Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: iep

iep

Ik heb (zie http://www.woodworking.nl/showthread...at-nu&p=157406) een grote voorraad iepen:

iep1.jpg
    iep2.jpg
    iep3.jpg
    iep4.jpg
    iep5.jpg
    iep6.jpg

en ik kan iedereen aanraden een iep niet te laten lopen, als je er aan kunt komen, prachtig hout en prima te verwerken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Prachtig hout en heel mooi gedraaide vazen.
    Ronny

Zo'n voorraad iep heb ik niet maar ga binnenkort 4 flinke schalen en 4 grote vazen nat voordraaien van iep.

Heel mooie exemplaren Juriaan met een prachtige houtstructuur.

Dat zijn een paar prachtige draaiwerkstukken uit een prachtige houtsoort.
    Onlangs een gewaterde iep uit het balkengat gevist en een paar kleine stukken te drogen gelegd.
    Zodra die droog zijn toch eens op mijn draaibank zetten.
    Overigens moet ik samen met een draaimaat uit die zelfde iep een aantal kaprollen voor de molen draaien.
    Maar eerst wachten tot het hout droog is.

Volgens mij wateren ze iepen ook om het spinthout dezelfde kleur te geven als het kernhout - dus ik denk dat dat voor houtdraaiers niet altijd een voordeel is.

Jurriaan,
    Dat hoeft ook weer niet een nadeel te zijn.
    De houtwormen hebben er door het wateren geen trek meer in en het hout droogt sneller en werkt minder.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan van der Ploeg Bekijk Berichten
    Overigens moet ik samen met een draaimaat uit die zelfde iep een aantal kaprollen voor de molen draaien.
    Moest even nadenken hoe en waar die gebruikt worden. Kap - rollen de rollen die de kap laten draaien.

Jeroentje

Jurriaan.... Op de allereerste plaats.... super super mooi... dit is echt mijn smaak, geweldig.

Maar ik heb 2 vragen..... Omdat ik echt nog een leek ben wbt bomen kennis, kan ik niet goed zien uit welk deel van de boom de vaas is gemaakt.
    Het lichtere gedeelte is toch het spinthout ? En omdat deze lichtere vlek maar in een soort elipse aanwezig is begrijp ik niet waar het hart van de boom is geweest.

Verder heb ik op google "inwateren hout" ingetikt... maar kan niet een relevant onderwerp vinden.
    Heb jij (of Jan) misschien meer info hierover ?

Graag hoor ik van jullie.

ps. Als het goed is kan ik binnenkort een mooie lading populier krijgen.
    Als ik het goed heb worden hier klompen van gemaakt en lijkt me deze houtsoort ook zeer geschikt om schalen van te maken.
    Heb je hier ervaring mee ?
    Laatst gewijzigd door Roestige Spijker; 05-09-15 om 07:45.
    Groetjes uit Landgraaf

Verder heb ik op google "inwateren hout" ingetikt... maar kan niet een relevant onderwerp vinden.
    Heb jij (of Jan) misschien meer info hierover ?
    Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Wateren_%28hout%29

Forum Rechten