verstelbaar aandrijfriem

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Ja dat is het idee. Ik wil best meer weten over de mogelijkheden van deze als vervanger van gewoon aandrijfriem. Zijn er beperkingen, waar kopen dat sort dingen?

In nl noemen ze dat Schakel V snaar.
http://www.atd.nl/vsnaren-schakel-vsnaren-c-133_3_798.html en nog wel meer via google.
Lokale trekker verkoper kan je er vast ook aan helpen: http://www.kramp.com/shop-nl/nl/45058/542364/0/Schakel+V-snaren,+NuTLink

Ervaringen van andere/horen zeggen:
Slijten sneller
Duurder
Meer weerstand (om rond te draaien)
Minder kracht overbrenging
Meer slip
 

tuoh

Oud hout
Van horen zeggen hoor je veel l.....:p Heb begin dit jaar zo een riem op mijn grote draaibank geplaatst in vervanging van een gewone V snaar met een scheurtje erin. Zo een "Power twist" is in vergelijking met een gewone V-snaar een stuk stiller, draait soepeler, en belangrijkst van al, deze riemen genereren een stuk minder trillingen dan de gewone V-snaren. Deze riemen draaien zonder problemen zowel links als rechtsom. Als ik schroefdraad aan het frezen ben gebruik ik die riem zelfs op zijn rug liggend, dat ding blijft gewoon zijn job doen zonder tegen te pruttelen;)

Of ze sneller gaan slijten moet ik nog afwachten, maar zo te zien gaat dat wel meevallen denk ik. Deze riemen zijn wel een stuk duurder dan de gewone snaren, maar daar staat tegenover dat ik mijn draaibank niet moest afbreken om een nieuwe riem te plaatsen. Heb de riem online besteld in GB, hier ten lande is alleen de NutLink te verkrijgen en die is zonder special tool lastig in te korten. Qua prijs zijn ze ook nog duurder dan de "Power twist" riemen. De riem die ik nodig had koste 39€ + verzendkosten.
Je kan de loop van deze riemen perfect vergelijken met een poly-V snaar, anders dan bij de klassieke V snaar voel je hier ook geen las. Het is juist die las welke bij de klassieke V snaar verantwoordelijk is voor trillingen.

De riem geplaatst.
CIMG5059.jpg

Plaatsen zonder de boel te moeten demonteren.
CIMG5060.jpg
 

luc3945

Nieuw lid
21 jun 2012
5
0
Maakt inderdaad minder trillingen. Ik heb mijn oude Huvema enkele jaren terug volledig gereviseerd en toen ook de originele V-riem vervangen door een Powertwist. Die oude V-riem was nogal stug geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.