Bootstoel

tuoh

Oud hout
Binnen enkele weken komt er een nieuwe aanwinst bij in het scheepvaartmuseum, er was dus nood aan een permanente bootstoel om het jacht in te plaatsen daar de aanwinst permanent op het droge komt te staan.

Verleden week dan ook de koe bij de horens genomen, eerst de maten van de romp opgemeten en aan de hand van de mallen de stoel uitgetekend, waarna de constructie kon aangevat worden.

De buitenafmetingen van het jachtje zijn 6,75m lengte x 2,40m breedte en ong. 2,10m hoogte bij een geschat gewicht van een 1500 kg à 1800kg.

De stoel moet dan ook voldoende sterk zijn om deze last te (blijven) torsen, er ook rekening mee houdend dat indien de boot nog moet verplaatst worden dit kan gebeuren met een heftruck die stoel en boot samen opneemt en verplaatst.

Daarom de eerder zware constructie van het geheel, alle verbindingen zijn met bouten M10 samengetrokken. De tussenliggers vallen met een korte pen in de bootsteunen en heb ik tevens voorzien van een ingeboord slot waar de moer invalt, terwijl het gat voor de bout langs buiten word doorgeboord tot in het slot zodat bij het samenbouwen van de constructie deze bouten alle verbindingen mooi dichttrekken.

Onderstaand ook enkele foto's van de bouw.


André

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Dat ziet er weer bekend uit voor een ex-scheepsbouwer.
De foto's geven me niet voldoende inzicht maar m'n gevoel zegt me dat je in de lengterichting nog wat moet versterken. Ook de verbinding tussen de gebogen delen en de staanders ziet er een beetje knik-gevaarlijk uit.
Maar ja, zoals gezegd, het is gevoelsmatig. Als je er met je neus bovenop staat kan het best wel eens steviger zijn.
 

tuoh

Oud hout
De foto geeft een ietwat vertekend beeld, de boot komt met zijn kiel op de dubbele ligger in het midden te staan.
De gebogen delen worden niet belast die dienen enkel om de boot in evenwicht te houden, alle gewicht word gedragen door de horizontale constructie onderaan.

Voor uitknikken van de staanders is er geen gevaar, aan de staanders heb ik een dikke pen gezaagd die op zijn beurt is ingelaten in beide liggers, de hele verbinding word samengetrokken door twee doorgaande bouten M10, dat zit onwrikbaar in elkaar.

Wanneer de boot in de stoel geplaatst is komen er tussen de opstaande delen en de horizontale liggers nog steekschoren, die zijn voornamelijk nodig als we het ding willen verplaatsen, maar zitten bij het manipuleren van de boot in de weg.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Nog enkele foto's van de verhuis, en de definitieve plaatsing in het museum van onze laatste aanwinst.
Bouwjaar 1947, overnaads gebouwd met midzwaard,en in de jaren '60 voorzien van een vaste kiel, en in die periode ook in de polyester gezet.

Het bootje is een ontwerp van Baron Hoëvell, en is het resultaat van een Internationale ontwerpwedstrijd, uitgeschreven door de toenmalige burgemeester van Antwerpen, L Craeybeckx. Het winnende ontwerp werd nadien ook gebouwd als eerste van een hele reeks, jammer genoeg is het bij dit exemplaar gebleven.
Het heeft zestig jaar dienst gedaan bij een vereniging om zeilers de kneepjes van het vak aan te leren.

Dat een goede voorbereiding het halve werk is hebben we aan de lijve ondervonden, de hele operatie transport inbegrepen duurde juist 4u, waarvan het transport alleen 2,5u in beslag nam.
De hele constructie staat zo stijf dat ik de voorziene steekschoren kon weglaten, iedereen tevreden dus. :D

Mvg,

André

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.