Hoe het best wortelfineer verwerken?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beste forumleden,

Een paar uur geleden heb ik een aantal enorm mooie stukken wortelfineer gekocht van de Masave fineer uitverkoop. Het probleem is is dat dit zoals bijna altijd niet mooi recht is maar met 'hoebels' erin (zie de foto) Ik ben bang dat het fineer breekt wanneer je dit gaat persen en dat het dan op elkaar wordt geplakt. Is het aan te raden om het te stomen om het zo recht te krijgen? Of bijvoorbeeld met een strijkijzer eroverheen? Alle tips zijn van harte welkom!!SAM_4359.jpgSAM_4360.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou het ook voorzichtig wat stomen, even boven de waterkoker houden.
Ik kwam dit tegen wellicht handig voor je; http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/
Wat ik wel weet is dat je het verlijmt met konijnenlijm want dan kan je het later als je het verwarmt weer los maken en hergebruiken.
Ze hebben het bij de fijnhouthandel over huidenlijm, ik neem aan dat ze het zelfde bedoelen
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Niet stomen!!!! Gewoon bevochtigen met een spons aan eenzijde (niet de lijmkant)
Je kunt dan met huiden/beender/vis of konijnenlijm het fineer verlijmen met behulp van een belijm hamer en een strijkbout.
Je kunt ook met witte houtlijm (PVAC) lijmen zonder een pers of klemkracht ondergrond gelijkmatig insmeren onderzijde fineer gelijkmatig insmeren
Wachten tot de lijm droog aanvoelt dan bovenzijde fineer licht bevochtigen met spons fineer plaatsen en met de strijkbout strijken nastrijken met belijmhamer. PVAC/wittehoutlijm is een thermoplast, wacht niet tot de lijmlaag volledig verglaasd is dan werkt dit trucje niet meer.

groetnis, Roeland
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Niet stomen!!!! Gewoon bevochtigen met een spons aan eenzijde (niet de lijmkant)
Je kunt dan met huiden/beender/vis of konijnenlijm het fineer verlijmen met behulp van een belijm hamer en een strijkbout.
Je kunt ook met witte houtlijm (PVAC) lijmen zonder een pers of klemkracht ondergrond gelijkmatig insmeren onderzijde fineer gelijkmatig insmeren
Wachten tot de lijm droog aanvoelt dan bovenzijde fineer licht bevochtigen met spons fineer plaatsen en met de strijkbout strijken nastrijken met belijmhamer. PVAC/wittehoutlijm is een thermoplast, wacht niet tot de lijmlaag volledig verglaasd is dan werkt dit trucje niet meer.

groetnis, Roeland

Roeland, kan je uitleggen waarom er absoluut niet (zij het voorzichtig) een klein beetje stoom op mag komen.
Ik heb vroeger 'ns een keer Zwitsers perenfineer gekocht en heb 't toen licht gestoomd om het wat makkelijker te verwerken.
Dat ging toen prima en het zit nu nog steeds op het stereomeubel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties, ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig geworden waarom stomen geen optie zou zijn?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Roeland, kan je uitleggen waarom er absoluut niet (zij het voorzichtig) een klein beetje stoom op mag komen.
Ik heb vroeger 'ns een keer Zwitsers perenfineer gekocht en heb 't toen licht gestoomd om het wat makkelijker te verwerken.
Dat ging toen prima en het zit nu nog steeds op het stereomeubel.

Ik heb niet gezegd absoluut niet!!
Naar mijn mening is stomen wat omslachtig (boven een waterkoker) bovendien kun je dan maar een klein oppervlak bedienen met het risico dat je je vingers brand! Het bevochtigen van het fineer met een sponsje gaat heel gemakkelijk en is goed controleerbaar.
Dus stomen heeft mijn voorkeur niet maar het kan dus wel!! (b.v. met een behang afstoom apparaat)

groetnis, Roeland
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Gewoon bevochtigen met een spons zoals Roeland het al heeft aangegeven, maar leg het gewoon tussen 2 plaatjes en door het gewicht van de plaatjes zal het weer plat komen. lukt dit niet in 1 keer, herhaal de procedure door eventueel meer gewicht te plaatsen. doe het geleidelijk aan. succes ermee.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik ben wel benieuwd Lars wat je gaat maken als je wortelnotenfineer koopt?
Moet iets als een mooi kastje, tafeltje oid worden.
Aangezien ik zelf ook graag sierlijke kleine meubels maak heeft dat m'n bijzondere interesse.
In ieder geval succes met fineren.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor al de reactie, ik denk dat ik het ga proberen het te bevochtigen met een spons. Dit lijkt mij ook wat eenvoudiger dan stomen.

@willem1958 Ik had het wortelfineer zaterdag gekocht bij Rick van Masave hout. Het was 2,50 euro per vel! Ja dan moet ik er wel een aantal meenemen natuurlijk... Had er eigenlijk nog geen plannen voor maar het wordt waarschijnlijk een kistje. Ik moet toevoegen dat ik eigenlijk ben vergeten welke houtsoort het was. Ik heb nog 2 grotere vellen dat volgens mij wel wortelnoten is.

Ik hoop dat ik deze week wat foto's kan plaatsen van het fineerwerk en dan hoop ik dat het allemaal gaat lukken!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik zou nog een foto plaatsen van het fineer ik was het bijna alweer vergeten. Binnenste deel is het wortelfineer dat prima te plakken viel na het vochtig te maken met een spons! Daaromheen een randje wenge en dan een strook sapeli pommele (of in ieder geval iets wat er op lijkt!) Afwerking is vrij simpel, geschuurd tot 320 en daarna met wat spuitlak eroverheen zo blijft het nog mooi 'hout-achtig' en niet te strak en glad.
SAM_4408.jpgSAM_4412.jpgSAM_4409.jpg
 

Bijlagen

  • SAM_4407.jpg
    SAM_4407.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 141

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie, het wordt inderdaad een deksel voor kistje voor een oud vuursteenpistool dat ik heb. Ik vond dat ik daar wel wat luxe wortelhout voor mocht gebruiken!
 

Jan de Vos

Nieuw lid
21 aug 2012
9
0
hiervoor moet je ' veneer softener' gebruiken, het recept + verdere instructies vind je bv op www.joewoodworker.com. Voor het persen gebruik ik twee platen mdf, tegels als gewichten, tussen fineer en papier insectengaas om plakken van het papier te voorkomen. Dit absoluut nodig om het fineer goed te kunnen verwerken. Stomen is volgens mij geen werkbare optie. De mooiste resultaten krijg door het fineer op klassieke wijze te verlijmen: warme huidenlijm en fineerhamer. Als dat nieuw voor je is eerst even oefenen met wat goedkoper fineer.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kunt het 'homemade' recept maken dat hij geeft, met PVA lijm, glycerol en alcohol (en water); het commerciele product dat hij noemt (super-soft) bevat water en diethyleenglycolmonoethylether, een hele korte surfactant gebaseerd op alcoholen. Daar zou in principe eenvoudig aan te komen moeten zijn. Ik vermoed dat de samenstelling niet meer is dan water, ethanol (of propanol) en diethyleenglycolmonoethylether. Wellicht een idee om hier eens met een aantal mensen mee te experimenteren?
 

Jan de Vos

Nieuw lid
21 aug 2012
9
0
Ik heb precies het 'homemade' recept wat jij beschrijft al diverse malen gebruikt, daarna persen waarbij je een aantal keren het papier moet verwisselen om het vocht op te nemen. Dit kost de nodige tijd maar het resultaat is dat het bobbelige fineer nagenoeg vlak wordt en veel soepeler om te verwerken. Het verlijmen op de klassieke manier leverde daarmee in ieder geval een prachtig resultaat op. Dat geldt natuurlijk ook voor verlijmen met een pers of vacuüm methode. Voordeel van de klassieke manier is wel dat je dit steeds kan corrigeren bij de verlijming. Zonder deze voorbereiding krijg je een dergelijk fineer niet strak volgens mij.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties, het klinkt wel wat complexer dan dat ik het doe. Misschien voor de volgende keer wel een idee om het wat professioneler aan te pakken. Het klinkt allemaal vrij spannend maar bij ander inzien zijn het misschien relatief makkelijke dingen om aan te komen. Hoewel het met de spons en eigen gemaakte pers prima vlak is op zich ook wel logisch omdat je er belachelijk veel kracht mee kan zetten. Het is wel van belang om het fineer snel te persen aangezien het fineer weer snel op krult.
@ Jan de Vos www.joewoodworker.com is een top site als het gaat op fineer, bedankt daarvoor!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.