Nieuwe afruwguts

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Beste hout-o-fielen,

Ik ben langzaamaan begonnen met de eerste wankele stapjes op het gebied van houtdraaien, voornamelijk nog oriënterend om te ontdekken of ik het wat vind. Nu moet/wil ik een nieuwe afruwguts aanschaffen, maar ik heb geen idee wat een goede is. Ik wil wel een goede, maar deze hoeft niet gelijk de hoofdprijs te kosten (ik ben en blijf natuurlijk een Hollander ;) ).

Ik zag op De Houtdraaierij een mooie van Crown, en deze naam klinkt me bekend in de oren. Van een bekende houtdraaier uit Friesland kreeg ik ooit de tip dat de CHWO draaibeitels van Carl Heidtmann zeker de moeite waard zijn. Maar er is vast nog meer te krijgen in allerlei prijscategorieën, dus kom maar op met die tips!

Mocht er iemand een goede afruwguts onder een dikke laag stof hebben liggen houd ik me natuurlijk ook aanbevolen ;)
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
De draaibank is een "el cheapo deluxe" ;). Wilde niet al teveel geld uitgeven om het eens te proberen. Als ik nu beitels nodig heb wil ik wel gelijk goede kopen. Als ik dan de opstap naar een "echte" draaibank maak heb ik de beitels vast.
 
Misschien eerst eens opgeven welke beitels je al hebt, wat je wil gaan draaien, welke bank heb je nu, enz. Dan kan er beter advies gegeven worden.
Zo,n zware afruw beitel is misschien wel het laatste wat je nu nodig hebt, en kan je voor dat geld andere gutsen kopen.
Crown beitel zijn overigens prima beitels. Met een brede guts kan je ook afruwen. Een afruw guts heeft zijn beperkingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Bijna al mijn beitels zijn van crown. Heb uitbreid geleerd te werken met de voordraaiguts. Toch gebruik ik deze guts niet zo veel meer. Ik gebruik nu een zware 25mm guts. Ook met een zware skew, platte beitel, kun je voordraaien. Niet dat ik dat laatste een beginner aanbeveel, maar als je je gereedschap goed beheerst kan veel met weinig. Zeg wat je wil gaan draaien en neem de bovenstaande posts ter harte. Veel succes met draaien. Het is verstandig om bij een ervaren draaier onder begeleiding te oefenen. Kijk eens bij radius.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik gebruik mijn voordraaiguts (toevallig van Crown) heel erg veel. Ook voor diverse vormgeefwerk. Sinds enige tijd heb ik ook een brede vormguts (alweer van Crown), hiermee zou je ook uitstekend kunnen afruwen maar ik gebruik deze liever voor het vormgeven. Eerst met het "beest" alles grofweg in vorm en dan met de vlijmscherpe vormgutsen alles zo strak mogelijk draaien...
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik kon het niet laten en heb een keer een heel goedkope HSS beitel van HBM gekocht en deze bevalt me goed. Ik denk dat zeker zolang je het slijpen en de draai technieken nog niet echt in de vingers hebt dat je heel goed uit de voeten kunt met zo'n goedkope set HSS beitels van HBM. In vergelijking met de Nooitgedacht gereedschapsstalen beitels uit mijn begintijd zijn deze HBM'ers echt een wereld van verschil.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ik heb ook een grote afruwguts bij HBM gekocht. Ik geloof dat hij 9 euro kostte. Omdat je er toch alleen maar het grove werk mee doet (hout rond maken) vindt ik het een prima keuze. Ik steek mijn geld dan liever in andere beitels.

Groet,
Johan
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Cutthroat,

Wat een verschrikkelijke forumnaam heb je gekozen trouwens... :)

Ik verkoop de Crown afruwguts in 2 maten groot en enorm groot. Het zijn goeie dingen. Maar eerlijk gezegd kan ik me heel goed vinden in de redenering van Johan en Chris. Als je het allemaal nog niet zo zeker weet, geef ik je geen ongelijk als je zo'n dakgoot van HBM koopt. Okay, je moet veel vaker slijpen maar ze doen gewoon hum werk! Voor die paar euro kun je je nooit een buil vallen! Als je da geld overhoudt zou ik liever wat extra geld uitgeven aan b.v een profielguts of een schalenguts of welke kant je ook op wil! In ieder geval succes met je zoektocht.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hoi Cutthroat,

Neem een goedkope (HBM) voordraaiguts. Je moet hem misschien wat vaker wetten, maar dat is geen probleem lijkt mij
Als je wat meer ervaring krijgt met draaien zal je merken dat een speciale voordraaiguts niet onontbeerlijk is, het kan in principe met elke stevige guts, en als je wat meer lef krijgt ook met een stevige skew zoals Win Kluck zegt.
Ik heb ooit een Crown voordraaiguts gekocht, en het is, zoals alles van Crown, een stuk kwaliteit. Maar echt veel gebruiken doe ik 'm niet meer.

Succes

Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.