Wat te gebruiken na Rustins Danish Oil voor open scheermes heften

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Ik heb 2 eiken stukjes hout voorzien van een laag Danish oil. Morgen een tweede laag erop.

Omdat een open scheermes vaak in contact komt met water, zeep, etc, zou de Danish oil laag aangetast kunnen worden. Neem ik aan.
Ook lees ik dat ik over een bepaalde tijd Danish oil opnieuw erop dien te doen, omdat deze laag niet sterk is.

Zou ik bijv. het volgende product kunnen gebruiken omdat een permanente krasvaste matte laag over de Danish oil laag te doen?
https://www.baptist.nl/houtbewerker...lastic-coating-transparant-en-hardener-313-ml

20150912_223829[1].jpg
 
P

Pel

Guest
Gewoon bijenwas erover dat houd het langst, en kun je ook herhalen.

groet Pel.
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Ok, dank jullie. Was wil ik wel proberen voor deze stukjes.

Daarnaast vraag ik mij af of deze combo wel mogelijk is: Beits en daarna Rustins plactic coating, kan dat wel?
Beits is niet op basis van olie....
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Shellac: Jammer dat het niet goed tegen water kan en daardoor wit gaat worden. Voordeel is dat hard wordt en schijnbaar als een barriere tussen verschillende finishes gebruikt kan worden.

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtveredeling/politoeren/rustin-french-polish-125-ml

Maar deze lijkt wel goed te gaan over Danish oil:
http://www.diynetwork.com/how-to/sk...ween-polyurethane-varnish-shellac-and-lacquer

Product Minmax polyurethaan. Is op water basis en ik lees dat het over oilie gebaseerde finishes gebruikt kan worden! Heeft iemand ervaring ermee?
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Danish oil is een mengsel van vernis en (lijn)olie. Die vernis kan alles zijn, van een klassieke harsvernis tot een moderne synthetische 'lak'. Het mengsel van lak en vernis zorgt (afhankelijk van de mengverhouding en de kwaliteit van de vernis) voor een betere impregnatie van het hout dan bij puur vernis, maar een minder stevige coating op het hout dan bij vernis (maar steviger en watervaster dan bij puur olie). Helaas is Danish oil niet bepaald waterbestendig, en kan je er ook niet zo veel overheen aanbrengen.

Ik zou het idd met een was afwerken en regelmatig herhalen. Of met pure olie (een drogende olie zoals BLO / gekookte lijnolie), en zeker 1 maal per week in de olie zetten. Of die Danish oil er weer af schuren en in een fatsoenlijke waterbestendige lak zetten. Voor mijn scheerkwasten gebruik ik een goede jachtlak. Een goede, oplosmiddelgedragen parketlak kan ook. Mijn kanopeddels - die ook regelmatig ondergedompeld worden - doe ik inmiddels met een 2 componenten PU coating voor boten.

Oh en PU producten op waterbasis: nog met geen stok van 3 m lang aanraken, als je een duurzame waterbestendige coating wilt.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Oh en PU producten op waterbasis: nog met geen stok van 3 m lang aanraken, als je een duurzame waterbestendige coating wilt.
Je auto is waarschijnlijk ook gelakt met een watergedragen lak. Lakken op waterbasis zijn in het algemeen uitstekend bestand tegen water, mits je ze laat uitharden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je auto is waarschijnlijk ook gelakt met een watergedragen lak. Lakken op waterbasis zijn in het algemeen uitstekend bestand tegen water, mits je ze laat uitharden.

Klopt, maar de watergedragen lakken die autofabrikanten gebruiken zijn absoluut niet vergelijkbaar met wat je als consument (en ook als beroepshuisschilder) als strijkverf kunt kopen. En bij die watergedragen autolak kun je feitelijk ook wel een klein korreltje zout leggen... En hou er rekening mee dat de lakken die op auto's gingen voordat de huidige generatie watergedragen lakken ingang deden ook geen strijklakken met 'zware' solids en langzaam verdampende oplosmiddelen waren, maar feitelijk een klasse van celluloselakken. Autolakken mag je dus niet zomaar vergelijken met vernisproducten voor houtverduurzaming.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De huidige watergedragen lakken (zelfs die je bij de bouwmarkt koopt) polymeriseren en vormen dus een zeer sterke laag kunststof, net als de lakken die voor de autoindustrie zijn ontwikkelt. Die laag heeft absoluut geen enkel probleem met water, net zo min als je 2K PU lak.
Er is bij gebruik op massief hout echter wel een groot probleem met de ondergrond, voornamelijk met de werking ervan. De werking van het hout is in een echt vochtige omgeving zo groot dat er scheuren kunnen ontstaan zodra er maar een kleine beschadiging is in de lak. Met name bij goedkope lakken is dit een probleem. En uiteraard gaat het dan al snel van kwaad tot erger. Waarschijnlijk doel je daarop? Persoonlijk vind ik dat geen probleem van de lak, maar wel van de gekozen toepassing.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Heel zwartwit: bij hout kun je kiezen voor óf uitwisseling van vocht met de omgeving, óf volkomen uitsluiten van vochtinwerking. In het tweede geval werk je met epoxy en dergelijke. In het eerste geval zou je het beste kunnen teruggrijpen op bewezen concepten uit het verleden, dus olie en was. Al die moderne producten die beweren te ademen en dergelijke hebben zich niet echt bewezen in de praktijk.

Feit is dat je als eigenaar van een apartement geconfronteerd wordt met een onderhoudscyclus van vijf of zes jaar voor het schilderwerk (die leuk benoemde tweefasen producten), terwijl een huiseigenaar die kiest voor lijnoliegedragen verven de periode van bijwerken flinke kan oprekken en de werkzaamheden dan behoorlijk weet te beperken. En dan heb ik het over substantiële verschillen in kosten op de lange termijn.

Maar dan nog. Als je met hout werkt wil je dat niet met plastic afwerken. Dan kun je net zo goed met plastic beginnen, toch?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Daarmee ben ik het zeker eens. Een watergedragen PU lak is best leuk, maar bijv. lijnolie geeft een veel mooiere afwerking. Zeker bij een werkstuk als dit speelt dat een rol.

Maar hoe liggen de verhoudingen qua duurzaamheid voor wat betreft pure olie/hardwax/was en danish oil/vernis/verf? De meeste heb ik in het verleden wel gebruikt, maar eigenlijk heb ik nooit voor een dergelijk extreme toepassing de verschillen getest. En dat is nu net waar het de TS volgens mij om gaat.

Lijnoliegedragen verf heb ik nooit gebruikt, wel in het verleden iets over gelezen. Persoonlijk ben ik daar wel in geïnteresseerd, maar eigenlijk verdient dat denk ik een eigen onderwerp.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Natuurlijk polymeriseren watergedragen verven - en die van 20 jaar geleden deden dat ook al ;-) Feit is echter dat de chemie van een watergedragen vernis (Intermezzo: een lak is een product dat droogt door het verdampen van het oplosmiddel, zoals schellak of celluloselak, een vernis is een product dat uithardt door polymerisatie, vrijwel alles wat wij 'lak' noemen is dus eigenlijk een vernis. Maar dit geheel terzijde ;-) ) volstrekt anders is dan die van een oplosmiddelgedragen vernis. Om de simpele reden dat de solids van een vernis, hoe je het ook wendt of keert, niet in water oplossen. Je moet ze dus in dat water dispergeren, er (meestal) een emulsie van maken (vandaar dat die typen verf vaak ook als 'latex' worden aangeduid - de struktuur heeft wel wat weg van latex, het boomsap waar natuurrubber van gemaakt wordt). Zo'n emulsie bestaat uit bolletjes verfsolid, die met emulgatoren en oploshulpen (het is niet voor niks dat die watergedragen verven naar ammoniak ruiken) zwevend gehouden worden in het water. Bij verdampen van het water moeten die bolletjes kontakt met elkaar gaan maken en vervolgens onder invloed van zuurstof en drogers (het basisprincipe van drogen van een watergedragen vernis is redelijk vergelijkbaar met dat van een 'gewone' vernis) uitharden. Door deze 'struktuur' in het basismateriaal, de aanwezigheid van oplosmiddelhulpen en emulgatoren, en nog zo een paar factoren, leidt dit onvermijdelijk tot hele andere eigenschappen in de uitgeharde polymeercoating dan bij een oplosmiddelgedragen vernis. Mijn ervaring - en met mij die van andere gebruikers, maar ook onderzoekers, laten nog steeds zien dat de duurzaamheid van watergedragen strijkvernissen voor buitentoepassingen en andere toepassingen waar contact met water regel is minder is dan van oplosmiddelgedragen vernissen.

Een lijnolieverf is feitelijk niets anders dan een lijnolievernis met een pigment. Een lijnolievernis is een verkoking van lijnolie, drogers, en harsen (van plantaardige oorsprong), bij voorkeur een hars die meedoet aan het polymerisatieproces van de lijnolie (autooxidatieve crosslinking van meervoudig onverzadigde vetzuurketens van de olie). Veel 'moderne' vernissen (men noemt dat vaak synthetisch, maar feitelijk zijn de meeste moderne vernissen hooguit 'half-synthetisch' - een alkydhars bijvoorbeeld is kort door de bocht een chemisch gemodificeerde lijnolie of tungolie) werken op hetzelfde principe, en zijn feitelijk ook gebaseerd op lijnolie of tungolie, maar krijgen door chemische modificatie veel betere mechanische en chemische eigenschappen dan een traditionele lijnolieverf of -vernis. Ik zou persoonlijk dan ook geen reden zien om lijnolieverf te gebruiken, tenzij uit nostalgische, traditionele, of grondstofduurzaamheidsmotieven, wat op zich allemaal volstrekt valide motieven kunnen zijn. Kwalitatief echter zijn goede moderne vernissen gewoon beter.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Henk Verhaar: Jouw bijdragen zijn altijd goed leesbaar, bijzonder nuttig en, niet onbelangrijk, de informatie klopt altijd. Ik heb er veel aan, bedankt!

Groet, Rob.
 
P

Pel

Guest
Ben het helemaal met Bert Vanderveen eens, ik gebruik voor de behandeling van een houtsnijwerk Danish olie.
Zie gebruiksaanwijzing.

Rustin Danish Oil 500 ml
Schudden voor gebruik! Danish Oil is een product gemaakt van meerdere speciale ingrediënten, waaronder tung olie. Wanneer de olie droog is, is het hard en duurzaam, en is het overschilder baar. Maar ook met alleen Danish Oil is het hout mooi afgewerkt! Het hout krijgt een neutrale lichte glans en is geschikt voor elke houtsoort. Doordat de olie diep in het hout trekt beschermt het hout hierdoor erg goed. Hierdoor is Danish Oil zowel voor binnen als buiten te gebruiken. Maak eerst het houten oppervlak goed schoon en glad. Met een zachte doek of kwast brengt u daarna een dunne laag Danish Oil aan. Laat dit drogen.

U bereikt het mooiste resultaat wanneer u ongeveer drie lagen aanbrengt. De eerste laag dringt diep in het hout als u hiervoor de olie verdunt met terpentijn in de verhouding 1:1. De volgende lagen onverdund.

Voor binnenwerk is het belangrijk om het oppervlak ongeveer 10 minuten na de bewerking af te nemen met een doek. Dan heeft u de mooiste glans, het gladste oppervlak en zal uw object (binnen of buiten) er lang goed uitzien. Gemiddeld kan na 3 uur een nieuwe laag worden aangebracht. Na gemiddeld 1 uur droogtijd is het hout stof droog. Dit hangt onder andere af van de temperatuur.

Gebruikte doeken buiten uithangen en laten drogen. Met dit blik Danish Oil van 500 ml kunt u één laag van ongeveer 6 á 7 vierkante meter bestrijken.
Danish Oil is geschikt voor alle houtsoorten. Lees voor gebruik de instructies op de verpakking.
Tip! Test voor gebruik op het daadwerkelijke oppervlak de olie uit op een proef stuk. Ook transparant of kleurloos geeft een andere tint aan het hout.

Groet Pel.
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
De Danish oil zorgt ervoor dat de houtnerven mooi geaccentueerd worden. Daarnaast wordt het hout donkerder van kleur. Dat wou ik beschermen met een lak laag.
Maar zo te lezen is was de logische keuze.

Dank jullie allen voor de antwoorden over o.a. Epoxy en watergebaseerde lak. Dan kies ik voor om mijn eiken heften te voorzien van een was laag.

Heel zwartwit: bij hout kun je kiezen voor óf uitwisseling van vocht met de omgeving, óf volkomen uitsluiten van vochtinwerking. In het tweede geval werk je met epoxy en dergelijke. In het eerste geval zou je het beste kunnen teruggrijpen op bewezen concepten uit het verleden, dus olie en was. Al die moderne producten die beweren te ademen en dergelijke hebben zich niet echt bewezen in de praktijk.

Feit is dat je als eigenaar van een apartement geconfronteerd wordt met een onderhoudscyclus van vijf of zes jaar voor het schilderwerk (die leuk benoemde tweefasen producten), terwijl een huiseigenaar die kiest voor lijnoliegedragen verven de periode van bijwerken flinke kan oprekken en de werkzaamheden dan behoorlijk weet te beperken. En dan heb ik het over substantiële verschillen in kosten op de lange termijn.

Maar dan nog. Als je met hout werkt wil je dat niet met plastic afwerken. Dan kun je net zo goed met plastic beginnen, toch?
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Klopt, de bovenste laag heb ik nadat het niet droogt met een doek weggeveegd. Ik heb dat gedaan totdat een niet klevende oppervlak overbleef. De laag ging daarna licht glanzen.
Best mooi afwerking. =)

Ben het helemaal met Bert Vanderveen eens, ik gebruik voor de behandeling van een houtsnijwerk Danish olie.
Zie gebruiksaanwijzing.

Rustin Danish Oil 500 ml
Schudden voor gebruik! Danish Oil is een product gemaakt van meerdere speciale ingrediënten, waaronder tung olie. Wanneer de olie droog is, is het hard en duurzaam, en is het overschilder baar. Maar ook met alleen Danish Oil is het hout mooi afgewerkt! Het hout krijgt een neutrale lichte glans en is geschikt voor elke houtsoort. Doordat de olie diep in het hout trekt beschermt het hout hierdoor erg goed. Hierdoor is Danish Oil zowel voor binnen als buiten te gebruiken. Maak eerst het houten oppervlak goed schoon en glad. Met een zachte doek of kwast brengt u daarna een dunne laag Danish Oil aan. Laat dit drogen.

U bereikt het mooiste resultaat wanneer u ongeveer drie lagen aanbrengt. De eerste laag dringt diep in het hout als u hiervoor de olie verdunt met terpentijn in de verhouding 1:1. De volgende lagen onverdund.

Voor binnenwerk is het belangrijk om het oppervlak ongeveer 10 minuten na de bewerking af te nemen met een doek. Dan heeft u de mooiste glans, het gladste oppervlak en zal uw object (binnen of buiten) er lang goed uitzien. Gemiddeld kan na 3 uur een nieuwe laag worden aangebracht. Na gemiddeld 1 uur droogtijd is het hout stof droog. Dit hangt onder andere af van de temperatuur.

Gebruikte doeken buiten uithangen en laten drogen. Met dit blik Danish Oil van 500 ml kunt u één laag van ongeveer 6 á 7 vierkante meter bestrijken.
Danish Oil is geschikt voor alle houtsoorten. Lees voor gebruik de instructies op de verpakking.
Tip! Test voor gebruik op het daadwerkelijke oppervlak de olie uit op een proef stuk. Ook transparant of kleurloos geeft een andere tint aan het hout.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.