Slijpen met CBN

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
CBN slijpwielen.


Een paar jaar geleden kreeg na een demonstratie een beschadigd exemplaar van de producent.

Door de gedachte aan het geluid dat zou ontstaan als ik een stalen beitel op een

metalen slijpschijf zou drukken heeft de slijpschijf nog een paar maanden in het kastje

onder de slijpbok gelegen. Toen het er eenmaal opzat is het er niet meer afgegaan. (dat

gevreesde geluid was er nauwelijks…)


WAT IS CBN?

CBN betekent Cubic Boron Nitride. Het zijn vierkante korrels van het keramische

materiaal Boron Nitride. Een materiaal dat ooit ontwikkeld is door General Electric. In de

jaren 50 deden ze er al testen mee en in 1969 werd het op de markt gebracht. Het was

revolutionair! Het ging wel 50 keer langer mee dan diamant! De korrel was aanvankelijk

dan ook veel duurder dan diamant. Maar omdat het materiaal tegenwoordig in grotere

hoeveelheden wordt geproduceerd (en vooral in China) is de prijs te vergelijken met

goud. Het blijft duur spul dus.


WAAROM EEN CBN SLIJPWIEL?

CBN wielen zijn uitermate geschikt om HSS en het hardere staalsoorten met cobalt

toevoegingen mee te slijpen. Er hoeft nagenoeg geen kracht op de schijven uitgeoefend

te worden, er is weinig warmteontwikkeling, weinig vonken en het slijpresultaat is

verbluffend! Een ander groot voordeel is dat het oppervlak van het wiel*niet slijt! En nooit

meer stofhappen omdat je slijpsteen weer vlak gemaakt moet worden!*Voor de meeste

houtdraaiers zal een CBN wiel een leven lang meegaan. Deze slijpwielen hebben ook CBN

op een deel van de zijkant zitten. Erg handig!


WAT VOOR KORREL HEEFT ZO’N CBN WIEL?

De standaard “grid”op een wiel is te vergelijken met ongeveer korrel 150. Dan is er een

type met de korrel “fijn”. Dit is te vergelijken met korrel 240. Tenslotte is er nog 1 van

het type superfijn. Te vergelijken met korrel 280. Dit is informatie van de producent. Als

ik zou moeten gokken aan de hand van het slijpresultaat dan zou ik die korrelgrofte

allemaal veel hoger hebben ingeschat. In mijn assortiment zitten bijna alle wielen met

standaard grid.
Dit geeft een fantastisch strak geslepen vouw. Als ik mijn afruwguts weer

heb geslepen kan ik het nooit nalaten om even, bij wijze van test, wat haren van mijn

arm te scheren… Het wiel met een diameter van 250 mm heb ik alleen met de fijne

bestrooiing. Dit wiel is niet gebalanceerd omdat het is gemaakt ter vervanging van de

stenen van een natslijper. Ik vind de standaard korrel daarvoor iets te grof.


OP WELK TOERENTAL MOETEN CBN WIELEN DRAAIEN?

De wielen zijn gebalanceerd, net als een wiel aan je auto, zodat ze ook op hogere

toerentallen geen trillingen veroorzaken. CBN wielen presteren het best bij de volgende

snelheden: een 150 mm wiel – rpm tussen 1700 en 3000 tpm. Een 200 mm wiel tussen

1400 en 2100 tpm. Over het algemeen kan je zeggen dat een CBN wiel beter presteert

als het toerental hoger wordt tot aan de hierboven aangegeven grens.

De wielen met een diameter van 250 mm zijn, zoals gezegd, gemaakt voor de Tormek en

andere natslijpers. Deze machine loopt zo langzaam dat balanceren niet nodig is. Deze

wielen heb ik daarom alleen op voorraad in de bestrooiing “fijn”. Het werkt erg goed

maar er is 1 klein irritant dingetje. Bij het slijpen wordt de punt van je beitel altijd een

beetje magnetisch. Normaal is dat niet erg omdat door de snelheid van het wiel dat

metaalgruis weggegooid wordt. Hier is de snelheid van het wiel echter zo laag dat, als je

beitel geslepen is, je even met een doekje de magnetische deeltjes van het scherp af

moet halen.


MATEN

De CBN wielen zijn te verkrijgen in 150 mm, 200 mm en 250 mm. De breedtes zijn 20

mm of 40 mm. Het asgat is altijd 32 mm. Er zijn verlopen (opnameflens)

beschikbaar voor de meest voorkomende asdiktes.
Te weten: 12 mm, 12,7mm, 15mm,

16mm en 20 mm. Er is ook een hulpstuk waarmee je het wiel op de as van je draaibank

kan monteren. Dan kan je je eigen snelheid kiezen om te slijpen!


EERSTE INGEBRUIKNAME

Als een CBN wil voor de eerste keer in gebruik wordt genomen kan het erg agressief zijn.

Als je een paar beitels geslepen hebt wordt dit minder. Schrik niet! Het is niet zo dat het

wiel erg snel slijt. Na de eerste paar beitels houdt het zijn scherpte heel lang vast.


KAN HET KAPOT?

Ja! Als je een wiel laat vallen op een betonnen vloer kan het breken of vervormen. Als je

teveel druk uitoefent op het wiel kunnen de CBN korrels als gevolg van

warmteontwikkeling iets vervormen waardoor de prestaties achteruit gaan. Dit gebeurt

overigens pas vanaf 400 graden. (ter info: bij een diamantwiel is dat al vanaf 170

graden)

Als je de CBN slijpwielen wil proberen maak dan een*afspraak*en neem je beitels mee! In

mijn werkplaatsje draait al een paar jaar een 200mm CBN wiel op een grote slijpmachine

en sinds een paar weken een CBN wiel op de Tormek.


Andere toepassingen
De CBN bestrooiing wordt ook toegepast op wetstalen. Hierop zit uiteraard de fijnste korrel.
Ze zijn er in de vorm van een stift en in een plat vlak. Er is er ook 1 met een plat vlak én in stift vorm.
Het platte vlak gebruik ik voor de platte beitel (skew) de beide omgebogen kanten voor respectievelijk mijn grote en kleine schalenguts.

Nou... dat is een lang verhaal geworden en voor veel mensen misschien een beetje saai, maar ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
Mocht je zelf een keer met zo’n CBN wiel willen werken, bel of mail me dan. En neem je beitels mee !
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik wilde er al eentje maar nu weet ik het helemaal zeker !! Als vervanger voor de brede witte steen van mijn sneldraaiende creusen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ronald, zo is het precies. Ik hikte steeds tegen de prijs van Tormek. Oplossing gezocht in diverse werkbankmacines. Creusen en later de langzaamloper van creusen. Die voldeed nog het beste. Maar ja steeds vlakken. Toen heb ik de knoop doorgehakt en zo,n slijpwiel aangeschaft. Goed mooi prijzig, maar wat een uitkomst. Met adapter zit ie op de MIDI van Schulte. Ik draai meest op de Killinger 3000. Ik hoef me maar een kwartslag om te draaien om de beitel even bij te slijpen. Ik heb de schijf nu een jaar in bedrijf tot volle tevredenheid. De aankoop dubbel en dwars waard!!!
Vr.gr. Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik zit al met smart te wachten....deze middag wordt de schijf hoogstpersoonlijk afgeleverd door dhr Kanne....wat een service !!
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Een CBN wiel een tijdje terug gehaald bij Schulte.... Ik wil nimmer meer wat anders het slijpt zo mooi, toch heb ik het idee dat het nog steeds redelijk het staal op temperatuur krijgt op de "superfein" wiel van hun, maar niets wat een dompeltje onderwater niet op kan lossen.
 
De wielen met een diameter van 250 mm zijn, zoals gezegd, gemaakt voor de Tormek en
andere natslijpers. Deze machine loopt zo langzaam dat balanceren niet nodig is.Bij het slijpen wordt de punt van je beitel altijd een
beetje magnetisch. Normaal is dat niet erg omdat door de snelheid van het wiel dat
metaalgruis weggegooid wordt. Hier is de snelheid van het wiel echter zo laag dat, als je
beitel geslepen is, je even met een doekje de magnetische deeltjes van het scherp af
moet halen.


Dit verschijnsel heb ik af en toe ook met de zwarte steen.
Ik ben benieuwd zondag
 
Vandaag mijn 250mm CBN wiel op de Tormek geplaatst en een aantal beitels geslepen.
Het wie draait rustig en zuiver rond.
Het slijpt ontzettend scherp en glad, net als de Tormek al deed, maar nu zonder water.
Er blijven inderdaad metaal deeltjes aan de punt van de beitel hangen, maar dit vind ik niet erg hinderlijk.
Het voordeel is dat je ze niet kan inademen.:)
Kortom een tevreden mens.
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Eergisteren lag er ineens hier ook nog een CBNwiel op tafel voor de Tormek T7. Dat gesmeer met water is echt niet mijn ding, daarvoor gebruik ik de machine niet vaak genoeg. Met een beetje geluk sleutel ik vandaag of morgen het wiel op de tormek....zeer benieuwd !
 
P

Pel

Guest
Ronald een vraag de slijpwielen voor de Tormek, hebben die op de zijkant ook grid zoals de kleine 150 mm?

Groet Pel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@nico : Uhmm....de doos ligt nog steeds naast de machine.... Nog geen tijd gehad om deze erop te zetten. Tijd is toch een bijzonder iets. Iedereen heeft nog zoveel uren in een dag...elke dag heeft steeds net zoveel uren.......waarom lijkt het dan soms dat er bij mij maar de helft van de uren in zit? hahaha
 
  • Leuk
Waarderingen: Guy C
Vandaag mijn 250mm CBN wiel op de Tormek geplaatst en een aantal beitels geslepen.
Het wie draait rustig en zuiver rond.
Het slijpt ontzettend scherp en glad, net als de Tormek al deed, maar nu zonder water.
Er blijven inderdaad metaal deeltjes aan de punt van de beitel hangen, maar dit vind ik niet erg hinderlijk.
Het voordeel is dat je ze niet kan inademen.:)
Kortom een tevreden mens.

Achter de CBN steen heb ik een magneet gehangen. Deze vangt bijna alle slijpsel op.image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.