MDF i.c.m. Pocket Holes

bloezzy

Nieuw lid
10 jan 2010
4
0
Graag had ik wat tips/advies over het volgende.

Voor een radiator ombouw wil ik mdf (22mm) aan elkaar bevestigen voor de kaders/staanders. Nu heb ik zitten kijken naar pocket hole jigs (wolfcraft/kreg).

Dit leek mij de ideale methode om samen met een streepje lijm alles in elkaar te zetten. Maar ik lees op verschillende sites dat pocket holes voor mdf niet echt ideaal zijn. Vooral omdat MDF makkelijke in kan scheuren.

Hoe kijken jullie hier tegenaan??

En mocht het wel kunnen welk merk jig zou ik het beste kunnen aanschaffen? Ik zag dat je bij kreg alleen eigen merk schroeven kunt gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,
Ik ben geen pro zoals sommigen hier, maar persoonlijk zou ik schroeven : gaten voorboren met een fijn boortje, met een verzinker mooi alle gaten verzinken zodat de koppen van de schroeven mooi weg zitten, plamuren (zelf gebruik ik daarvoor Red Devil) daarna mooi effen schuren en dan schilderen.
Zo heb ik al meerdere werkjes gedaan in mdf thuis, en eens geschilderd merk je niet eens meer dat de boel met schroeven vastzit. Wel ook een "ril" lijm vooraleer te schroeven.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kan MDF zoals Seb het zegt ook wel gewoon schroeven, zeker in 22mm dikte is het niet echt een probleem. Maar pocket holes maken een sterkere verbinding in MDF omdat je schuin boort, dus door de lagen heen. De kans op splijten is dan klein en het biedt een hogere trek weerstand.

Qua merken heb je o.a. Trend, UJK of Kreg, de kreg K5 is tot huidig de meest geëvolueerde maar de anderen doen het ook goed. Ik gebruik UJK schroeven omdat die er in Torx zijn, kreg heeft dat nu misschien ook?
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij heeft MDF over het algemeen een binnenlaag van wat groffere vezels en zijn de toplagen fijne vezels, wat je soms in het gebruik merkt, vooral als het splijt door schroeven die niet voorgeboord worden.


Fons
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Hoi,

Radiator kasten steek ik samen met een lamello, ik bedoel dan de zijkanten. De rest hangt af van wat je voor ogen hebt, foto is wel belangrijk dan of goede uitleg, kaders/staanders zegt me niets eigenlijk.

Groeten,

John
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Tenzij je het wilt doen om snel te werken heeft het schroeven van mdf m.i. weinig zin, de lijmverbinding is sterker als het materiaal normaal.
En ja dan zijn pocket holes denk ik wel een toevoeging want tja schroeven plamuren en schuren is niet echt een tijdswinst bij lijm die vlot droogt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.