco op z'n hoogtepunt was.
Ik hou zelf heel erg van deze stijl net als jugendstil trouwens.
Ik vind het bronzen deksel echt prachtig staan.
 
Laatst bewerkt:

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ik vind zelf dat door de warme uitstraling van brons het één van de weinige metalen is die hout aanvullen i.p.v. contrast geven.
Mooie uitvoering daarvan.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi gedaan Jan.
Die spiegeltjes hebben iets vind ik.
De meerwaarde is compleet.
Proficiat.
 
A

Athanor

Guest
Echt geweldig mooi werkstuk!!

Wil ik graag in het echt bewonderen op de open dag hout!!!

Tot de 27e;);)

Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Niet alleen de deksel ziet er spectaculair uit, maar ook het binnenwerk met de rode bekleding ziet er prachtig uit!
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
@Fons: ik zat nog te twijfelen tussen de gereedschapsbeurs (4 okt?) en open dag hout. Kan ik gewoon een werkstuk meenemen naar open dag hout?

groeten,
jan anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.