Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23
    Athanor
    Guest

Verbeteringen aan de zingende zaag

Enkele maanden geleden kreeg ik via een vriend contact met Annette Scholten met het verzoek mee te denken aan het verbeteren van haar zingende zaag (Lame Sonore). Sinds Annette als professioneel celliste met dit instrument kennismaakte heeft ze een passie voor het instrument. Dat breng haar er toe het spelen op de zingende zaag naar een hoger plan te brengen. Zij begeeft zich daarmee op een ongebaand pad waar ze veel aanpassingen zelf moet realiseren zowel qua uitrusting van de zaag als de methodiek van het spelen. Met een enkele goed coach is ze zich hier een weg in aan het zoeken. Mijn bijdrage is de afgelopen tijd gericht geweest op het verbeteren van het handvat dat de bespeler nodig is om de zaag onder spanning te zetten.

Hier zie je hoe Annette de zaag bespeeld. Het handvat dat bij de zaag geleverd werd beviel haar niet, ze kon er niet de klanken mee maken die ze graag wil.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      image.jpg
Bekeken:   450
Grootte:   55,1 KB
ID:        35291

Dit is de zingende zaag, zoals je ziet is het een tandenloos geheel

Bekeken:   449
Grootte:   71,9 KB
ID:        35287

Hier en foto van de instructie die rond 1950 is gemaakt door een Fransman zie de zingende zaag opnieuw introduceerde, met een metalen handvat.

Bekeken:   454
Grootte:   99,9 KB
ID:        35290

Dit is het handvat dat bij de zaag is geleverd

Bekeken:   445
Grootte:   33,1 KB
ID:        35288

Hier zie je de twee handvatten waarbij het grote exemplaar een verbetering is die Annette zelf heeft laten maken. Toch is deze nog niet goed en ben ik met haar naar verdere verbeteringen gaan kijken.

Bekeken:   449
Grootte:   55,2 KB
ID:        35289

Hier zie je verschillende handvatten, de voorste twee van haar coach die al met veranderingen en een nieuwe methodiek bezig was. Je ziet ook dat de hoek waaronder het op het blad zit kan varieren. Dat blijkt nu wezenlijk verschil te maken in de kwaliteit van het spel dat mogelijk is. Het achterste handvat is een door mij gemaakt proefmodel, dat nog om verdere verbetering vraagt. Ik ben op basis van de verschillende voorlopers een aantal testexemplaren gaan maken, waarover ik in een vervolg meer zal laten zien.

Bekeken:   452
Grootte:   58,7 KB
ID:        35292

is er ook een yt versie?

Athanor
    Guest
    Bij deze. Op haar website onder kopje media vind je meer http://www.annettescholten.nl

Kom je ook naar de Open Dag Hout in zutphen?

Fons

tuurlijk is op 20 min afstand

Athanor
    Guest

Het maken van de proefmodellen

Om goede aanpassingen te realiseren hebben we eerst een schets gemaakt voor een proefmodel.

Bekeken:   323
Grootte:   41,2 KB
ID:        35341

Vervolgens het model aftekenen op een stuk hout. De proefmodellen maak ik uit vurenhout.

Bekeken:   324
Grootte:   73,1 KB
ID:        35342

Uitzagen op de lintzaag

Grootte:   93,4 KB
ID:        35343

De kanten afronden met een freesbitje R12

Grootte:   49,5 KB
ID:        35344

Veel raspen en schuren om een goed ergonomische vorm te realiseren

Grootte:   83,7 KB
ID:        35345

Weer een proefmodel klaar

Bekeken:   321
Grootte:   47,0 KB
ID:        35346

Op deze manier zijn we stapsgewijs de handvatten aan het verbeteren. Annette speelt er een tijdje mee en bekijkt welke veranderingen haar spel ten goede komen en experimenteerd met de hoek. Zo zijn we al aardig in de buurt van een goed exemplaar aan het komen. Die wil ik dan in een wat hardere houtsoort maken. Op de Open Dag Hout zal ze daar dan mee spelen!! Hier zie je de verschillende modellen die we onderhanden hebben.

Bekeken:   322
Grootte:   74,9 KB
ID:        35347
    Laatst gewijzigd door Athanor; 11-09-15 om 08:07. Reden: Titel

Athanor
    Guest

Twee (voorlopige) eindexemplaren

Na veel uitproberen en bijstellen van de vorm heb ik nu een tweetal exemplaren gemaakt waar Annette voorlopig op haar uitvoeringen mee gaat spelen. Deze zal ze volgende week ook op de Open Dag Hout gebruiken. Annette heeft naar eigen zeggen een grote verbetering bereikt in de kwaliteit van het geluid van de zaag en de bespeelbaarheid is voor haar flink vooruit gegaan. Daarnaast lijkt het erop dat de huidige versie haar arm niet zodanig belast dar zij risico loopt op een (toekomstige) blessure. We hebben samen gezocht naar een goed ergonomisch model. De laatste exemplaren heb ik in mahonie uitgevoerd. Eén exemplaar is uitgevoerd volgens het meest recente proefmodel. Daarnaast heb ik een versie gemaakt die er (hopelijk) wat eleganter uitziet.

Volgende week dus voor ieder te zien en te horen op de Open Dag Hout!

Fons

Bekeken:   227
Grootte:   20,3 KB
ID:        35809

Bekeken:   226
Grootte:   22,7 KB
ID:        35810

Bekeken:   225
Grootte:   21,7 KB
ID:        35808
    Laatst gewijzigd door Athanor; 20-09-15 om 20:57.

Ze zien er mooi uit Fons.
    Wat een leuke, bijzondere opdracht trouwens!
    lijkt me geweldig om zo samen met een artieste steeds verder te zoeken naar een perfekte oplossing.
    Een authoriteit op de zingende zaag is Fay Lofski hier in Nederland, wellicht kan zij ook een goede vraagbaak voor jullie zijn alhoewel een instrument ook iets heel persoonlijks is en voor elk mens weer anders.
    Grappig trouwens om een zaag zonder tanden te zien.

Athanor
    Guest
    Bedankt voor de tip, ik zal het doorgeven. Inderdaad een heel boeiende klus, weer eens een heel ander aspect van houtbewerking, waar ik veel plezier in heb. Overigens begrijp ik dat er wereldwijd mensen bezig zijn met het verbeteren van de zingende zaag. In Australië schijnt iemand te experimenteren met metaalsoorten en legeringen om het geluid te beinvloeden. Leuk toch!

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Bedankt voor de tip, ik zal het doorgeven. Inderdaad een heel boeiende klus, weer eens een heel ander aspect van houtbewerking, waar ik veel plezier in heb. Overigens begrijp ik dat er wereldwijd mensen bezig zijn met het verbeteren van de zingende zaag. In Australië schijnt iemand te experimenteren met metaalsoorten en legeringen om het geluid te beinvloeden. Leuk toch!

Fons
    Zeker leuk, ik kan me voorstellen dat als een legering brozer wordt of taaier of een dikker blad bijv dat ook de karakteristiek verandert net als bij houtsoorten voor een instrument.
    Ik heb wel 'ns last gehad van een zingende lintzaag maar dan was m'n lint meestal aan vervanging toe.

Groet Willem

Forum Rechten