Schijf Bubinga doorzagen.

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

onlangs heb ik bij onze Zwolse houtman een fantastische schijf Bubinga gekocht. Deze schijf heeft een diameter van zo'n 130 a 140 cm! De dikte is 15 cm..... Het gewicht ligt rond de 160 kg.... :eek: Een kant is al enigszins geschuurd, zo is het zeer mooie hout al een beetje te zien......

Nu is mijn plan om van deze schijf een (salon-)tafel te maken en als het lukt een super gaaf element voor aan de wand. De schijf zal gevlakt, geschuurd afgewerkt worden. De scheur wordt eventueel opgevuld met epoxy.... Heb het al helemaal in mijn hoofd!! :D maar wel een uitdaging!!

IMG_2094.jpg

IMG_2099.jpg

IMG_2098.jpg

Het plan is om de schijf in de dikte door te zagen, 10 cm voor de tafel en de overige dikte voor het element aan de wand. Nu heb ik her en der wat bedrijven benaderd met de vraag of zij deze zaagklus aankunnen. Helaas valt dat wat tegen...... (nog) geen bedrijf gevonden die dat kan.

Heeft iemand van jullie misschien nog een idee om deze zaagklus te klaren??? Zijn er misschien handige kettingzaag-eigenaren die een uitdaging zoeken??:D Ik hoor het graag!!
Alle ideeën zijn welkom!!!

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. G.A.V.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hee G.A.V.,

Dat is een geweldige schijf, maar ik zou hier met de kettingzaag weg blijven. De kans dat je iets scheef zaagt is levensgroot en dan is het wel erg jammer van dit geweldige hout. Is er geen houtzagerij die dit aan zou kunnen en willen? Hier in Groningen zitten wat mannen met een mobiele zagerij die regelmatig demonstraties geven op oude trekker en motorendagen en die zijn wel partij voor een uitdaging. In ieder geval veel succes hiermee!
Hans
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Lastig mobiele houtzagerijen zijn denk te klein, de grootste die ik kan vinden

http://www.hud-son.com/products/product-detail/oscar-52#tabs

gaat tot 48" = iets minder dan 125 cm (en dan moet je dit model net in nederland vinden).
Is 130-140 cm de maximale of minimale diameter?

Wellicht kun je er tijdelijk een paar dikke balken aan lijmen (of zelfs schroeven) en wordt de schijf dan dik genoeg voor een houtzagerij?

Als dat niet wil, kan het ook met een kettingzaag, maar dan moet je volgens mij wel een stellage bouwen zodat de kettingzaag niet uit kan wijken, doordat
het uiteinde vast glijdt en dus niet scheef kan gaan.

Zie
8bdb7605b2.jpg
voor een voorbeeld. Hier is de 'moeder' link, met ook ketingzaagzwaarden tot 150 cm:

http://www.bsjw.ch/index.php?id=23
 
A

Athanor

Guest
Je zou Jaap van Leersum eens kunnen vragen. Hij komt ook op de open dag hout, misschien kun je met hem daar overleggen over de mogelijkheden of direct contact opnemen: http://www.inlands-hout.nl

Overigens, Talens in Staphorst heeft misschien soortgelijke machines.... Of Jaap bubinga wil zagen weet ik niet:confused:


Fons
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
image.jpg
Ik heb dit een keer op mijn draaibank geklaard... Moet je wel een draaibank hebben die dit aan kan natuurlijk.
Waar liggen de schijven en hoeveel haast is er bij? Misschien valt er wel iets te regelen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het niet gratis kan doen...Maar het zal je niet de hoofdprijs kosten. De andere vraag die ik heb is... Hoeveel jaar ligt dit jout al te drogen? Het moet wel kurk droog zijn voor je het gaat verwerken tot een tafelblad. Vervormen zal niet je grootste probleem zijn met dergelijke tafels, maar scheurvorming wel. Het is zonde om veel moeite in een dergelijk project te steken en vervolgens honderderden kleine krimpscheurtkes in je perfect geschuurde tafel te krijgen.

Als je interesse hebt kun je me bereiken via rikblaauw@hotmail.com
Hartelijke groet
Rik
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bekijk bijlage 35249
Ik heb dit een keer op mijn draaibank geklaard... Moet je wel een draaibank hebben die dit aan kan natuurlijk.

Echt waar?

Het probleem was:

Het plan is om de schijf in de dikte door te zagen, 10 cm voor de tafel en de overige dikte voor het element aan de wand.

Dus je hebt op je VB vanaf de zijkant een afsteker zo'n 70 cm diep naar binnen ingestoken (en kaarsrecht) ?

Volgens mij geloof ik je niet :confused:
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Echt waar?

Het probleem was:



Dus je hebt op je VB vanaf de zijkant een afsteker zo'n 70 cm diep naar binnen ingestoken (en kaarsrecht) ?

Volgens mij geloof ik je niet :confused:
d

Dat klopt idd niet helemaal juriaan, ik ben niet helemaal duidelijk geweest. De draaibank dient om één kant helemaal vlak te krijgen. Vervolgens zou ik mbv een alaskan sawmill een plak afzagen die parralel is met de kant die net vlak gedraaid is.

Maar er id ook een andere mogelijkheid. Het is ook mogelijk een simpel hulpmiddel op de draaibank te bevestigen waarmee je een kettingzaag kan gebruiken om een (bijna) perfecte plak af te zagen. Voordat het nu nog onduidelijker wordt... Ik bedoel een dergelijk hulpmiddel als in het filmpje i. De onderstaande link. Echter zou ik het hulpmiddel dus 90 graden draaien zodat het zwaard van de kettingzaag richting het hart van het hout gericht staat.

Link: https://m.youtube.com/watch?v=pWRMgo0BGhU

Ik hoop dat het nu een stuk duidelijker is. Mocht het niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

bedankt voor het meedenken tot zover! Met het handje zagen heb ik heel even overwogen....mijn vader heeft nog ergens zo'n giga trekzaagblad liggen maar of dat realistisch is...:p

De schijf is aan de achter (niet te zien op foto) nagenoeg vlak dus iemand met een grote (mobiele) horizontale zaagmachine zou de klus kunnen klaren..... Maar dan is het inderdaad de vraag nog of ze Bubinga willen zagen :)

Een soort van stellage bouwen voor een kettingzaag zou ook nog een optie kunnen zijn. Misschien het grootste gedeelte dan met een kettingzaag-stellage (binnen mijn kennissenkring ken ik niet iemand die zulke lange zaagzwaarden heeft....) zagen en het laatste stuk dan toch met de ouderwetse trekzaag...

Toch hoop ik nog een bedrijf te vinden die de machinerie heeft om dit te doen. Ik probeer Jaap van Leersum te bereiken met deze vraag.

Vooralsnog...alle tips en ideeën zijn welkom!!

Als ik iets ga ondernemen/proberen dan laat ik het jullie natuurlijk weten!!

Gr. G.A.V.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

even een update over de stand van zaken.... Door drukte heb ik besloten de schijf weer te verkopen. Vond het zonde om dit project te laten verwaarlozen dus dan hoop ik dat iemand anders er iets moois van kan maken!!!

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!!

Groeten G.A.V.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dat is jammer, het zag eruit als een mooi project. Hebben de schhijven al een nieuwe eigenaar? anders heb ik wellicht interesse.

Hartelijk
Rik
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Het leek mij ook een heel mooi project echter zou er heel wat tijd in gaan zitten. Helaas heb ik nog zoveel projectjes op de lijst staan.... :D
De schijf is inmiddels al verkocht.

Gr. G.A.V.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.