een wijze les (terugslag)

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Jeetje man, daar ben je een tijd zoet mee geweest! En dus nog. Je klinkt in elk geval optimistisch, houden zo.

Wat betreft het spouwmes, gaat dat wel lukken met een ijzerzaag? Ik zou denken dat het wat hard staal of veerplatenstaal is, maar ik kan dat mishebben. Kan verschillen per machine en ik mijn spouwmes nooit echt onderzocht.
Maar gewoon zo mijn idee. Nou ja je merkt het snel genoeg als de tandjes van je ijzerzaag geen kras kan maken in het spouwmes :D
In dat geval zal de haakse slijper uitkomst moeten brengen. ( zet je dan wel een veiligheidsbrilletje op ??? oeps sorry, dat was een slappe inkopper :rolleyes:)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Even een plaatje hoe het wel zou moeten, ik kwam het gisteren tegen in een boekje.
Zoiets moet ik zelf ook nog maken..
IMG_4834.jpg

hopende jullie voldoende te hebben geinformeerd.:D
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heel interessant inderdaad!
Lijkt me ook niet te ingewikkeld om te maken.
Kunnen we er wel vanuit gaan dat dat boekje een betrouwbaar boekje is?
Ik bedoel, in de wikipedia waar velen hun kennis uit halen staat ook een zooi onzin.
 
A

Athanor

Guest
Op vele nieuwere machines zoals op mijn Hammer C3-31 is de (hoofd)zaaggeleider verstelbaar zodat je eenzelfde resultaat krijg als de omschreven hulpgeleider.

Fons
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
@lemen, niemand heeft de wijsheid in pacht, tis maar een van de vele oplossingen om je vingertjes te behouden.

@Athanor, Het is jammer dat alleen machines in het hogere prijsklasse segment zulke oplossingen hebben. Het zou eigenlijk een standaard moeten worden.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In dit boek: gereedschappen en werktuigen voor de houtbewerking, deel II, uitgeverij v/h A.Kemperman Haarlem staat het eea in.
Ook het afstellen van de hulpgeleider, spouwmes en beschermkap. Zo'n beetje alle houtbewerkingsmachines komen in dit boek aan bod.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooi dat je weer bijna hersteld bent Traveler.
Vervelend dat er nog een keer gesneden moet worden bij de pink.
Duurt toch minstens een aantal weken voordat dat ook weer behoorlijk geheeld is.
Gelukkig is het ergste geweest, sterkte nog verder.

Groet Willem
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ouch.... ik ben zo blij dat ik met mijn zaag het spouw mes in en uit kan trekken voor verdekt zagen.... Zo zie je maar weer ongelukje zit in een klein hoekje.
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Ben bij het eerste gebruik van je zaag erg zeker van je zaak.
Bang zijn is niet gebruiken!!

Ben helaas een ervarings deskundige.
Nu met kerst 3 jaar geleden door 4 vingers gezaagd.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ben bij het eerste gebruik van je zaag erg zeker van je zaak.
Bang zijn is niet gebruiken!!

Ben helaas een ervarings deskundige.
Nu met kerst 3 jaar geleden door 4 vingers gezaagd.

Ik heb al wat simpele plankjes gezaagd. Ik ben wat dat betreft nu gewoon wat voorzichtiger. Spoumes blijft er nu op zitten, tot dat ik het mes heb kunnen aanpassen zodat ik zonder te verwijderen groeven kan zagen.
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Ik heb al wat simpele plankjes gezaagd. Ik ben wat dat betreft nu gewoon wat voorzichtiger. Spoumes blijft er nu op zitten, tot dat ik het mes heb kunnen aanpassen zodat ik zonder te verwijderen groeven kan zagen.
Bij mij was het met spouwmes alleen kon je naderhand de zaagsnede haast niet weervinden.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Wow das erg balen.
Nou, ik heb ook het spouwmes van mijn elu tafeltje gehaald omdat deze een beetje scheef zit en steeds in de weg zat. Ik ga het er morgen toch maar weer op zetten en goed afstellen. In dat opzicht heeft je verhaal in ieder geval al geholpen.
Beterschap!
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Plaatje komt duidelijk van Slechte reclame is ook reclame?
Reclame voor dat clandestien bedrijf is niet nodig, plus 6 december vorig jaar was het laatste bericht ;) dus heeft niet heel veel nut meer.

:edit nu ik er naar kijk, 2 posts en alleen maar reclame voor die bagger.
 
Laatst bewerkt:

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Inmiddels zijn we al weer een tijdje verder.
Mijn vinger(s) zijn redelijk hersteld, buigen zit er nooit meer in en de pink staat wat scheef. Ringvinger is nu voorzien van 2 nagels ipv 1 ;)

Het spouwmes zit weer in de dewalt, echter heb ik met een slijptol e.e.a. aangepast zodat ik nu groeven kan maken.
Ik moet echter wel goed kijken naar de zaagtafel. Deze heeft zelf ook een enorme klap gehad waardoor ik denk dat bepaalde onderdelen niet meer goed staan. De geleiderail wijkt een milimeter af, en zorgt voor brandplekken als het hout te strak staat.
 
P

Pel

Guest
Fijn te lezen dat je hand weer redelijk hersteld is Traveler, vraag mij af waarom Dewalt het spouwmes boven de zaag laat uit steken? De gevolgen daarvan is in dit topic uitgebreid beschreven. Dat e.a. nu scheef staat aan de zaag, iedere zaag of eender welke machine heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing moet je maar denken:)

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Goed om te horen dat je herstel zodanig is dat je met de beperkingen je hand nog goed kunt gebruiken. Misschien dat je toch een hulpgeleider kunt maken zoals in de verschillende instructies in dit topic is aangegeven.

@Pel
Meestal worden de hogere spouwmessen gebruikt om daar de beschermkap/stofafzuiging aan te bevestigen.

Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Da's een tijdje terug traveler.
Goed te lezen dat je het houtbewerken weer kan oppakken.
En zeker belangrijk om eerst 'ns alles na te lopen op je zaagtafel voor je gaat zagen.
Succes in ieder geval!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.