Houtprijs ?

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
De eerste is bekantrecht en opgemeten na drogen en ontdaan van (overmatig) spint en fouten. (Staat er duidelijk). Kan je quasi 100% van gebruiken.
De laatste geeft weinig info, maar afgaand op de plaatjes gaat het over hout in bool. Ongeveer 50% verlies (afhankelijk de netto maten die je nodig hebt).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
op de pagina van de Arnhemse Fijnhouthandel:
Opmerking mbt vermeting van Amerikaans hout:
Normaalgesproken wordt Amerikaans hout vermeten VOOR het drogen, inclusief gebrek/spint - en dat wordt naar BOVEN afgerond. Dan betaalt u voor niet geleverd hout.

Wij doen het anders. Wij meten het hout NA het drogen en zonder gebrek en overmatig spint.
Wat u betaalt kunt u gebruiken.

dus misschien bedoel je eerste waar je laatste schrijft?

De eerste schrijft
Al onze prijzen zijn excl. BTW, aan de plaat gemeten.
dus daar lijken schors en spinthout wel mee gemeten te worden.
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
519
15
De één is Amerikaans kersenhout, de andere Europese. Wellicht scheelt dat ook...
Buiten het verhaal dat de één al gedroogd en gezaagd is en de ander niet.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Bij hart en zachthout in Loenen is het hout ook gedroogd. Zij hebben zelf een grote droogkamer. Daar koop je platen hout met spint en schors er aan. Vaak helpen ze met het zoeken naar het hout. Prijs is van de bruto maat.
Bij kersen een groot verlies dus.

Groet Jos
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De eerste is bekantrecht en opgemeten na drogen en ontdaan van (overmatig) spint en fouten. (Staat er duidelijk). Kan je quasi 100% van gebruiken.
De laatste geeft weinig info, maar afgaand op de plaatjes gaat het over hout in bool. Ongeveer 50% verlies (afhankelijk de netto maten die je nodig hebt).

Ik had altijd drie adressen waar ik kocht oa de Amsterdamse fijnhouthandel en vander Stad in Zaandam en nog een in Noord holland.
Altijd schoon hout dus.
De uitdrukking hout in bool zegt me niets?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Kersenhout is een bijzondere houtsoort qua prijs. Er zijn vele soorten kersenhout met ieder zijn eigen eigenschappen en eigen prijs. Over het algemeen is amerikaans kersenhout prijziger dan zijn broertjes en zusjes. Maar ook binnen het amerikaanse kers is veel verschil is kwaliteit en dus weer in prijs. Zoek je foutvrij hout of hout met een defectje ? Zoek je 27 of 80mm dikke planken ? Wil je 8 kuub of een enkele plank kopen ?

Boeiend vak dat van de houthandelaar;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat is gewoon (een deel van) de boom in planken gezaagd: https://www.google.be/search?q=hout+op+bool&tbm=isch

Meestal wordt dit dan ook in zijn geheel aangeboden (= je kan niet enkele planken kiezen).

Je hebt er uiteraard meer zasgwerk aan, en verlies aan schors,spint, scheuren, etc. Maar wel goedkoper per m3...

Ja logisch wel en toch als ik zie dat de prijs zo'n beetje 2/3 goedkoper is dan kan het wel interessant zijn, zeker als je het niet zichtwerk betreft.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Kersenhout is een bijzondere houtsoort qua prijs. Er zijn vele soorten kersenhout met ieder zijn eigen eigenschappen en eigen prijs. Over het algemeen is amerikaans kersenhout prijziger dan zijn broertjes en zusjes. Maar ook binnen het amerikaanse kers is veel verschil is kwaliteit en dus weer in prijs. Zoek je foutvrij hout of hout met een defectje ? Zoek je 27 of 80mm dikke planken ? Wil je 8 kuub of een enkele plank kopen ?

Boeiend vak dat van de houthandelaar;)

Ik heb wel 'ns een tv kast gemaakt in Europees kersen maar toch met waterbeits nog wat meer op kleur gebracht.
Het is heel persoonlijk natuurlijk maar ik vind zelf het wat rodere van de Amerikaanse kers wel mooier.
Trouwens; als je in Amerika woont heb je gewoon meer te kiezen qua hout dan hier voor schappelijker prijzen en aangezien Japan voor 70% uit bos bestaat zal daar het hout ook wel goedkoper wezen.
Ik vind hout hier tegenwoordig gruwelijk duur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.