iep

Dat zijn een paar prachtige draaiwerkstukken uit een prachtige houtsoort.
Onlangs een gewaterde iep uit het balkengat gevist en een paar kleine stukken te drogen gelegd.
Zodra die droog zijn toch eens op mijn draaibank zetten.
Overigens moet ik samen met een draaimaat uit die zelfde iep een aantal kaprollen voor de molen draaien.
Maar eerst wachten tot het hout droog is.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Overigens moet ik samen met een draaimaat uit die zelfde iep een aantal kaprollen voor de molen draaien.

Moest even nadenken hoe en waar die gebruikt worden. Kap - rollen de rollen die de kap laten draaien.

Boventafelement%20t.m.euvering%2040%25.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Jurriaan.... Op de allereerste plaats.... super super mooi... dit is echt mijn smaak, geweldig.

Maar ik heb 2 vragen..... Omdat ik echt nog een leek ben wbt bomen kennis, kan ik niet goed zien uit welk deel van de boom de vaas is gemaakt.
Het lichtere gedeelte is toch het spinthout ? En omdat deze lichtere vlek maar in een soort elipse aanwezig is begrijp ik niet waar het hart van de boom is geweest.

Verder heb ik op google "inwateren hout" ingetikt... maar kan niet een relevant onderwerp vinden.
Heb jij (of Jan) misschien meer info hierover ?

Graag hoor ik van jullie.

ps. Als het goed is kan ik binnenkort een mooie lading populier krijgen.
Als ik het goed heb worden hier klompen van gemaakt en lijkt me deze houtsoort ook zeer geschikt om schalen van te maken.
Heb je hier ervaring mee ?
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Wat is het toch een mooie houtsoort! En een fraaie vaas heb je gemaakt!

Complimenten! Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het midden van de boom zit niet precies in het midden van de vaas, en ook de stam van een boom is zelden exact rond, dus daarom zie je het spinthout op die manier.

Wat populieren betreft: het hout is erg nat, er slingert dus veel water uit, en het is zacht en vezelig, ds het is lastig glad te schuren en op de kopse kanten van een schaal kan het draaien een echte uitdaging zijn, alleen met hele scherpe beitels en de juiste houding van de beitel en kleine afname lukt het zonder stukken draad er uit te trekken. Verder is de mooie bruine kleur van productie-populieren helaas niet bestendig, die verdwijnt bij het drogen van het hout. Oh hja, en ondanks dat het hout zacht is worden je beitels vaak snel bot omdat er toch iets van silicaten o.i.d. inzit.

Het is niet mijn lievelingshoutsoort, dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.